وبلاگ

ابعاد استاندارد برای نیمکت چوبی پارک‌ها + عوامل مؤثر در ابعاد مناسب نیمکت پارک

استانداردهای جهانی در ساخت نیمکت‌‌های چوبی در پارک‌ها

وجود پارک‌ها و بوستان‌ها در تمام شهرهای بزرگ و کوچک، به دلایل متعددی ضروری است. تعداد زیادی از شهروندان و ساکنان یک شهر، برای گذران اوقات فراغت خود به پارک‌ها می‌روند. عناصر زیادی در پارک‌ها وجود دارند که برای راحتی و آسایش شهروندان طراحی شده‌اند. برای مثال در کنار درختان و فضاهای سبز، وجود چندین نیمکت در فواصل معین از یکدیگر، ضروری است؛ بنابراین در طراحی و محوطه‌سازی پارک‌ها، قواعد و استانداردهایی وجود دارند که پیروی از آن‌ها برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش در شهر، واجب است. یکی از این قواعد، ابعاد استاندارد و مناسب نیمکت‌ها است که در کنار متریال مناسب، از اهمیت زیادی برخوردار می‌باشد. در این مطلب ابعاد استاندارد برای نیمکت چوبی پارک ها را بررسی می‌کنیم.

ابعاد استاندارد برای نیمکت چوبی پارک ها

وجود نیمکت در پارک‌ها، به‌منظور ایجاد فضایی صمیمانه در شهر است تا افراد برای نشستن به مدت دلخواه و لذت‌بردن از ارتباطات انسانی و فضاهای سبز، احساس امنیت داشته باشند. شما می‌توانید نیمکت و سایر سازه‌های چوبی را با طرح و ابعاد دلخواه خود سفارش دهید؛ اما نیمکت پارک‌ها به دلیل استفاده همگانی و شهری، باید با ابعاد و طرح‌های استاندارد طراحی و نصب شوند. برای مثال، شیب تکیه‌گاه نیمکت‌ها باید به شکلی طراحی شده باشد که تمام افراد قادر به استفاده از آن باشند. می‌توان گفت که ابعاد استاندارد برای بیشتر نیمکت‌های پارکی، با طول ۱۸۰ تا ۲۲۰ سانتی‌متر، عرض ۶۰ تا ۸۰ و ارتفاع ۴۵ تا ۵۰ سانتی‌متر است. در ادامه با ابعاد استاندارد برای نیمکت چوبی پارک ها در قسمت‌های مختلف، آشنا می‌شویم.

ابعاد استاندارد پشتی و تکیه‌گاه نیمکت‌های چوبی در پارک‌ها

یکی از فاکتورهای مهم در کیفیت نیمکت‌های چوبی، راحتی و قابل‌استفاده بودن برای تمام افراد است. برای این‌که بدن انسان به هنگام نشستن، به‌صورت استاندارد و راحت قرار بگیرد، به تکیه‌گاه نیاز دارد. همان‌طور که می‌دانید، برای راحتی بیشتر، معمولاً تکیه‌گاه یا پشتی نیمکت‌ها با شیب و زاویه‌ مختصری نسبت به سطح نشیمنگاه طراحی می‌شود. علاوه بر این، طراحی تکیه‌گاه نیمکت پارک‌ها باید با شیبی باشد که تمام افراد بتوانند برای نشستن طولانی‌مدت از نیمکت استفاده کنند. شیب و ابعاد مناسب تکیه‌گاه نیمکت‌های چوبی پارکی، با توجه به ارتفاع کل نیمکت تعیین می‌شود. به‌طور کلی، ارتفاع استاندارد کل نیمکت‌ها بین ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است، که ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر آن برای پشتی نیمکت در نظر گرفته می‌شود.

 ابعاد استاندارد برای سطح نشیمنگاه نیمکت‌های چوبی در پارک

موثرترین قسمت نیمکت‌های چوبی بر راحتی و استاندارد بودن آن‌ها، نشیمنگاه است که باید با ابعاد مناسب و دقیق طراحی شود. بخش نشیمنگاه در انواع محصولات مخصوص نشستن مانند مبل، صندلی، نیمکت و … باید مطابق با آناتومی بدن انسان باشد. ابعاد سطح نشیمنگاه نیمکت‌های چوبی در پارک‌ها، معمولا بین ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متر در نظر گرفته می‌شود. به‌طور کلی ابعاد نشیمنگاه در تمام وجه‌ها، هر چه نزدیک‌تر به ۴۰ سانتی‌متر باشد، به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر خواهد بود. البته این ابعاد استاندارد برای نیمکت‌هایی است که تکیه‌گاه دارند. بنابراین در تعیین کردن ابعاد نشیمنگاه نیمکت‌های بدون پشتی، محدودیت‌های کمتری وجود دارد.

نکات مهم در تعیین ابعاد مناسب نیمکت‌های چوبی در پارک

طراحی نیمکت‌ها در پارک باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد و به‌گونه‌ای باشد که تمام افراد با ویژگی‌های فیزیکی گوناگون، قادر به استفاده از آن‌ها باشند. طول، عرض، ارتفاع و زاویه تکیه‌گاه باید بادقت و توجه طراحی شوند.

برخی از نکات مهم در طراحی نیمکت پارکی با ابعاد استاندارد عبارت‌اند از:

  • طول کل سازه نیمکت پارکی به‌صورت استاندارد، باید حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر باشد تا ظرفیت نشستن برای حداقل سه نفر به‌صورت همزمان وجود داشته باشد. برخی از نیمکت‌ها در طول ۱۸۰ تا ۲۱۰ سانتی‌متر نیز ساخته می‌شوند و معمولا ظرفیت چهار نفر را دارند
  • عرض نیمکت پارکی حتماً باید بیش از ۵۰ سانتی‌متر باشد تا شهروندان بتوانند به‌صورت کامل و راحت روی آن بنشینند
  • استحکام و تحمل وزن در نیمکت‌های چوبی پارکی بسیار مهم است. بنابراین در طراحی پایه‌ها نیز به‌دقت ویژه‌ای نیاز خواهد بود. برای مثال در نیمکت چوبی با طول ۱۸۰ سانتی‌متر، فاصله استاندارد بین پایه‌ها، باید حدود ۱۶۰ سانتی‌متر باشد. همچنین برای نیمکت‌های با طول ۱۵۰ سانتی‌متر، فاصله استاندارد پایه‌ها ۱۳۰ سانتی‌متر است
  • زاویه و شیب تکیه‌گاه نسبت به سطح نشیمن، نباید بیش از ۱۵ درجه باشد تا اصول ارگونومی و استانداردهای نشستن رعایت شود
  • مصالح و متریال‌های مورداستفاده در ساخت نیمکت‌های پارکی نیز باید باتوجه‌به شرایط آب‌وهوایی و وضعیت محل انتخاب شود و از استقامت و استحکام بالایی برخوردار باشند

عوامل مؤثر دیگر در تعیین ابعاد استاندارد نیمکت‌های پارکی و طراحی آن‌ها

اگر در نحوه طراحی نیمکت‌های پارکی دقت کرده باشید، متوجه خواهید شد که در ابعاد، متریال و حالت نیمکت‌های پارک تفاوت‌هایی وجود دارد. این مسئله به این دلیل است که عوامل گوناگونی بر ابعاد استاندارد نیمکت‌ها تأثیرگذار هستند و طراحان باید باتوجه‌به این عوامل، نیمکت‌ها را تولید کنند. برای مثال ارتفاع استاندارد برای نیمکت‌های پارکی در ایران، طبیعتاً از ارتفاع استاندارد برای نیمکت پارک‌های کشور هلند باید کمتر باشد. چرا که میانگین قد مردم ایران نسبت به مردم هلند به مقدار قابل‌توجهی کمتر است.

در ادامه با برخی از عوامل مؤثر بر تعیین ابعاد استاندارد نیمکت‌های پارکی آشنا می‌شویم:

  • میانگین قد شهروندان: می‌توان گفت که اولین عامل مؤثر بر ابعاد استاندارد نیمکت‌های پارکی در هر شهر یا کشور، میانگین قد مردم است. برای مثال میانگین قد در ایران برای مردان، حدود ۱۷۴ و برای زنان، ۱۶۱ سانتی‌متر است. این در حالی است که در کشورهای اروپایی مانند بلژیک، میانگین قد مردان، ۱۸۱ و قد زنان ۱۶۵ سانتی‌متر می‌باشد
  • نوع و شکل نیمکت: نیمکت‌های چوبی و ترموود را می‌توان در اشکال و حالت‌های گوناگون طراحی کرد. برای مثال می‌توان به نیمکت‌های دایره‌ای، مستطیلی، مربعی، فانتزی و… اشاره کرد
  • منظره پارک و فضای شهری: منظره پارک در ساخت و طراحی نیمکت‌های پارکی تأثیرگذار است. برای مثال در مناطق شهری با فضای سبز زیاد، نیمکت‌ها بزرگ‌تر و بلندتر هستند تا بتوان روی آن‌ها نشست و از چشم‌انداز پارک لذت برد
  • متریال استفاده‌شده در ساخت: در ساخت نیمکت پارک از متریال‌های متنوعی استفاده می‌شود. باتوجه‌به آب‌وهوایی و وضعیت اجتماعی، از متریال‌های چوب، فلز، پلاستیک، سنگ و… در ساخت نیمکت پارکی استفاده می‌شود

راحتی شهروندان در استفاده از نیمکت‌های چوبی در پارک با رعایت ابعاد استاندارد

نیمکت‌های شهری که در انواع فضاهای شهری طراحی و نصب می‌شوند، باید با ابعاد استاندارد و متریال مناسب تولید شوند. چرا که این نیمکت‌ها به‌منظور راحتی شهروندان تولید می‌شوند و عدم رعایت اصول در طراحی آن‌ها، باعث کاهش زیبایی شهر و راحت نبودن نیمکت‌ها می‌شود. ابعاد استاندارد نیمکت‌ها به عوامل بسیاری مانند میانگین قد شهروندان بستگی دارد. به‌طورکلی، طبق استاندارد جهانی، ابعاد استاندارد برای نیمکت چوبی پارک‌ها، طول حداقل ۱۵۰ سانتی‌متر، عرض حداقل ۵۰ و ارتفاع ۸۰ تا ۹۰ سانتی‌متر است.

آراوود، مجموعه‌ای منسجم و پیشتاز در ساخت سازه‌ها و مبلمان شهری چوبی است. ما در این مجموعه با استفاده از ویژگی‌ها و مزایای برتر متریال ترموود، برای ساخت بهترین و باکیفیت‌ترین نیمکت‌های پارکی با ابعاد استاندارد، آماده خدمت‌رسانی هستیم. شما همین الان با مراجعه به سایت و تماس با کارشناسان ما، می‌توانید سفارش خود را برای نیمکت‌های چوبی در پارک‌ها ثبت کنید.

سوالات متداول

بهترین متریال برای ساخت نیمکت‌های پارکی چیست؟

ترموود یکی از بهترین و مقاوم‌ترین متریال‌ها در ساخت مبلمان شهری و نیمکت‌های پارکی است. این متریال برای زیباسازی فضای شهری، متریالی ایده‌آل است و در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت، حرارت، تابش خورشی، بارش باران و برف، ضربه و فشار و… بسیار مقاوم است و ماندگاری زیادی نیز دارد.

چه عواملی در مراحل طراحی و ساخت نیمکت‌های چوبی مخصوص پارک‌ها تأثیر می‌گذارند؟

ابعاد و اندازه استاندارد و سفارشی، جنس و متریال‌های ساخت، مکان نصب نیمکت، پوشش‌های رنگی، قیمت متریال، ساخت و نصب نیمکت و… برخی از عواملی هستند که در روند ساخت نیمکت‌ها تأثیرگذار می‌باشند.

ارتفاع استاندارد برای طراحی نیمکت‌های چوبی پارکی چقدر است؟

ارتفاع نیمکت‌ها باید به‌اندازه‌ای باشد که افراد در هنگام نشستن راحت باشند. درصورتی‌که پاهای افراد آویزان نماند، یا بیش از حد خم نشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X