وبلاگ

نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی | راهکارهایی برای جلوگیری از پوسیدگی گلدان چوبی

با گلدان‌های چوبی می‌توانید جلوه‌ای جذاب در دکوراسیون ایجاد کنید

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای سلامت گل‌ها و گیاهان آپارتمانی، استفاده از گلدان مناسب است. از نظر زیبایی و سلامت گیاهان، گلدان چوبی از مناسب‌ترین جنس گلدان‌ها به شمار می‌رود؛ بنابراین شما علاوه بر سلامت گل‌ها باید سعی کنید که از گلدان‌ها مراقبت کنید. در حقیقت مراقبت از گلدان‌های چوبی شادابی گیاهان و زیبایی دکوراسیون را به دنبال دارد. چوب همواره در معرض خطرات جدی قرار دارد. اگر از وسایل چوبی مانند گلدان‌های چوبی به‌خوبی نگهداری نشود، احتمال پوسیدگی آن‌ها و خرابی گل‌ها وجود دارد. پیش از هر چیزی باید به‌خاطر داشته باشید که بخش‌های مناسبی از دکوراسیون را به نگهداری از گلدان‌های چوبی اختصاص دهید. در این مطلب نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی را بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از گلدان‌های چوبی

اغلب گلدان‌های چوبی با چوب سدر، چوب جنگلی مقاوم یا چوب فشرده ساخته می‌شوند. برای افزایش عمر گیاهان و حفظ شادابی آن‌ها نیاز است که از گلدان‌های چوبی مرغوب استفاده کنید و همواره وضعیت آن‌ها را چک کنید. راهکارهای متنوعی برای جلوگیری از بروز مشکلات چوب‌مانند پوسیدگی وجود دارند که باید به‌صورت مرتب انجام شوند. طبق مشاهدات و باتوجه‌به ویژگی‌های چوب، گلدان‌ چوبی نسبت به گلدان‌های پلاستیکی، سفالی، فلزی و… برای زیبایی و سلامت گیاهان مناسب‌تر هستند. گلدان‌های چوبی مزایای بسیار بیشتری دارند. البته در صورت عدم رعایت نکات نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی، معایبی مانند احتمال پوسیدگی نیز دارند.

مزایای گلدان‌های چوبی عبارت‌اند از:

  • گلدان‌های چوبی بادوام هستند و در صورت رعایت نکات نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی ماندگاری بالایی دارند.
  • گلدان‌های چوبی در برابر نوسانات شدید دما از گیاهان محافظت می‌کنند. ریشه گیاهان در برابر گرمای شدید تابستان در امان است و سرمای زمستان نیز باعث ازبین‌رفتن آن نمی‌َشود
  • گلدان‌های چوبی با انواع دکوراسیون هماهنگ است و شما می‌توانید با رنگ‌آمیزی آن‌ها جلوه‌ای جذاب ایجاد کنید
  • کاشتن انواع گیاهان در گلدان‌های چوبی امکان‌پذیر است
  • برای مراقبت از گیاهان با گلدان‌های چوبی به مقدار کمی از خاک نیاز است
  • گلدان چوبی پس از استفاده قابل‌بازیافت است و به دلیل ماهیت طبیعی هیچ آسیبی به محیط‌زیست نمی‌رساند
  • گلدان‌های چوبی در برابر آفت‌های گیاه مقاوم است و بهترین انتخاب برای مراقبت از گل‌ها و گیاهان حساس می‌باشد
  • گلدان‌های چوبی تا حدی رطوبت خاک را جذب می‌کنند و از مرطوب بودن بیش از حد خاک جلوگیری می‌کنند

چه خطراتی گلدان‌های چوبی را تهدید می‌کنند؟

اصلی‌ترین خطری که گلدان‌های چوبی را تهدید می‌کند، احتمال پوسیدگی است. از رایج‌ترین عامل پوسیدگی چوب نیز می‌توان به قارچ چوب اشاره کرد. به‌طورکلی تمام وسایل چوبی که در دکوراسیون مورداستفاده قرار می‌گیرند، در شرایط عادی مقاومت مطلوبی از خود نشان می‌دهند. عوامل مخرب چوب به چهار شکل عوامل بیولوژیکی، فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی باعث خرابی این متریال در دکوراسیون می‌شوند. وسایل چوبی تنها در برخی شرایط نامساعد بی‌دفاع هستند و دچار خرابی می‌شوند. برای یادگیری نکات نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی، ابتدا باید در نظر داشته باشید که از چه نوع چوبی در ساخت گلدان استفاده شده است و سپس از آن در برابر شرایط محیطی مخرب محافظت کنید.

شرایطی که باعث خرابی گلدان‌های چوبی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • تابش مداوم و مستقیم خورشید
  • حرارت بسیار زیاد
  • اشعه UV خورشید
  • آفت‌های چوب‌مانند موریانه، شاپرک، مورچه‌های نجار، سوسک چوب‌خوار و…
  • رطوبت زیاد و کپک‌زدگی
  • ضربه و فشار زیاد
  • تغییر دمای شدید و ناگهانی و احتمال ترک‌خوردگی

نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی

به‌طورکلی شما در هنگام خرید وسایل چوبی برای منزل باید به‌خاطر داشته باشید که به مراقبت‌های مقدماتی نیاز است. همچنین شما برای قراردادن وسایل چوبی باید بهترین بخش دکوراسیون را انتخاب کنید تا هم جلوه‌ای زیبا در دکوراسیون ایجاد شود و هم از عوامل مخرب چوب دوری شود. روش‌های مراقبت از تمام وسایل چوبی تقریباً یکسان هستند؛ اما مسئله مهمی که درباره گلدان‌های چوبی مطرح است، مراقبت و حفظ سلامت گیاهان است؛ بنابراین رعایت نکات نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی از دو جهت اهمیت زیادی دارد. در ادامه برخی از روش‌های مراقبت از گلدان‌های چوبی را مرور می‌کنیم.

با گردگیری مداوم احتمال خرابی گلدان چوبی را کاهش دهید

یکی از اصلی‌ترین دشمنان وسایل چوبی مانند گلدان‌های چوبی نفوذ گردوغبار در بافت چوب است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود که برای کاشتن گیاهان در گلدان‌های چوبی از مقدار کمی خاک استفاده کنید. بهتر است که هفته‌ای یک‌بار با پارچه‌ای بدون پرز سطح گلدان‌ها را از گردوخاک اضافی پاک کنید. دستمال را نیز به مقدار زیادی مرطوب نکنید. همچنین استفاده از پارچه‌های زیر برای گردگیری گلدان چوبی باعث ایجاد خراش روی سطح گلدان می‌شود.

برای افزایش ماندگاری و دوام گلدان چوبی می‌توانید آن را رنگ و پولیش کنید

یکی دیگر از عوامل مخرب گلدان‌های چوبی باعث ازبین‌رفتن زیبایی و جلای چوب می‌شود. در صورت ایجاد خراش یا پوسته‌پوسته شدن گلدان‌های چوبی، با سمباده سطح را یک‌دست کنید و سپس از رنگ‌های مخصوص چوب کمک بگیرید. علاوه بر این‌که استفاده از رنگ و پولیش باعث افزایش زیبایی گلدان‌های چوبی می‌شود، رنگ‌آمیزی وسایل چوبی پوششی محافظ در برابر عوامل محیطی ایجاد می‌کند. شما با استفاده از رنگ‌های مناسب می‌توانید مقاومت چوب گلدان در برابر حرارت، رطوبت، نفوذ حشرات، نور خورشید و… را افزایش دهید.

گلدان‌های چوبی را روغن‌کاری کنید

برای حفظ جلای طبیعی چوب و افزایش مقاومت آن، می‌توانید روی آن از پوشش‌های روغنی شیمیایی استفاده کنید. البته توجه داشته باشید که این روغن‌ها تأثیرات مخربی برای گیاهان نداشته باشد. این روغن‌ها معمولاً سمی و قابل‌اشتعال هستند؛ بنابراین باید برای رنگ‌آمیزی با آن‌ها، دور از گیاهان و در فضای باز قرار داشته باشید. پیش از روغن‌کاری حتماً گلدان را گردگیری کنید و تا مدتی آن را نزدیک به وسایل گرمابخش قرار ندهید. می‌توانید هر ۳ ماه با یک دستمال نرم و آغشته به روغن ساج یا دیگر روغن‌های مخصوص، گلدان‌های چوبی را برای حفظ جلای طبیعی روغن‌کاری کنید.

گلدان چوبی را از رطوبت زیاد و آب دورنگه دارید

آب باعث خرابی گلدان چوبی می‌شود؛ بنابراین هنگام آب‌دهی به گیاهان دقت کنید که آب به طور کامل جذب خاک شود. همان‌طور که گفته شد، نکات نحوه مراقبت از گلدان‌ چوبی به نوع چوب بستگی دارد. اگر چوبی که در ساخت گلدان مورداستفاده قرار گرفته است، به مقدار زیادی آب را جذب می‌کند، باید آن را دور از آب و رطوبت شدید نگه دارید. درصورتی‌که آب به بافت چوب نفوذ کرد می‌توانید گلدان را در تابش مستقیم خورشید قرار دهید تا آب در داخل بافت چوب خشک شود. همچنین علاوه بر پوسیدگی و احتمال ایجاد قارچ و کپک چوب، تماس گلدان چوبی با آب باعث ایجاد لکه‌هایی می‌شود که رنگ چوب را تغییر می‌دهند. اگر رنگ چوب تغییر کرد می‌توانید از روغن ساج و رنگ‌های مخصوص چوب استفاده کنید.

زیبایی گلدان‌های چوبی با محافظت از آن‌ها ماندگار می‌شود

چوب کاربرد بسیار زیادی در دکوراسیون‌های داخلی و بیرونی دارد. دلایلی مانند زیبایی بیشتر، مقاومت، سازگاری با انواع گیاهان، ماندگاری بالا و… باعث شده‌اند، چوب یکی از بهترین متریال‌ها برای ساخت گلدان باشد. زیبایی و ماندگاری گلدان‌های چوبی فقط با رعایت نکات نحوه مراقبت از گلدان‌های چوبی امکان‌پذیر است؛ بنابراین گلدان‌های چوبی را دور از رطوبت زیاد، اشعه UV و… نگه دارید. مجموعه آراوود تولیدکننده و عرضه‌کننده بهترین گلدان‌های چوبی در مدل‌های متنوع است. شما می‌توانید همین‌الان در سایت مجموعه ما انواع محصولات آراوود در این زمینه را مشاهده کنید.

سؤالات متداول

روش مراقبت از گلدان‎‌های چوبی چیست؟

به‌طورکلی لازم است که از روغن‌های طبیعی، درزگیرهای گیاهی، درزگیرهای محلول در آب، پوشش رنگی یا روغنی، چوب فراوری‌شده و… استفاده کنید

آیا باید در زیر گلدان‌های چوبی سوراخ ایجاد کرد؟

سوراخ تخلیه و زهکشی برای خارج‌شدن آب اضافی برای گیاهانی که در گلدان‌های چوبی کاشته شده‌اند ضروری است.

آیا استفاده از آستری در گلدان چوبی ضروری است؟

برای گلدان‌های چوبی و فلزی وجود آستری در گلدان کمک‌کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X