وبلاگ

نقش مبلمان شهری در خلق محیط پویا و دوستانه | تجهیزاتی برای رفاه حال شهروندان

نقش مبلمان شهری در خلق محیط پویا و دوستانه در سطح جامعه

نقش مبلمان شهری در خلق محیط پویا و دوستانه چیست؟ در حقیقت می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت و نصب مبلمان شهری در فضاهای شهری، ایجاد محیطی خلاقانه است. این محیط می‌تواند شور و شوق را در اعضای یک جامعه برانگیخته کند و بر روی احساسات و تفکرات شهروندان تاثیر مثبتی داشته باشد. به همین خاطر است که زیباسازی فضاهای شهری از مهم‌ترین وظایف شهرداری‌ها است. در این مطلب از سایت آراوود قصد داریم به تاثیرات روانی استفاده از مبلمان شهری بپردازیم.

انواع مبلمان شهری کدام هستند؟

پیش از اینکه با نقش مبلمان شهری در خلق یک محیط پویا و دوستانه آشنا شوید لازم است با انواع این مبلمان آشنا شوید تا درک ذهنی دقیقی از این تجهیزات و ویژگی‌های آن‌ها داشته باشید. به این ترتیب با نقش منحصر به فرد هر کدام از این تجهیزات در ایجاد محیطی پویا و دوستانه در سطح شهر آشنا می‌شوید. به طور کلی باید اشاره کنیم که مبلمان و تجهیزات شهری به دو دسته تقسیم می‌شوند.

این دو دسته شامل موارد زیر هستند:

  • مبلمان شهری ضروری: منظور از مبلمان شهری ضروری، آیتم‌هایی هستند که وجود آن‌ها برای شهر ضروری است و در صورت عدم وجود آن‌ها شهروندان دچار مشکل می‌شوند. از جمله این تجهیزات می‌توانیم به روشنایی کوچه‌ها، خیابان‌ها، پارک‌ها، سطل‌های زباله در اماکن پرتردد و سرویس‌های بهداشتی عمومی و وسایل ورزشی و آبخوری اشاره کنیم
  • مبلمان شهری تزئینی: انواع مبلمان شهری تزئینی عمدتا در راستای زیباسازی فضاهای شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرند و عمدتا نمایانگر فرهنگ و تاریخ یک شهر هستند. گلدان‌های تزئینی در نقاط مختلف شهر، مجسمه‌های مورد استفاده در میادین اصلی شهر و فواره‌های پارکی از جمله این موارد به شمار می‌آیند

بررسی نقش مبلمان شهری در خلق محیط پویا و دوستانه برای جامعه

مبلمان شهری در حقیقت در خدمت اهداف عملی هستند. تصور غالب مردم ایت است که تجهیزات شهری صرفا جنبه تزئینی دارند. در صورتی که این مبلمان می‌توانند برای ایجاد فضایی فرح‌بخش برای شهروندان تاثیر زیادی داشته باشند. دومین نقش جدی مبلمان شهری در خلق یک محیط پویا و دوستانه ،پشتیبانی از تعاملات و ارتباطات اجتماعی است.

افزایش ارتباطات چهره به چهره به لطف مبلمان شهری

در زندگی مدرن که تمامی شهروندان توسط تکنولوژی‌های مدرن احاطه شده‌اند، ارتباطات چهره به چهره کاهش یافته‌اند و از همین رو با استفاده از مبلمان شهری مانند نیمکت‌ها و آلاچیق‌های موجود در فضاهای سبز شهری، شهروندان فرصت بیشتری برای برقراری ارتباط با یکدیگر دارند. سومین کارکرد مبلمان شهری در ارتقای سلامت روانی جامعه است.

بهبود سلامت روانی جامعه به کمک مبلمان شهری

به این صورت که مبلمان شهری علاوه بر اینکه باعث زیبایی بصری شهر شوند می‌توانند تا حد زیادی بر روی سلامت جسمی و روانی شهروندان تاثیر داشته باشند. برای نمونه شهروندان می‌توانند برای فصاله گرفتن از دغدغه‌ها و تنش‌های زندگی روزمره به کمک مبلمان پارکی ساعاتی را در بوستان‌ها و پارک‌های شهر بگذرانند و حس درونی بهتری داشته باشند. منظور از ارتقای سلامت روانی جامعه و خلق محیطی پویا و دوستانه نیز همین است. در حقیقت با استفاده از مبلمان شهری در فضاهای مختلف شهری، شهروندان کمتر دچار مشکلاتی نظیر افسردگی، تنش و استرس می‌شوند.

نقش مبلمان شهری در خلق محیط پویا و دوستانه را نباید دست کم گرفت

تجهیزات شهری به دلیل استفاده از المان‌هایی جذاب، علاوه بر اینکه می‌توانند جلوه بصری مناسبی برای شهروندان داشته باشد، می‌توانند در خلق محیطی پویا و دوستانه و تضمین سلامت روانی و فیزیکی آن‌ها تاثیر داشته باشند. از طرفی دیگر این تجهیزات زمانی که بتوانند سلامت روانی را ارتقا دهند، باعث ترغیب شدن توریست‌ها برای بازدید از شهر و استفاده از خدمات شهری می‎شوند.

در واقع فرم، تناسب و اندازه مبلمان شهری باید به گونه‌ای باشد که افراد با حضور پیدا کردن در آن موقعیت احساس خوبی داشته باشند. به این منظور مسئولان شهری باید دقت زیادی در طراحی و انتخاب تجهیزات شهری داشته باشند. فروشگاه اینترنتی آراوود یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان محصولات و آیتم‌های تجهیزات شهری مانند انواع فلاورباکس، وسایل بازی پارکی و نیمکت چوبی است. شما به منظور اطلاع از لیست قیمت و مشاوره در خصوص خرید مبلمان شهری می‌توانید به سایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول

نیمکت‌ چوبی به عنوان آیتم مهم مبلمان شهری چه نقشی در خلق محیط پویا و دوستانه دارد؟

از نیمکت‌های چوبی می‌توان در روف گاردن، پارک‌ها و بوستان‌های بزرگ سطح شهر استفاده کرد. این المان مبلمان شهری فضایی را برای ایجاد ارتباطات میان شهروندان در فضای سبز شهری فراهم می‌کند. به این صورت که هم خانواده‌ها می‌توانند از آن استفاده کنند و هم اعضای یک جامعه با نشستن بر روی این نیمکت‌ها و ملاقات با افراد جدید به گسترش دایره ارتباطات خود کمک کنند.

آیا تجهیزات پارکی را می‌توان جزو مبلمان شهری طبقه‌بندی کرد؟

بله تجهیزات و وسایل بازی از مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری هستند که برای مثال تاب و سرسره می‌تواند موقعیتی را برای آشنایی کودکان و خانواده‌ها با یکدیگر در فضاهای سبز شهری فراهم کند و در عین حال اوقات خوشی را ایجاد کند.

مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری کدام هستند؟

فلاورباکس، وسایل بازی کودکان، آبنماها و فواره‌ها، سطل زباله، نیمکت، خانه حیوانات و پایه روشنایی از جمله مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری هستند که می‌توانند علاوه بر کارایی بالا به خلق محیطی پویا و دوستانه در فضای شهرها کمک کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X