وبلاگ

پایه چراغ خیابانی | بررسی طرح‌های مختلف این آیتم از مبلمان شهری

پایه چراغ خیابانی چیست؟

پایه چراغ خیابانی (Street Light Poles) سازه‌ای کاربردی از گروه مبلمان شهری و تجهیزات نورپردازی فضای باز است که در روشنایی خیابان‌ها، بزرگراه‌ها، بلوارها و معابر کاربرد دارد. عموماً مدل‌های پایه چراغ خیابانی به دودسته پایه چراغ خیابانی لوله‌ای و چندوجهی تقسیم می‌شوند. پایه چراغ‌های خیابانی معمولاً در ارتفاع ۶، ۹، ۱۲، ۱۵ و ۱۸ متری تولید می‌شوند. همچنین این تجهیزات را می‌توان به انواع ساده و دکوراتیو نیز تقسیم‌بندی کرد. در این مطلب از پارس آرای کوهستان، به بررسی انواع پایه چراغ خیابانی و ویژگی‌های این آیتم از تجهیزات شهری می‌پردازیم.

پایه چراغ خیابانی ساده

پایه چراغ‌های خیابانی ساده بدون هیچ‌گونه دکور و طراحی خاصی در ساده‌ترین شکل و ساختار ممکن و به‌صورت چندوجهی یا لوله‌ای تولید می‌شوند. این چراغ‌ها را می‌توان در تمامی معابر شهری مشاهده کرد. همچنین این پایه‌ها در دو نوع رنگ شده و گالوانیزه عرضه می‌شوند. این پایه‌ها به دو نوع لوله‌ای و چندوجهی تقسیم می‌شوند.

پایه چراغ‌های لوله‌ای ساده

پایه چراغ خیابانی لوله‌ای ساده معمولاً با استفاده از فولاد ST37 تولید می‌شود. البته جنس این پایه‌ها بر اساس سفارش مشتریان کاملاً قابل تغییر است. پایه چراغ‌های خیابانی لوله‌ای ساده در قسمت پایینی خود قطر بیشتری دارند و این قطر به سمت بالای لوله، به‌تدریج کمتر می‌شود. اندازه قطر لوله در این نوع از پایه چراغ‌ها بین ۲ تا ۵ اینچ خواهد بود. این پایه‌ها نیز در دو نوع رنگ شده و گالوانیزه شده تولید می‌شوند. نوع رنگی این پایه چراغ‌های خیابانی، روکشی از جنس رنگ‌های آلکیدی روغنی، اپوکسی و یا رنگ پودری کوره‌ای دارند.

از سوی دیگر، پایه‌های لوله‌ای گالوانیزه دارای روکشی از جنس روی هستند که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و زنگ‌زدگی دارد. به همین جهت این نوع پایه چراغ خیابانی برای نصب در مناطق شرجی و با رطوبت زیاد، بهترین گزینه است.

پایه چراغ خیابانی چندوجهی ساده

پایه چراغ‌های چندوجهی ساده متشکل از چند قطعه که معمولاً ۶ متر طول دارند و به هم اتصال داده شده یا اورلپ (Over Lap) شده‌اند، هستند. به‌عنوان‌مثال، پایه‌های چندوجهی ساده با طول ۹ متر، از یک بخش پایه ۶ متری و یک بخش ۳ متری تشکیل شده‌اند‌. این پایه‌ها بیشتر در مکان‌های تفریحی همانند پارک‌ها و یا برای زیباسازی پیاده‌روهای مختلف کاربرد دارند. معمولاً این چراغ‌ها از جنس فولاد گالوانیزه ساخته می‌شوند تا در مقابل عوامل محیطی مقاوم باشند.

پایه چراغ خیابانی دکوراتیو

پایه چراغ‌های دکوراتیو معمولاً برای زیباسازی محیط شهری استفاده می‌شوند. این پایه‌ها نیز به دودسته لوله‌ای و چندوجهی تقسیم‌بندی می‌شوند. این نوع از پایه چراغ خیابانی دکوراتیو به نام پایه روشنایی فانتزی نیز شناخته می‌شود. تولید این چراغ‎های دکوراتیو معمولاً با استفاده از موادی همچون آلومینیوم ریخته‌گری شده و یا چدنی و همچنین ستون لوله‌ای از جنس آهن صورت می‌گیرد. این پایه‌های دکوراتیو شهری که معمولاً به‌صورت لوله‌ای تولید می‌شوند، به دلیل این که در فرایند تولید آن‌ها از بهترین متریال و مواد اولیه استفاده شده است، طول عمر و دوام بسیار زیادی دارند.

پایه چراغ‌های لوله‌ای دکوراتیو

پایه چراغ‌های لوله‌ای دکوراتیو قابلیت نصب انواع چراغ‌های گازی و همچنین ال‌ای‌دی (LED) را دارند. اندازه این نوع پایه چراغ خیابانی لوله‌ای دکوراتیو معمولا بین ۲ تا ۱۵ متر است. این نوع چراغ‌ها در معابری مانند پارک‌ها و فضای سبز بیشترین کاربرد را دارند.

پایه چراغ‌های چندوجهی دکوراتیو

پایه چراغ‌های چندوجهی دکوراتیو معمولاً از دو تا چهار بخش با سایزهای مختلف تشکیل شده‌اند. این پایه چراغ‌های چندوجهی در قطعات ۶ متری تولید می‌شوند. حمل‌ونقل آن از نوع لوله‌ای راحت‌تر بوده و فرایند گالوانیزه کردن آن از نظر اقتصادی کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

پایه روشنایی تابا، از مدرن‌ترین پایه‌ چراغ‌های خیابانی تولیدی آراوود

یکی دیگر از طراحی‌های مدرن پارس آرای کوهستان در زمینه پایه چراغ‌های خیابانی، پایه روشنایی تابا است. این چراغ از جنس چوب ترمو پاین و داگلاس فیر و ورقه‌های فولادی رنگ شده ساخته شده و روی آن روغن حفاظتی مخصوص فضای باز به کار گرفته می‌شود. این آیتم محفظه روشنایی از جنس پلی‌کربنات دارد و در آن از منبع نوری با نوردهی مناسب استفاده شده است.

نحوه نصب پایه چراغ خیابانی

اولین قدم برای نصب پایه چراغ خیابانی، ایجاد فونداسیون آن است. پایه چراغ در فونداسیون قرار می‌گیرد. فونداسیون یا به‌صورت از پیش آماده وجود دارد و یا می‌توان آن را در محل نصب از طریق بتن‌ریزی آماده کرد. همچنین فونداسیون پایه چراغ خیابانی به شکل‌های پاشنه‌دار، ذوزنقه‌ای، مکعب مستطیلی، و مکعب مربعی وجود دارد. دو فلز پرکاربرد آلومینیوم و فولاد بیشترین کاربرد را در ساخت پایه چراغ‌های خیابانی دارند. با ویژگی‌های منحصربه‌فردی که این فلزات دارند، هر دوی این فلزات را می‌توان به‌جای یکدیگر استفاده کرد. اما انتخاب نوع فلز باید باتوجه‌به شرایط محیطی صورت گیرد.

تمامی پایه چراغ‌های خیابانی یک صفحه مربعی در قسمت پایه خود دارند که به آن بیس پلیت (Base plate) می‌گویند. بیس پلیت تعدادی حفره دارد که بولت‌ها در آنها قرار می‌گیرند و به‌وسیله آن‌ها، پایه روی فونداسیون متصل می‌شود. برای این که استحکام پایه چراغ خیابانی و مقاومت آن را در مواقع باد شدید و زلزله افزایش دهند، تعدادی قطعه به نام لچکی را به محل اتصال پایه با بیس پلیت جوش می‌دهند. در مورد نصب پایه نوع چندوجهی این پایه‌ها، باید آن‌ها را در قطعات عموماً ۶ متری تولید کرده و آن‌ها به‌اصطلاح در هم اورلپ (Over Lap) کرد تا نصب و حمل‌ونقل آن‌ها آسان‌تر شود.

پارس آرای کوهستان؛ مرجع تولید انواع پایه‌های روشنایی

در نورپردازی فضا‌های شهری، خیابان‌ها و معابر مختلف، انتخاب نوع پایه چراغی که برای تأمین روشنایی استفاده می‌شود، باید متناسب با محیط مورداستفاده باشد. ازاین‌رو، بسیاری از موارد مانند رنگ، ارتفاع، شکل، محدودیت وزن و سایر عوامل محیطی در این انتخاب تاثیرگذار هستند.

مجموعه پارس آرای کوهستان با سابقه‌ای طولانی در تولید انواع آیتم‌های مبلمان و تجهیزات شهری، مرجع تولید و عرضه‌ انواع پایه‎های چراغ خیابانی است. محصولات مجموعه ما از متریال‌هایی با بالاترین سطح کیفیت و از مرغوب‌ترین نوع چوب‌ها همانند ترموود تولید می‌شوند. شما می‌توانید برای مشاوره خرید و ثبت سفارش انواع محصولات چوبی و مبلمان شهری با کارشناسان مجموعه پارس آرای کوهستان در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X