وبلاگ

طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری | جذاب‌ترین سازه‌های مبلمان شهری

آیتم‌های مبلمان شهری از مهم‌ترین عوامل زیبایی شهرها هستند

از مهم‌ترین آیتم‌ها که برای راحتی شهروندان و زیبایی شهر تولید می‌شوند، مبلمان شهری هستند. تأثیرات مبلمان شهری در ایجاد فضایی روحیه‌بخش و امن در سطح شهر غیرقابل‌انکار است. برخی از آیتم‌های مبلمان شهری برای استفاده‌ روزمره شهروندان در خیابان‌ها، پیاده‌روها، پارک‌ها و… اجرا می‌شوند. برخی دیگر نیز در زیباسازی شهر تأثیرگذار هستند. آیتم‌های مبلمان شهری از سال‌های دور وجود داشته‌اند و نقش بسیار مهمی را در ایجاد فضایی صمیمانه برای شهروندان ایفا می‌کنند. امروزه مبلمان شهری با ایده‌های خلاقانه و نوآورانه تولید می‌شود. در این مطلب با برخی از طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری آشنا می‌شویم.

عوامل مؤثر در اجرای طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری

در شهرهای بزرگ، شهروندان همواره در حال تردد هستند و در اماکن شلوغ، به سازه‌هایی برای استراحت و تجدید قوا نیاز است. از سوی دیگر وجود مبلمان شهری تأثیرات مثبتی بر بهبود روحیه شهروندان می‌گذارد. طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری، امروزه با نوآوری در نحوه استفاده از متریال‌ها، ایده‌پردازی در طرح، استفاده از ترندهای روز دنیا و… در شهرهای بزرگ اجرا می‌شوند. همچنین استفاده از رنگ‌های جذاب و روحیه‌بخش و هماهنگ‌کردن آن‌ها با سایر آیتم‌ها، در کنار توجه هم‌زمان به زیبایی و کاربرد از متدهای اجرای ایده‌های نوین در طراحی مبلمان شهری هستند.

برای مثال در ایران ایستگاه‌های اتوبوس معمولاً به شکل مرسوم قدیمی خود و با متریال فلز طراحی و اجرا می‌شوند. درحالی‌که می‌توان از ایده‌های جدید در این زمینه استفاده کرد. همچنین معمولاً در ساخت نیمکت‌ها، سطل‌های زباله، وسایل بازی کودکان و… از رنگ‌های تکراری استفاده می‌شود. درحالی‌که توجه به تأثیرات روانی رنگ‌ها در طراحی مبلمان شهری تأثیر مثبتی بر زیبایی شهر و روحیه شهروندان می‌گذارد؛ بنابراین برای ارائه طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری باید راه خلاقیت را باز گذاشت و از طرح‌های تکراری و قدیمی فراتر رفت.

معرفی جدیدترین طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری

امروزه در کشورهای درحال‌توسعه و پیشرفته مبلمان شهری عناصری رفاهی و آگاهی‌بخش در سطح شهر هستند. بسیاری از آیتم‌های شهری با ایده‌های جدید در کشورهای اروپایی به شهرت رسیده‌اند و تصاویر متعددی از آن‌ها در فضای مجازی منتشر شده‌اند. آیتم‌های مبلمان شهری می‌توانند نشان‌دهنده نماد یا سمبل شهر و شهروندان باشند. اهمیت مبلمان شهری به‌عنوان نماد فرهنگی و اجتماعی در پیشرفت شهرسازی باعث شده است که ایده‌پردازی و اجرای مبلمان شهری با روش‌های نوین در اغلب کشورها رواج پیدا کند. در ادامه برخی از جدیدترین طرح‌های مبلمان شهری را معرفی می‌کنیم.

طرح‌های جدید ایستگاه اتوبوس

ایستگاه‌های اتوبوس از کاربردی‌ترین آیتم‌های شهری مبلمان شهری به شمار می‌آیند. معمولاً در فاصله معین باتوجه‌به خطوط اتوبوسرانی، ایستگاه‌هایی در سطح شهر قرار می‌گیرند که محل انتظار مردم هستند. اما در برخی از شهرها، به کاربرد مشخص ایستگاه‌های اتوبوس اکتفا نشده است.

برای مثال در برخی از خیابان‌های شهر نیویورک، ایستگاه‌های اتوبوس چوبی و فلزی به شکل کلمه Bus  که به معنای اتوبوس است، طراحی شده‌اند. همچنین در کشور ژاپن یک ایستگاه اتوبوس ساده و درعین‌حال بسیار زیبا طراحی شده است که مهم‌ترین متریال سازنده آن چتر است. چندین چتر ثابت که بهم متصل هستند و در روزهای بارانی از خیس شدن افرادی که منتظر اتوبوس هستند، جلوگیری می‌کنند. علاوه بر این، ایستگاه اتوبوسی در یکی از شهرهای کشور پرتغال وجود دارد که شبیه به یک کرم چوبی طراحی شده است و علاوه بر استفاده کاربردی، جلوه بسیار جذابی در خیابان ایجاد کرده است.

ایده‌های جدید برای سازه‌های ترکیبی

یکی از به‌صرفه‌ترین و جذاب‌ترین طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری، سازه‌های ترکیبی هستند. این سازه‌ها ترکیبی کامل و کاربردی از چندین مبلمان شهری جداگانه هستند. برای مثال در سانفرانسیسکو آمریکا، سازه‌ای در کنار یکی از ایستگاه‌های اصلی قطار ساخته شده است که شامل چندین آیتم مبلمان شهری می‌باشد. متریال غالب این سازه از چوب مقاوم ترموود است. قسمتی به‌عنوان پارکینگ دوچرخه وجود دارد و در فاصله چندمتری سازه‌ای وجود دارد که شامل نیمکت چوبی، میز کار، سطل زباله، فلاورباکس، حصار درختان و… است.

طرح‌های جدید برای آیتم‌های فضای بازی کودکان

امروزه آیتم‌های ترکیبی در فضای بازی کودکان محبوبیت بسیار زیادی پیدا کرده‌اند. هنرمندان خلاق نیز توانسته‌اند آیتم‌های فضای بازی؛ مانند تاب و سرسره و آیتم‌های جدید را در طرح‌های نوآورانه و حتی گاهی با طرح‌های هندسی ترکیبی و انتزاعی ایجاد کنند. همان‌طور که می‌دانید تاب، سرسره، الاکلنگ و سایر وسایل رایج برای بازی کودکان در پارک‌ها صرفاً برای وقت‌گذرانی و تفریح کودکان است. درحالی‌که کاربرد این وسایل می‌تواند گسترده‌تر شود تا برای بزرگسالان نیز مناسب باشد.

برای مثال در پارک جنگلی ایلینوی آمریکا، سازه‌ای جذاب وجود دارد که توسط دو طراح خلاق طراحی شده است. این سازه با رنگ سبز با رنگ درختان اطراف هماهنگ است. این مبلمان شهری از چند بخش ساخته شده است که دایره‌وار بهم متصل هستند. این سازه به سوژه بسیار جذابی برای سرگرمی کودکان تبدیل شده است و قسمت‌های راحتی نیز دارد که افراد می‌توانند روی آن‌ها بنشینند و استراحت کنند.

ایستگاه استراحت: یکی از طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری

در محیط‌های شلوغ با تراکم بالای جمعیت، وجود مبلمان شهری برای تجدید قوا و استراحت شهروندان ضروری است. برای مثال در یکی از خیابان‌های شلوغ ونکوور کانادا، ایستگاه استراحتی وجود دارد که در ساخت آن از چوب مقاوم در برابر عوامل محیطی استفاده شده است. این ایستگاه شامل تکه چوب‌های منحنی‌شکل است و یکی از ایده‌های خلاقانه در تولید مبلمان شهری در دنیا به شمار می‌آید.

افزایش اعتبار شهر با طرح‌ها و ایده‌های نوین در تولید مبلمان شهری

مبلمان شهری از کاربردی‌ترین و کلیدی‌ترین عناصر شهر به شمار می‌آید؛ بنابراین از سال‌های دور ساخت مبلمان شهری برای راحتی شهروندان و زیبایی شهر رواج داشته است. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و طرح‌های مبتکرانه، آیتم‌های جدید مبلمان شهری در شهرهای بزرگ دنیا تبدیل به نمادهای شهر می‌شوند. برای مثال ترکیب متریال‌های چوب، فلز، سرامیک، پلاستیک، بتن و… یکی از روش‌های طراحی مبلمان شهری خلاقانه است.

آراوود مجموعه‌ای مجرب در ساخت مبلمان شهری با مقاوم‌ترین و متنوع‌ترین انواع چوب است. شما می‌توانید همین‌الان با مراجعه به سایت و برقراری تماس با کارشناسان ما، برای ثبت سفارش اجرای مبلمان شهری در طرح‌های خلاقانه اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X