وبلاگ

مراقبت از نیمکت چوبی | چگونه به بهترین شکل از این نیمکت‌ها نگهداری کنیم؟

مراقبت از نیمکت چوبی به‌عنوان یک آیتم پرکاربرد در مبلمان شهری

مبلمان شهری مانند نیمکت چوبی از جمله سرمایه‌های موجود در یک شهر است که به‌منظور ارتقا سطح کیفی و کمی زندگی شهرنشینی و باهدف ایجاد تحرک و شادابی در شهر، طراحی می‌شود. استفاده صحیح از نیمکت چوبی باعث می‌شود که یک مکان معمولی به مکانی با قابلیت‌های خاص تبدیل شود. توجه داشته باشید که نیمکت چوبی تنها یک آیتم مبلمان شهری نیست و از آن به طور گسترده درباغ‌ها، ویلاها و انواع روف‌گاردن‌ها و آلاچیق‌ها استفاده می‌شود.

در این مطلب از سایت آراوود قصد داریم نکاتی را به‌منظور مراقبت از نیمکت چوبی به شما معرفی کنیم.

تکنیک‌های مراقبت از نیمکت چوبی

نیمکت‌های چوبی با استفاده از چوب‌های مختلفی ساخته می‌شوند و نوع چوب مورداستفاده در ساخت آن‌ها می‌تواند در چگونگی مراقبت از آن‌ها تأثیر فراوانی داشته باشد.

برای نمونه روش نگهداری از نیمکت چوبی که با چوب گردو ساخته شده است با روش نگهداری از نیمکتی که از جنس بامبو یا بید است، متفاوت می‌باشد. در ادامه نکاتی را به‌منظور مراقبت از نیمکت چوبی به شما معرفی می‌کنیم.

برای مراقبت از نیمکت چوبی، باید به دما و رطوبت توجه داشته باشید

به‌طورکلی چوب در مقابل رطوبت و دمای بالا حساسیت زیادی از خود نشان می‌دهد. برای نمونه اگر نیمکت چوبی را برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار دهید، ممکن است طرح آن ترک برداشته و یا رنگ آن به‌مرورزمان از بین برود. از طرفی وجود رطوبت شدید منجر به بادکردن نیمکت چوبی می‌شود.

بهترین روش برای زدودن گردوخاک از نیمکت چوبی

هیچ‌وقت برای تمیزکردن نیمکت یا صندلی چوبی از پاک‌کننده‌های چندمنظوره استفاده نکنید، چرا که به بافت اصلی چوب آسیب می‌زنند. سعی کنید از تمیزکننده‌های مخصوص چوب استفاده کنید.

اما یک روش آسان و ارزان برای نگهداری نیمکت چوبی و تمیزکردن آن این است پارچه‌ای آغشته به آب را برداشته و مقداری مایع ظرف‌شویی به آن بزنید و سطح موردنظر را تمیز کنید. پس از آن حتماً با پارچه نمدار و سپس با پارچه خشک نیز روی آن بکشد تا به طور کامل رطوبت روی چوب از بین رود.

استفاده از روغن یا پولیش مخصوص چوب برای مراقبت از نیمکت چوبی

شما به‌منظور ترمیم و نگهداری از نیمکت چوبی و جلوه بخشیدن به‌ظاهر آن می‌توانید از روغن و یا پولیش مخصوص چوب استفاده کنید. به این منظور باید مقداری روغن مخصوص را روی پارچه ریخته و سپس سطح چوب را تمیز کنید.

درصورتی‌که نیمکت بیش از حد خشک باشد، حتماً باید آن را روغن‌کاری کنید. زیرا خشکی چوب منجر به ترک‌خوردن آن می‌شود. پس بهتر است روغن چوب را بر روی سطوح صندلی مالیده و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه بر روی آن بماند و سپس آن را پاک کنید. تا جایی که می‌توانید سعی کنید پایه و دسته‌ها را یک الی دو بار در سال پولیش زده و آن را جلا دهید.

طراحی اصولی نیمکت چوبی نیاز به مراقبت دائمی از آن را کاهش می‌دهد

بدون شک مبلمان شهری مانند نیمکت چوبی یکی از مهم‌ترین عناصر تشکیل‌دهنده سیمای یک شهر است. طراحی و ساخت این المان‌های شهری نیازها و اهداف مختلفی را پوشش می‌دهد؛ در نتیجه نمی‌توان سرسری از کنار این موضوع گذر کرد.

از دیدگاه طراحان انتخاب تجهیزات مناسب و توجه به محل نصب و اجرای آن‌ها باعث هویت بخشیدن به آن محیط می‌شود. به‌طورکلی یک سری اصول برای تمامی المان‌های شهری مانند نیمکت چوبی ثابت هستند و یک سری ضوابط نیز برای این قبیل تجهیزات خاص تعریف شده است.

از مهم‌ترین نکات در خصوص طراحی اصولی نیمکت چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین اصل در طراحی المان‌های شهری مانند نیمکت چوبی وجود هماهنگی کامل با محیط اطراف و یا سایر آیتم‌های مبلمان شهری است
  • تمامی تجهیزاتی مثل نیمکت چوبی که تحت عنوان مبلمان شهری طراحی و نصب می‌شوند باید دارای مقاومت بالا و استحکام بالا باشند و در مقابل زنگ‌زدگی و پوسیدگی مقاوم باشند
  • تجهیزات طراحی شده باید برای گروه‌های مختلف سنی مانند کودک، نوجوان، پیر و سالخورده، معلول و یا جانباز کاربردی باشد
  • نیمکت چوبی باید در کنار کاربردی‌بودن دارای جذابیت‌های بصری و جنبه‌های زیبایی‌شناسی از منظر شهری باشد
  • باید هزینه‌های نگهداری و تعمیرات نیمکت‌های چوبی مقرون‌به‌صرفه باشد. اگر تجهیزات مرغوب انتخاب شود، این هزینه‌ها تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا می‌کند
  • رنگ‌آمیزی صحیح تجهیزات شهری مانند نیمکت چوبی یکی دیگری از اصول طراحی است که باید در این زمینه از رنگ‌های مقاوم به نور مستقیم آفتاب و مقاوم در برابر ناملایمات جوی استفاده شود

برترین نیمکت‌های چوبی را از آراوود خریداری کنید

نیمکت چوبی یکی از مهم‌ترین عناصر در طراحی شهری به شمار می‌آید که از دیرباز از آن در مراکز عمومی و پارک‌های شهر استفاده شده است. با استفاده از این نیمکت‌ها، سیمای شهر زیباتر شده و شهروندان ضمن حضور در فضای سبز شهری می‌توانند با یکدیگر تعاملات اجتماعی برقرار کنند. به همین خاطر نیز باید در نگهداری از آن نهایت دقت را به خرج بدهید.

مجموعه آراوود یکی از بزرگ‌ترین مراکز عرضه مبلمان شهری مانند نیمکت چوبی در ایران است. شما از طریق صفحه نیمکت چوبی می‌توانید برترین مدل‌های نیمکت چوبی مانند آراز، آراس، آرایه، آرتمیس و آرنیک را که در آن‌ها از متریال‌هایی مرغوب استفاده شده است را به سادگی خریداری کنید.

سؤالات متداول

نقش مسئولان شهرداری‌ها در مراقبت از آیتم‌های مبلمان شهری مانند نیمکت چوبی چیست؟

شهرداری‌ها می‌توانند با فرهنگ‌سازی و استفاده از پوسترهای تبلیغاتی در سطح شهر، چگونگی استفاده از آیتم‌های مبلمان شهری مانند نیمکت چوبی را به مردم آموزش دهند.

نقش والدین در اطلاع‌رسانی در خصوص نگهداری از نیمکت‌های چوبی چیست؟

والدین باید به کودکان خود چگونگی استفاده صحیح از نیمکت چوبی را آموزش بدهند. زیرا کودک باید بدانید که این دسته از تجهیزات شهری برای بازی، حکاکی و یا تخریب نیست.

از نیمکت چوبی در چه مکان‌هایی می‌توان استفاده کرد؟

از نیمکت چوبی علاوه بر بوستان‌های شهر می‌توان در حیاط ویلاها، زیر آلاچیق‌ها و همچنین محوطه رستوران‌ها و کافه‌ها استفاده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X