وبلاگ

سطل زباله شهری | حفظ محیط‌زیست و جذابیت سیمای شهر با این مبلمان شهری

سطل زباله شهری؛ از مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری برای فضای باز

سطل زباله شهری از مهم‌ترین تجهیزات مبلمان شهری است که به‌منظور ایجاد آسایش و رفاه برای شهروندان در سطح شهر نصب می‌شود. سطل زباله شهری نقش بسیار مهمی در حفظ نظم، پاکیزگی محیط شهری، زیبایی سیمای شهر و همچنین سلامتی انسان و حیوانات دارد.

وجود سطل زباله در شهرها اهمیت بالایی دارد. زیرا در صورت نبود آن‌ها یا عدم استفاده، شاهد افزایش آلودگی شهرها، شیوع بیماری‌های مختلف و انتشار حشرات و حیوانات موذی هستیم. به همین منظور هم این محصولات در انواع متنوعی تولید و در سطح شهر با فواصل مناسب از هم در خیابان‌ها، پیاده‌روها و پارک‌ها نصب می‌شوند. اما این تجهیز شهری چه مدل‌هایی دارد و به‌طورکلی چه ویژگی‌هایی سبب کاربرد گسترده آن شده است؟

انواع سطل زباله شهری و ویژگی‌های آن‌ها

سطل زباله شهری دارای انواع مختلفی می‌باشد که از جمله آن‌ها می‌توانیم به سطل زباله پلی‌اتیلنی، سطل زباله بتنی و همچنین سطل زباله فلزی پارکی اشاره کنیم. هرکدام از مواردی که نام بردیم، ویژگی‌ها و کاربردهای مختلفی دارند که در ادامه به‌صورت دقیق به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

سطل زباله پلی‌اتیلنی؛ کمک به فرایند بازیافت

امروزه به‌منظور ساخت بسیاری از تجهیزات مبلمان شهری از پلی‌اتیلن که ماده‌ای مقاوم و مستحکم است، استفاده می‌شود. سطل زباله پلی‌اتیلنی در ابعاد مختلفی طراحی و تولید می‌شود. این سطل‌ها رنگ‌بندی‌های متنوعی دارند و گاها از برچسب‌هایی بر روی آن‌ها برای جداسازی زباله‎ها به‌منظور بازیافت راحت‌تر استفاده می‌شود. سطل زباله پلی‌اتیلنی مقاومت بالایی در برابر آسیب‌های محیطی دارد و هیچ‌گونه نگرانی از بابت پوسیدگی و زنگ‌زدگی برای این محصولات وجود ندارد. به دلیل وجود خاصیت UV، پلی‌اتیلن این سطل‌های زباله عایق دمایی بالایی دارند و بر اثر تابش نور خورشید، تغییر رنگ نمی‌دهند.

سطل زباله بتنی؛ از انواع مقاوم سطل زباله شهری

سطل‌های زباله بتنی پارکی یکی از مقاوم‌ترین انواع سطل زباله شهری هستند و سازگاری بسیار بالایی با محیط‌های طبیعی دارند. این محصولات همچنین مقاومت بالایی در برابر ضربه و آسیب‌های محیطی از جمله تابش نور خورشید، گرما، سرما و بارش‌های جوی دارند.

این محصولات در صورت واردآمدن هرگونه آسیب، به‌راحتی تعمیر می‌شوند و نگهداری از آن‌ها نیز هزینه پایینی دارد. سطل زباله بتنی در ابعاد مختلفی تولید می‌شود و در طرح‌های مدرن و ساده موجود هستند که باتوجه‌به کاربری و سلیقه در اماکن مختلف مورداستفاده قرار می‌گیرند.

سطل زباله فلزی؛ از پرکاربردترین انواع سطل زباله شهری

سطل‌های زباله فلزی شهری یکی از پرکاربرد‌ترین و مقاوم‌ترین انواع سطل‌های زباله شهری هستند. این محصولات مقاومت بالایی در برابر ضربه و عوامل طبیعی دارند و در طرح و اندازه‌های مختلفی طراحی و تولید می‌شوند. سطل‌های زباله فلزی خود انواع مختلفی دارند.

انواع سطل‌های زباله فلزی شامل موارد زیر هستند:

  • سطل زباله فلزی معمولی
  • سطل‌های فلزی CNC
  • سطل‌های زباله چدنی

اصولی که باید در طراحی سطل زباله شهری به آن توجه شود

سطل زباله شهری به اشکال مختلفی طراحی و تولید می‌شود. از جمله آن‌ها می‌توانیم به درباز، نیمه‌باز یا دربسته که روی یک ستون قابل‌نصب است اشاره کرد. دیواره‌های سطل یا سطوح عمودی ممکن است به زمین متصل شده یا ثابت باشد یا قابل حرکت. سطل زباله شهری باید متناسب با محلی باشد که در آن قرار می‌گیرد. همچنین این آیتم باید با سایر تجهیزات خیابانی، معماری محلی و عملکرد و هدفی که دارد، تناسب داشته باشد. ویژگی مهم دیگری که باید در طراحی سطل زباله شهری به آن توجه شود، سهولت استفاده از آن است.

به این شکل که ابتدا مردم باید بتوانند زباله را در سطل قرار دهند بدون آنکه دستشان به سطل زباله بخورد یا در آن را باز کنند. سطل‌های زباله زمانی در دسترس هستند که تقریباً  ۱۰۰ سانتی‌متر ارتفاع و ۴۰ سانتی‌متر دهانه داشته باشند. دهانه سطل زباله باید برای قراردادن زباله در آن به‌اندازه کافی بزرگ باشد. البته اندازه دهانه سطل زباله به موقعیتی مکانی آن بستگی دارد.

اندازه یا ظرفیت سطل زباله

اندازه یا ظرفیت سطل زباله نیز باید به‌وسیله مقدار استفاده مورد انتظار آن و اینکه چند وقت به چند وقت خالی خواهد شد، تعیین شود. در بیشتر نقاط شهر، سطل‌هایی با حجم ۱۱۴ تا ۱۹۰ لیتر مناسب هستند. سطل‌های زباله چرخ‌دار برای مکان‌هایی که حجم بالایی زباله دارند، مناسب هستند. این در حالی است که در پارک‌ها باید از سطل‌هایی چرخداری استفاده شود که ۱۲۰ تا ۲۴۰ لیتر ظرفیت دارند.

چه عواملی در قیمت سطل زباله شهری تأثیرگذار هستند

دامنه قیمت سطل زباله شهری چندان گسترده نیست و بیشتر قیمت‌ها نزدیک به هم هستند (البته باتوجه‌به نوع و دسته‌بندی محصول) اما دیده شده است که در بعضی از شرکت‌ها، اختلاف قیمتی فاحشی وجود دارد. این اختلاف قیمتی را برخی از شرکت‌های سودجو با کم‌کردن ضخامت ورق، لوله، ضعف در عملیات جوشکاری و استفاده از پودرهای نامرغوب برای رنگ‌آمیزی ایجاد می‌کنند. همین مسائل موجب می‌شود تا در آینده‌ای نه‌چندان دور، خریداران با مشکلانی از قبیل ریختگی رنگ، شکسته‌شدن و همچنین زنگ‌زدگی مواجه شوند.

عوامل مؤثر در قیمت سطل زباله نیز شامل موارد زیر است:

  • تعداد سفارشات
  • ضخامت ورق، لوله و پروفیل مورداستفاده
  • نوع جوشکاری
  • نوع مونتاژ
  • نوع رنگ‌آمیزی و کیفیت آن
  • طرح سطل زباله
  • نوع و دسته‌بندی مخزن زباله

طراحی و ساخت انواع سطل زباله شهری به سبک پارس آرای کوهستان

استفاده از سطل زباله شهری یکی از راه‌های تمیز نگه‌داشتن سطح شهر و جلوگیری از آلودگی ناشی از زباله‌های جامد شهری که در منازل، بیمارستان، پارک‌ها و شهر بازی‌ها تولید می‌شوند است. گروه صنعتی پارس آرای کوهستان باهدف طراحی و تولید انواع سازه‌ها و تجهیزات مبلمان شهری مانند سطل زباله شهری باتکیه‌بر نیروهای جوان، متدهای روز و تجربه بالای جمعی از مهندسان و متخصصان، اهداف خود را پیگیری می‌کند. پارس آرای کوهستان، برنامه‌ریزی دقیق، نظارت کیفی، صرفه‌جویی در زمان و هزینه اجرای پروژه‌ها را از شاخصه‌های اصلی روال کاری خود می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X