وبلاگ

طراحی مبلمان شهری چوبی و کاربردهای این آیتم‌ها در شهر

طراحی مبلمان شهری چوبی برای اهداف مختلف

مبلمان شهری به مبلمانی گفته می‌شود که در فضاهای باز عمومی یا نیمه عمومی قرار می‌گیرد. آیتم‌های مبلمان شهری چوبی باتوجه‌به ماهیت فضایی که در آن قرار دارند و کاربرد و عملکردشان، ممکن است از نوع ثابت یا غیرثابت باشند. به این آیتم‌ها تجهیزات شهری، مبلمان فضای باز یا مبلمان عمومی نیز گفته می‌شود. طراحی مبلمان شهری چوبی نیز باتوجه‌به کارکرد مبلمان به گروه‌هایی مانند تفریحی، استراحتی، آیتم‌های نورپردازی، مدیریت زباله، حفاظت، بهداشت و سرپناه موقت و همچنین انواع خاص تقسیم می‌شود.

آیتم‌های مبلمان شهری چوبی تنوع بالایی دارند

بسیاری از مردم فکر می‌کنند مبلمان شهری به نیمکت و صندلی کنار خیابان و داخل پارک‌ها محدود می‌شوند. اما در واقع مبلمان شهری طیف وسیعی از وسایل و لوازم جانبی خارجی را شامل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر یکی از عوامل مهم برای بهبود دکوراسیون بیرونی، توجه به طراحی مبلمان شهری است. غیر از نیمکت‌ چوبی و صندلی‌ها، آیتم‌های زیادی در حوزه مبلمان شهری گنجانده می‌شوند. از جمله این آیتم‌ها می‌توان به سطل زباله چوبی، آلاچیق، پایه‌های چراغ‌های پیاده‌رو، ایستگاه اتوبوس و… اشاره کرد.

مزایای طراحی داخلی مبلمان شهری با چوب

طراحی داخلی مبلمان شهری با متریال چوب باعث رونق و پیشرفت شهر و افزایش رفاه شهروندان و همچنین کاهش هزینه‌های نگهداری این آیتم‌ها می‌شود. یکی از مزایای مهم دکوراسیون شهری چوبی این است که چوب یک عایق حرارتی عالی می‌باشد و در روزهای گرم تابستان گرمای زیادی را به خود جذب نمی‌کند؛ بنابراین شهروندان به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

امکان تعمیر آسان و هزینه‌های پایین نگهداری نیز آیتم‌های مبلمان شهری چوبی را به گزینه‌هایی ایده‌آل برای شهرها تبدیل کرده‌اند. همچنین استفاده از این نوع آیتم‌ها روشی مفید برای کاهش هزینه‌های عمومی برای اقدامات تعمیر، بازسازی و بهسازی فضاهای عمومی به شمار می‌رود.

با طراحی مبلمان شهری با استفاده از انواع چوب می‌توان پروژه‌های بسیار نوآورانه‌ای را اجرا کرد که کیفیت زندگی و رفاه شهروندان را بهبود می‌بخشد. در ادامه باید به سازگار بودن چوب با محیط‌زیست نیز اشاره کرد. چوب‌های به‌کاررفته در این آیتم‌های دکوراسیون سازگاری خوبی با محیط‌زیست دارند و آسیبی به فضای اطراف خود نمی‌رساند.

از سوی دیگر آیتم‌های مبلمان چوبی مظهر ظرافت هستند. آیتم‌های مبلمان شهری اغلب از چوب ساج، چوب ماهون یا کاج ساخته‌شده‌اند. البته کاربرد ترموود در ساخت این آیتم‌ها روزبه‌روز در حال افزایش است و این مسئله به دلیل مقاومت بالای این چوب در برابر رطوبت، اشعه فرابنفش خورشید و دیگر عوامل محیطی می‌باشد.

از دیگر مزایای طراحی مبلمان شهری چوبی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ماندگاری بالا
  • استحکام و پایداری قابل‌توجه
  • تطبیق‌پذیری با فضای شهری
  • راحت و مناسب برای همه افراد
  • مقاومت بالا در برابر رطوبت

طراحی انواع مبلمان شهری چوبی

مبلمان شهری چوبی باتوجه‌به هویت و فرهنگ مردم در یک مکان طراحی می‌شوند. این ابزارها برای رفاه حال شهروندان مورداستفاده قرار می‌گیرند و طراحان تلاش می‌کنند در زمان طراحی بین این آیتم‌ها و فضایی که در آن قرار می‌گیرند، هماهنگی ایجاد کنند؛ بنابراین امروزه مبلمان شهری چوبی به یکی از نمادهای زیبایی و مدرنیته در دکوراسیون شهر تبدیل شده است. در ادامه به معرفی و شرح نکات طراحی مبلمان شهری چوبی می‌پردازیم.

طراحی نیمکت و صندلی

یکی از وظایف مهم مسئولان شهری تأمین آرامش و آسایش مردم است. این امکان را می‌توان به‌راحتی و تنها با کمی خلاقیت در ایجاد مبلمان شهری به دست آورد. به‌عنوان‌مثال، ممکن است هنگام قدم‌زدن در پارک احساس خستگی کرده باشید و بخواهید کمی استراحت کنید. نیمکت‌ها و صندلی‌های چوبی در شهر مکانی برای استراحت، آرامش و تفکر در یک منطقه عمومی خاص را فراهم می‌کنند. در زمان طراحی این آیتم‌ها به مواردی مانند وزن قابل‌تحمل، امکان ادغام با متریال‌های فلز و سنگ و… اندیشیده می‌شود.

طراحی انواع آلاچیق

تصور کنید با خانواده یا دوستان خود به شهر دیگری سفر کرده‌اید. حالا می‌خواهید در یک آلاچیق بشینید و عکس بگیرد. انتخاب شما یک آلاچیق ساده بتنی با رنگ سرد و مرده است یا یک آلاچیق چوبی با طراحی مدرن؟ شما قطعاً گزینه دوم را انتخاب می‌کنید. آلاچیق یکی از آیتم‌های مبلمان شهری چوبی است که علاوه بر زیبایی، افراد بیشتری را به آن محیط جذب می‌کند و باعث رونق صنعت توریسم خواهد شد.

طراحی ایستگاه اتوبوس با چوب

همه ما تجربه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی را در زندگی خود داریم. فرض کنید می‌خواهید بعد از یک روز کاری خسته‌کننده به خانه بروید. وقتی وارد ایستگاه اتوبوس یا مترو می‌شوید، متوجه طراحی خاص آن می‌شوید. قطعاً تماشای این طراحی زیبا و شیک با استفاده متریال طبیعی چوب باعث کاهش خستگی شما می‌شود. همچنین به دلیل نمای زیبای مکان و راحتی نشیمن‌های چوبی شما احساس راحتی بیشتری خواهید داشت.

طراحی آیتم‌های دیگر مبلمان شهری چوبی

طراحی مبلمان شهری در حوزه‌های تبلیغات و اطلاع‌رسانی، آب‌خوری، سایه‌بان، گلدان، نرده، جداکننده مسیر یا پارکینگ دوچرخه، محصور کردن مسیرهای دوچرخه‌سواری، باجه تلفن، پارکومتر کیوسک‌های روزنامه، آب‌خوری، و گلدان‌ها کاربرد اساسی دارد. موارد ذکر شده در مبلمان شهری به‌عنوان، مبلمان شهری تکمیلی نیز شناخته می‌شوند.

موارد ذکر شده تنها بخشی از کاربردهای مورداستفاده برای اجرای مبلمان شهری بودند. اگر به خیابان اصلی محل سکونت خودسر بزنید و به اطراف نگاهی بیندازید، می‌توانید انواع آیتم‌های مبلمان شهری چوبی را مشاهده کنید. بازدید از مرکز شهر می‌تواند به درک بهتر مبلمان شهری کمک کند. در مرکز شهر باز هم آیتم‌های زیادی را مانند ایستگاه پلیس، ایستگاه تاکسی، چراغ‌ها و تیرهای برق، گلدان‌ها و باغچه‌های کنار خیابان را خواهید دید.

آیتم‌های نورپردازی

به‌تازگی کاربرد چوب در طراحی تجهیزات نورپردازی در شهرها افزایش‌یافته است. برای روشن‌کردن فضای باز در شب و ایجاد احساس امنیت بیشتر برای عابران پیاده از تجهیزات نورپردازی با طراحی چوبی بهره گرفته می‌شود. همچنین این مدل جدید، زیبایی متفاوتی به محیط باز عمومی می‌بخشد.

آراوود؛ مجری برتر طراحی، تولید و عرضه آیتم‌های مبلمان شهری چوبی

استفاده از مبلمان شهری مزایای بسیاری دارد و می‌تواند به پیشرفت فرهنگ و اقتصاد یک شهر کمک زیادی کند. به‌منظور داشتن یک مبلمان شهری زیبا و باکیفیت باید از طراحی‌های خلاقانه بهره بگیرید. علاوه بر عنصر خلاقیت، استفاده از متریال‌های مرغوب و بادوام در ایجاد انواع مبلمان شهری شرطی ضروری است.

مجموعه آراوود، برترین مجری تولید و عرضه آیتم‌های مبلمان شهری چوبی است و سابقه‌ای طولانی در این زمینه دارد. ما در این مجموعه باتکیه‌بر دانش و خلاقیت همکاران خود، بهترین و باکیفیت‌ترین انواع مبلمان شهری را به شما عرضه می‌کنیم. برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می‌توانید با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X