وبلاگ

آبخوری چوبی | با یکی از مهم‌ترین المان‌های مبلمان شهری در فضای سبز آشنا شوید

اهمیت آبخوری چوبی در طراحی مبلمان شهری

آبخوری چوبی یکی از حیاتی‌ترین تجهیزات مبلمان شهری در پارک‌ها و محوطه‌های باز شهری است و به دلیل اینکه با سلامت شهروندان ارتباط مستقیمی دارد، طراحی آن از اهمیت زیادی برخوردار است. فضاهای سبز علاوه بر اینکه محلی برای گذراندن ایام و اوقات فراغت خانواده‌ها و افراد ساکن در مناطق مجاور پارک است، محلی نیز برای اسکان مسافران و خانواده‌هایی است که از شهرهای دور و نزدیک به این اماکن می‌آیند و برای اسکان موقت خود، پارک‌ها را انتخاب می‌کنند. به همین دلیل لازم است برای نوشیدن آب شرب، تجهیزاتی قرار داده شود تا نیاز اصلی مراجعه‌کنندگان به این فضاهای سبز مرتفع شود.

آبخوری چوبی چه مشخصاتی باید داشته باشد

آبخوری‌ چوبی که در سطح شهر قرار داده می‌شوند، باید از ویژگی‌های خاصی برخوردار باشند تا استفاده از آن‌ها برای عموم مردم راحت باشد. از جمله اینکه دارای امکاناتی برای افراد معلول و کودکان باشند تا آن‌ها بتوانند به‌راحتی از آن استفاده کنند. مورد بعدی مسئله نظافت و تمیزکردن آبخوری است.

بدیهی است که به دلیل اینکه آبخوری چوبی در فضای باز قرار دارد، در معرض انواع آلودگی‌های محیطی از طرف پرندگان و حیواناتی است که ممکن است روی سطح آن آلودگی‌هایی را ایجاد کنند. در نتیجه ضروری است که در فواصل زمانی کوتاه، آبخوری چوبی تمیز شود. طراحی آبخوری باید به‌گونه‌ای باشد که به‌راحتی قابل نظافت باشد و متریال آن نیز به‌واسطه رطوبت و آب تخریب نشود.

اصول ارگونومی در طراحی آبخوری چوبی

به دلیل حجم بسیار زیاد تردد در سطح جامعه و نیاز به آبخوری برای رفاه حال شهروندان باید در طراحی و ساخت این آیتم نهایت دقت را به کاربرد. زیبایی‌شناسی و همچنین دوام این المان از جمله آیتم‌هایی هستند که توجه به آن‌ها از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. توجه به اصول ارگونومی نیز یکی از موارد حیاتی در ساخت این عنصر از مبلمان شهری است.

ارتفاع آبخوری چوبی یکی از موارد بسیار مهم در ساخت آبخوری چوبی است. قطع به‌یقین ارتفاع باید به شکلی باشد که برای تمامی سنین و همچنین افراد دارای معلولیت به‌راحتی قابل‌استفاده باشد. از سویی دیگر زاویه برش آب هم باید به‌گونه‌ای باشد تا هر فردی به‌راحتی و بدون داشتن هرگونه مشکلی امکان استفاده از آن را داشته باشد.

نوع شیر و سهولت در باز و بسته کردن آن از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. باز و بسته‌شدن شیرهای آبخوری چوبی باید به شکلی طراحی شود که از نظر بهداشتی نیز تمام موارد رعایت گردد. محل قرارگیری آبخوری باید جایی باشد که برای تمام افراد قابل‌دسترس باشد و هیچ‌گونه خطری در صورت استفاده از آن افراد را تهدید نکند و همچنین قابل رویت باشد.

چه ضوابط و دستورالعمل‌هایی برای آبخوری چوبی وجود دارد

در ابتدای این قسمت باید به شما بگوییم که برخلاف آنچه که افراد تصور می‌کنند استفاده از آبخوری تنها محدود به فضاهای عمومی است، باید بگوییم که از این المان در فضاهای مختلفی مانند باغ، ویلا و همچنین حیاط منازل شخصی نیز استفاده می‌کنند. آبخوری چوبی باید حتماً در مکان‌های پرتردد نصب شود. بررسی دقیق عرض معبر نیز اهمیت زیادی دارد.

در آن دسته از پیاده‌روهایی که دارای عرض کمی هستند نباید آبخوری چوبی نصب شود زیرا باعث سد معبر خواهد شد. توجه به حریم مسیر پیاده‌رو درصورتی‌که از آبخوری قصد استفاده داریم، باید موردتوجه طراحان قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه کرد این است که نباید آبخوری‌های چوبی را روی پل‌ها احداث کنیم. زیرا به دلیل نیاز به فونداسیون و زیرسازی، این کار امکان‌پذیر نخواهد بود.

مکان‌یابی دقیق به‌منظور پیداکردن محل احداث آبخوری چوبی

آبخوری‌ها باید اصولاً نزدیک به مکان‌هایی مانند اماکن تفریحی، ورزشی، مسیرهای پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری، زمین‌های بازی، بوستان‌ها، پایانه‌های مسافربری، مراکز خرید، میادین عمومی، ایستگاه‌های حل و نقل عمومی در سطح شهر و به‌صورت کلی باید در مناطق شلوغ و محورهای اصلی تردد عابران پیاده‌رو واقع بشوند. امکاناتی ازاین‌دست نباید دامنه دید را محدود کنند و مانع رفت‌وآمد مردم بشوند.

لزوم ساخت آبخوری چوبی در مناطقی با تابستان‌های گرم

آبخوری‌های چوبی به دلایل کاربردی باید در مناطقی که آب‌وهوایی با تابستان‌های بسیار گرم دارند، در دسترس باشند. همچنین بهتر است که در واقع طراحی سیستم نصب، لوله‌کشی و شبکه فاضلاب آبخوری‌ها به‌گونه‌ای باشد که مانع از خیس شدن و لغزندگی محیط اطراف بشود.

آبخوری‌ چوبی باید به سمت فضاهای سبز و یا لبه‌های حاشیه پارک، شیب داشته باشد. انشعابات طراحی شده مسیر به سمت آبخوری، باید امکان دسترسی به مسیر اصلی حرکت را فراهم کند. در فاصله دو و نیم متر از آبخوری باید فضایی پاکیزه به همراه امکانات رفاهی مانند نیمکت وجود داشته باشد. درصورتی‌که در یک منطقه تنها یک آبخوری چوبی وجود داشته باشد، باید امکان استفاده دوطرفه از سمت چپ و راست برای افراد معلول نیز فراهم بشود.

طراحی برترین آیتم‌های مبلمان شهری با پارس آرای کوهستان

گروه صنعتی پارس آرای کوهستان باهدف طراحی و تولید انواع سازه‌ها و تجهیزات مبلمان شهری باتکیه‌بر نیروهای جوان، متدهای روز و تجربه بالای جمعی از مهندسان و متخصصان، اهداف خود را پیگیری می‌کند. پارس آرای کوهستان برنامه‌ریزی دقیق، نظارت کیفی و صرفه‌جویی در زمان و هزینه در اجرای پروژه‌ها را از شاخصه‌های اصلی روال کار خود می‌داند.

به‌منظور احیای فضاهای شهری و همچنین برطرف‌کردن نیازهای عمومی شهروندان، روز‌به‌روز طراحی و ساخت مبلمان شهری مثل آبخوری چوبی به‌عنوان یکی از عناصر بااهمیت در چهره‌ها شهرها اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در همین راستا، برند پارس آرای کوهستان از برجسته‌ترین تولیدکنندگان مبلمان و المان‌های شهری مانند آبخوری چوبی است که زیبایی فضاهای شهری را اولویت اصلی خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X