وبلاگ

مبلمان شهری برای فضای سبز

تعریفی مختصر از مبلمان شهری برای فضای سبز

مبحث مبلمان شهری بسیار گسترده و وسیع است و انواع بسیار زیادی هم از این نوع مبلمان برای فضای شهری وجود دارند. اما به‌عنوان تعریفی خلاصه مبلمان شهری برای فضای سبز عبارت‌اند از کلیه ابزار و وسایل موردنیاز برای هر یک از شهرها که به‌وسیله شهرداری شهر مربوطه برای تجهیز مکان‌های عمومی و نیز برای آسایش مردم مورداستفاده قرار می‌گیرند و نصب می‌شوند. در این مطلب از آراوود، به بررسی مهم‌ترین المان‌های مبلمان شهری برای فضای سبز می‌پردازیم.

ویژگی‌های لازم برای مبلمان فضای سبز

تجهیزات و مبلمان شهری لازم است سه ویژگی کاربردی و هویت‌مند بودن و زیبایی بصری را داشته باشند. دارابودن این سه ویژگی مستلزم آن است که نه‌تنها به جنبه عملکردی و کاربردی این وسایل دقت شود، بلکه فرم و رنگ آن‌ها نیز باید با محیط هماهنگ داشته باشند و در مکان مناسبی نصب و استفاده شوند. طراحی تجهیزات و مبلمان شهری برای فضای سبز، به فرهنگ آن شهر نیز بستگی دارد. ازاین‌رو، امروزه در طراحی این المان‌های شهری مانند میز و صندلی‌های پارکی، آب‌نماهای شهری و تجهیزات روشنایی، به ظرفیت‌های منطقه‌ای، بافت و هویت شهر و ساکنانش توجه ویژه‌ای می‌شود.

بررسی انواع مبلمان شهری برای فضای سبز

مبلمان پارکی، رایج‌ترین نوع از انواع مبلمان شهری برای فضای سبز هستند که هر روز آن‌ها را در پارک‌ها، خیابان‌ها، مراکز خرید، بوستان‌ها و معابر عمومی مشاهده می‌کنیم. معمولاً این دسته از مبلمان شهری را به‌صورت زیر دسته‌بندی می‌کنند:

  • انواع نیمکت‌های پارکی، نیمکت‌های ساده و پشتی دار شهری، صندلی‌ها و تجهیزات رفاهی
  • گلدان‌های بتنی، ساعت، مجسمه‌ها و المان‌های تزئینات شهری
  • آلاچیق‌ها، آب‌نماها و آبخوری‌های پارکی
  • کیوسک‌های سرویس بهداشتی عمومی
  • کیوسک‌های جمع‌آوری زباله‌های قابل بازیافت

نیمکت‌های چوبی؛ از انواع مبلمان شهری برای فضای سبز

نیمکت‌هایی که به‌عنوان مبلمان شهری برای فضای سبز استفاده می‌شوند، معمولاً از چوب، فلز، سنگ یا سایر مواد مصنوعی ساخته می‌شوند. بسیاری از این نیمکت‌ها دارای تکیه‌گاه پشتی هستند درحالی‌که برخی دیگر این‌گونه نیستند و می‌توان از هر طرف روی آن‌ها نشست. وجود دسته‌هایی به‌عنوان تکیه‌گاه بازو یکی دیگر از ویژگی‌های رایج این دسته از مبلمان شهری است.

آلاچیق‌های فضای سبز

آلاچیق‌ها سازه‌هایی دایره‌ای، نیم‌دایره یا چندضلعی هستند که در پارک، باغ، اسکله یا فضای سرپوشیده قرار می‌گیرند و برای نشستن در زیر یک سایبان و بهره‌وری از هوای آزاد طراحی و ساخته می‌شوند. یک آلاچیق ساده، یک نقطه کانونی به‌عنوان سرپناه برای در امان بودن از آب‌وهوای متغیر ایجاد می‌کند.

برای طراحی آلاچیق‌های مدرن به‌عنوان مبلمان شهری برای فضای سبز، با کمی خلاقیت و ایده‌پردازی می‌توان بهترین نوع آن را برای زیباسازی فضاهای باز تهیه کرد. آلاچیق‌های مدرن از متریال متفاوتی مانند فلز، چوب، سنگ و مواد دیگر ساخته می‌شوند. اما پرتقاضاترین نوع متریال برای این نوع آلاچیق‌ها، چوب است و طراحی آن‌ها نیز به‌صورت مینیمال انجام می‌شود.

سطل زباله فضای سبز

به‌طورکلی سطل زباله فضای سبز به‌عنوان یکی از المان‌های مبلمان شهری، از یک مخزن، یک‌پایه و روکشی از جنس چوب یا فلز تشکیل شده است. به این مدل از سطل‌های زباله را که در مقیاس متوسط ساخته می‌شوند، سطل زباله پارکی هم می‌گویند.

سطل زباله‌های مخصوص فضای سبز، باید دارای ظاهری زیبا و مدرن باشند. طرح‌های جذاب سطل زباله پارکی که مناسب استفاده در فضاهای پارک‌ها باشند، به‌صورت ترکیبی از چوب و فلز ساخته می‌شوند. به عقیده مهندسین طراح فضاهای سبز، فلز سبب استحکام سطل می‌شود و چوب، در نمای محیطی تأثیر دارد  و محیط را گرم‌تر جلوه می‌دهد.

میزهای پیک‌نیک

طراحی معمولی ساده و غیررسمی میزهای پیک‌نیک، آن‌ها را به امکاناتی محبوب در پارک‌ها و سایر مکان‌های عمومی تبدیل می‌کند. از آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از اهداف مانند خوردن غذا، ایجاد فضایی دوستانه و تفریحی استفاده می‌شود. استفاده از آن‌ها به‌عنوان آیتم‌های مبلمان شهری برای فضای سبز، تأثیرات مختلفی دارد و اغلب گونه‌های مختلف علاقه‌مند به تغذیه از غذای انسان را به خود جذب می‌کند.

چراغ‌های فضای سبز

چراغ‌های مخصوص فضاهای سبز، دارای بدنه فیکسچر و یک یا چند لامپ هستند. لامپ‌ها ممکن است برای تعویض آسان، در سوکت‌ها قرار داشته باشند. این دسته از مبلمان شهری در پارک‎‌ها و فضاهای سبز کاربرد داشته و در نورپردازی این فضاها و جلوه‌بخشی به آن‌ها، بیشترین تأثیر را دارند. چراغ‌های شهری همچنین ممکن است دارای یک کلید برای کنترل نور باشند که به بدنه لامپ وصل شده یا به کابل برق متصل است. معمولاً جریان برق مستقیم شهری، به‌عنوان منبع تغذیه این آیتم‌ها به کار می‌رود.

دسته‌بندی مبلمان شهری فضای سبز

مبلمان شهری برای فضای سبز به دودسته مبلمان ضروری و مبلمان تزئینی تقسیم‌بندی می‌شوند. این دسته‌بندی صرفاً بر اساس نوع استفاده و کاربرد آن‌ها است. مبلمان ضروری المان‌هایی هستند که وجود آن‌ها در داخل شهر ضرورت دارد و عدم وجود آن‌ها باعث  ایجاد مشکلانی برای شهروندان خواهد شد. تعدادی از این موارد عبارت‌اند از: منابع نوری برای روشنایی کوچه، خیابان‌ها و پارک‌ها، سطل‌های زباله در مکان‌های پررفت‌وآمد، نیمکت‌ها، سرویس‌های بهداشتی عمومی در پارک‌ها و یا مکان‌هایی که افراد مختلف بتوانند به‌راحتی به آن‌ها دسترسی پیدا کنند.

خرید انواع تجهیزات مبلمان شهری از مجموعه آراوود

‌تقسیم‌بندی مبلمان شهری فضای سبز به دو نوع ضروری و تزئینی، یک تقسیم‌بندی کلی است و می‌تواند اشکال دیگری نیز داشته باشد. برای مثال می‌توان انواع مبلمان شهری را بر اساس مکان‌های نصب آن‌ها تقسیم‌بندی کرد. به‌عنوان‌مثال مبلمان شهری برای فضای سبز در این شکل از تعریف، می‌توانند در دسته‌ای مجزا قرار بگیرند. همچنین جنس مبلمان نیز می‌تواند یک ملاک دسته‌بندی باشد. انواع مبلمان شهری فلزی، چوبی و بتنی هرکدام می‌توانند بر اساس جنسی که دارند، در دسته‌ای از انواع مبلمان شهری قرار بگیرند.

مجموعه آراوود، یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان مبلمان و المان‌های شهری است که همواره در جهت ارتقای کیفیت و کمیت فضاهای شهری و زیبایی بصری شهر در تلاش بوده است. آراوود با داشتن چندین سال سابقه در طراحی و تولید انواع مبلمان‌های شهری مانند نیمکت‌های چوبی، سطل زباله شهری، گلدان، پایه روشنایی با استفاده از چوب‌های وارداتی ترموود و اشباع شده، قادر است تا بهترین مبلمان شهری موردنظر مشتریان را بسازد. شما می‌توانید برای خرید انواع مبلمان شهری برای فضای باز و روف‌گاردن و ویلا با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X