وبلاگ

استفاده از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی | روش‌های حفاظت از چوب در مقابل باران و آفتاب

استفاده از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی برای ارتقای قابلیت‌های آن

استفاده از گلدان چوبی برای فضاهای خارجی می‌تواند روشی ایده‌آل برای زیباسازی دکوراسیون در این محیط‌ها باشد. شما با استفاده از گلدان چوبی در روف‌گاردن، تراس، حیاط‌خلوت، پاسیو و ورودی منزل می‌توانید گیاهان زیبا و سرسبزی را به محیط زندگی خود وارد کنید و به بهترین شکل ممکن از این فضاها استفاده کنید. اما چالشی که پیشروی کاربران در این فضاها وجود دارد، نفوذ نور خورشید و رطوبت به ساختار این گلدان‌ها است و به این منظور شما باید اقدامات محافظتی از چوب گلدان را در دستور کار خود قرار دهید. در این مطلب از سایت آراوود به چگونگی استفاده از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی می‌پردازیم.

استفاده از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی با این اقدامات پیشگیرانه

مبلمان چوبی در فصل تابستان به علت نور و گرمای آفتاب به محافظت بیشتری نسبت به فصل‌های دیگر نیاز دارد. در غیر این صورت اشعه UV آسیب‌های جبران‌ناپذیری به چوب وارد خواهد کرد. نور خورشید باعث تغییر رنگ و آسیب به جنس چوب می‌شود و مهم‌ترین عوامل اصلی این آسیب‌ها اشعه UVA، UVB، تابش گرما و نور هستند. وجود رطوبت نیز در اطراف گلدان‌های چوبی در فضاهای خارجی می‌تواند باعث تغییر رنگ، ابعاد و حمله حشرات موذی و آفات و همین‌طور پوسیدگی در این گلدان‌ها شود. در ادامه این بخش به شما می‌گوییم که باید چگونه از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی استفاده کنید.

استفاده از سیلر و وارنیش برای مقاوم کردن چوب در گلدان‌های خارجی

همان‌طور که گفته شد نور خورشید باعث تغییر و پریدگی رنگ چوب می‌شود و البته ناگفته نماند که این تغییر رنگ بستگی به نوع چوب مورداستفاده در مبلمان دارد. برخی از مبلمان چوبی را می‌توان با استفاده از سیلر در مقابل نور خورشید محافظت کرد؛ اما باید بدانیم که چه نوع روکشی بدین منظور نیاز داریم. از پرکاربردترین مواد برای رنگ‌آمیزی و پرداخت یا همان فینیشینگ سیلر است که از آن برای اشباع چوب استفاده می‌شود.

منافذ بافت چوب باید اشباع شوند تا رنگ را به‌خوبی جذب کند؛ به همین جهت باید از ماده‌ای مناسب برای اشباع آن استفاده کرد. با استفاده از سیلر و سنباده زدن پس از آن می‌توان الیاف و پرزهای ریز روی سطح چوب را از بین برد.

لاک الکل رزین دارد

لاک‌الکل بر پایه حلال است و دربردارنده رزینی است که باعث حل‌شدن لایه لاک‌الکل در لایه قبلی می‌‌شود. این ماده به‌سرعت خشک می‌شود و لایه سختی رو چوب ایجاد می‌کند و محافظ خوبی برای سطوح چوبی است. استفاده از لاک‌الکل برای چوب‌های بافت درشت ماند چوب بلوط و چوب‌های نرم؛ مانند سدار به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌شود.

از چسب چوب مناسب برای استفاده از چوب مقاوم در گلدان‌های خارجی استفاده کنید

چسب چوب فضای داخل ساختمان با چسب چوب بیرون از ساختمان تفاوت زیادی دارد. ساختار چسب چوب فضای باز به شکلی است که در برابر تغییرات دمایی، اشعه یو وی و رطوبت مقاوم است. ممکن است دیده باشید که چسب چوب‌های معمولی در فضای باز بعد از مدتی خاصیت خود را از دست می‌دهند و شکننده می‌شوند. حتی گاهی این چسب‌ها پودر می‌شوند و دیگر هیچ نوع خاصیتی ندارند.

متخصصان رنگ‌کار از بتونه برای پوشش موارد زیر در گلدان‌های خارجی استفاده می‌کنند:

  • پوشش درزها
  • سوراخ‌ها
  • ترک‌ها

چوب گلدان خارجی را به‌صورت کامل پوشش دهید

منظور از پوشش کامل چوب این هست که برای رنگ‌کاری لوازم چوبی فضای باز زمان بیشتری بگذارید و درست رنگ چوب را انجام دهید. به‌هیچ‌عنوان بخشی از چوب را خالی از رنگ باقی نگذارید. باحوصله حتی زیر کار را هم رنگ کنید. به‌عنوان‌مثال زیر پایه میز و صندلی را اگر رنگ نکنید، به‌سادگی آب از طریق همین بخش رنگ نشده جذب چوب می‌شود و مابقی رنگ اجرا شده را هم از بین می‌برد. این مسئله یکی از نکته‌های بسیار مهمی است که در محافظت از چوب معمولاً جدی گرفته نمی‌شود.

رنگ‌کاری مجدد را هرگز فراموش نکنید!

تنها به‌یک‌بار رنگ‌کردن چوب اکتفا نکنید. رنگ چوب درگذر زمان تنش‌های زیادی را تحمل می‌کند و نمی‌توان انتظار داشت بعد از چند ماه همان کیفیت و قابلیت‌های قبل خود را داشته باشد. به همین منظور باید رنگ چوب را از نو اجرا کنید. در بعضی برندها رنگ‌کاری دوباره باید هر ساله و در برخی دیگر برندها هر دو سال باید انجام شود.

استفاده از رنگ‌های فوری ممنوع است!

به‌هیچ‌عنوان از رنگ‌های فوری برای چوب گلدان‌های خارجی استفاده نکنید. در هیچ جای دنیا سیلر و کیلر و نیم پلی‌استر را به‌عنوان رنگ سازه‌های چوبی فضای با استفاده نمی‌کنند. هرچند که این رنگ‌ها برای استفاده در لوازم چوبی داخل خانه هم مناسب نیستند. حتی اگر از رنگ پلی اورتان هم استفاده کنید، باز هم این رنگ‌ها به‌واسطه وجود فیلم در ساختار آن و ایجاد لایه بر روی چوب، پس از مدت زمانی پوسته می‌شوند و دیگر هیچ لایه حفاظتی روی چوب باقی نمی‌ماند.

به طور مرتب گردگیری کنید

به طور مرتب باید چوب گلدان خارجی را گردگیری کنید. با گردگیری کردن و پاک‌کردن چوب از هرگونه غبار و آلودگی می‌توانید باعث افزایش سلامتی و عمر چوب‌ها شوید. به‌منظور پاک‌کردن چوب‌ها نیز از یک حوله یا پارچه تمیز و خشک استفاده کنید. به‌هیچ‌وجه از پارچه‌های خیس یا مرطوب برای تمیزکردن چوب‌ها استفاده نکنید، این کار باعث آسیب رسیدن به چوب‌ها می‌شود.

روغن‌های گیاهی

درگذشته برای مرحله روغن گیاهی از روغن‌های خام طبیعی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه روغن‌های گیاهی مخصوص چوب تولید می‌شوند که علاوه بر مراقبت بالایی که دارند از نظر آسیب‌های شیمیایی نیز در وضعیت مطلوبی قرار دارند. گاهی اوقات نیز ممکن است از روغن برای طی مراحل رنگ‌کاری و جلادادن ظروف نیز استفاده کنید که در این شرایط باید به مضر نبودن روغن نیز توجه داشته باشید.

آراوود ارائه‌دهنده گلدان‌هایی مقاوم برای فضاهای خارجی است

در این مطلب شما را با اقدامات محافظتی از گلدان چوبی در فضاهای خارجی آشنا کردیم. هدف اصلی از طراحی و به‌کارگیری گلدان چوبی در دکوراسیون خارجی استفاده بهینه از فضای موجود بدون ازبین‌بردن فضای سبز است که این کار با فراهم‌کردن محیطی برای نگهداری از گیاهان و گل‌های باغچه‌ای فراهم می‌شود. مجموعه آراوود یکی از مراکز باسابقه در زمینه طراحی و ساخت آیتم‌های مبلمان شهری مانند گلدان چوبی در کشور است. شما با مراجعه به سایت ما می‌توانید مقاوم‌ترین انواع گلدان چوبی را برای فضاهای خارجی با قیمتی مناسب خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X