وبلاگ

جنس نیمکت چوبی شهری | برترین متریال برای ساخت این نیمکت کدام است؟

جنس نیمکت چوبی شهری بهتر است از چه متریالی باشد؟

نیمکت چوبی شهری یکی از عناصر مهم در مبلمان شهری، محوطه‌سازی باغ ویلا، روف‌گاردن و دکوراسیون‌های مجتمع‌های مسکونی و تجاری است. به‌طورکلی برای ساخت این آیتم کلیدی مبلمان شهری از متریال‌های چوبی مختلفی استفاده می‌شود که هر کدام مزایا و معایب خود را دارند. اما بهترین جنس نیمکت چوبی شهری چیست؟ این متریال غالب چوبی در نیمکت‌های شهری چه خصوصیاتی دارد؟ در این مطلب از سایت آراوود پاسخ تمامی این پرسش‌ها را دریافت خواهید کرد.

از چه نوع چوبی باید برای ساخت نیمکت شهری استفاده کرد؟

بهترین جنس برای ساخت نیمکت چوبی شهری کدام است؟ به‌طورکلی در ساخت نیمکت‌های چوبی نمی‌توانیم از چوب‌های معمولی استفاده کنیم. چرا که این نیمکت‌ها به طور معمول در فضای باز قرار می‌گیرند. به بیانی دیگر، در فضای باز عواملی مانند تابش مستقیم نور خورشید، بارش برف‌وباران، گردوخاک و بسیاری دیگر از موارد وجود دارند که تأثیر منفی بر روی چوب دارند.

برای نمونه نور خورشید اشعه فرابنفش دارد. این اشعه می‌تواند منجر به پوسیدگی چوب و نابودی بافت‌های آن شود. از طرفی دیگر نزولات جوی رطوبت زیادی را در چوب ایجاد و ماندگاری آن را کاهش می‌دهند. رطوبت بیش از حد باعث تغییر در ابعاد چوب و همچنین باز شدن بافت‌های آن می‌شود.

به همین خاطر هم باید به سراغ جنس مناسبی از متریال چوبی برای ساخت نیمکت شهری رفت. بهترین جنس متریال چوبی برای ساخت نیمکت شهری، ترموود است. در ادامه با دلایل به‌کارگیری ترموود برای ساخت نیمکت‌های چوبی شهری آشنا می‌شویم.

نیمکت چوبی شهری ساخته شده از جنس ترموود چه مزایایی دارد؟

چوب ترموود با پشت سر گذاشتن سه مرحله خشک‌کردن در دمای بالا، اشباع حرارتی و در نهایت خنک‌سازی دچار تغییراتی در خصوصیات فیزیکی و شیمیایی می‌شود که آن را به گزینه‌ای مناسب برای ساخت نیمکت چوبی شهری تبدیل می‌کند. اما نیمکت‌های چوبی ساخته شده از ترموود چه مزایایی دارند؟ در ادامه این مزایا را با یکدیگر مرور می‌کنیم.

جنس ترموود به کار رفته در نیمکت چوبی شهری، ثبات ابعاد دارد

در طول پروسه گرمادهی به ترموود، این حرارت به اعماق چوب نفوذ کرده و منجر به ازبین‌رفتن تمامی رطوبت و رزین موجود در چوب می‌شود. دقیقاً به همین دلیل هم از ترموود استفاده می‌کنند. چرا که متریال‌های چوبی مشابهی که حرارت ندیده‌اند سریعاً نسبت به تغییر رطوبت واکنش نشان می‌دهند و ممکن است انقباض و انبساط آن‌ها باعث آسیب به چوب و ترک‌خوردن آن شود.

ترموود سازگاری بالایی با محیط‌زیست دارد

یکی از دلایلی که برای انتخاب جنس نیمکت چوبی شهری به سراغ ترموود می‌رویم، سازگاری با محیط‌زیست. اصولاً چوب ترموود از درختان کاج جنگل‌های کشور فنلاند تهیه می‌شوند. این جنگل‌ها تحت نظارت نهادهای محیط زیستی این کشور قرار دارد و استخراج می‌شود. به علت اینکه از هیچ ماده شیمایی در طول پروسه ترمو کردن چوب استفاده نمی‌شود، چوب ترموود به محیط‌زیست آسیبی وارد نمی‌کند.

ترموود در برابر عوامل پوسیدگی و قارچ‌ها مقاوم است

نیمکت چوبی شهری برای اینکه در برابر پوسیدگی و عوامل بیولوژیکی مانند قارچ‌ها مقاومت داشته باشد، باید از جنس ترموود باشد. در طول فرایند حرارت‌دهی به این چوب، سلولزی که یک منبع غذایی برای رشد قارچ‌ها و پوسیدگی‌ها است، به طور کامل از بین می‌رود.

نیمکت چوبی شهری از جنس ترموود، ضدحریق است

یکی از اصلی‌ترین مزایای استفاده از چوب ترموود در ساخت نیمکت‌های شهری، مقاومت آن‌ها در برابر حریق است. آیتم‌های مختلف مبلمان شهری مانند نیمکت‌های استیل ممکن است بعد از رسیدن به دمای معینی به‌شدت دچار حریق شوند. این در حالی است که سرعت احتراق ترموود یک میلی‌متر در دقیقه است.

امکان نوسازی

به علت اینکه نیمکت‌های چوبی شهری از ترموود ساخته می‌شوند به‌راحتی امکان بازسازی و تعمیر دارند. از طرفی دیگر نگهداری آسان، هزینه‌های نصب و همچنین سر هم کردن مجدد آن‌ها کار چندان دشواری نیست. در ضمن نصب آن نیز دیگر پیچیدگی ندارد.

پارامترهای طراحی نیمکت چوبی شهری از جنس ترموود

به‌طورکلی در طراحی نیمکت چوبی شهری از جنس ترموود عوامل بسیار مهمی در نظر گرفته می‌شوند. این اصول طراحی نیز همگام با معتبرترین منابع و استانداردهای معماری شهری و طراحی فضاهای سبز شهری است که در مجموعه کوهستان مورداستفاده قرار می‌گیرند.

از جمله عواملی که در زمان طراحی صنعتی نیمکت چوبی شهری ترموود به آن‌ها توجه می‌شود، عبارتند از:

  • راحتی در ارتفاع نشیمن
  • ایجاد آسایش و راحتی در ابعاد نشیمن
  • افراد بتوانند به‌راحتی آرنج خود را بر روی دسته نیمکت قرار بدهند
  • زاویه ارگونومیک پشتی نیمکت چوبی شهری
  • مقاومت متریال در شرایط جوی دشوار
  • ایجاد مقاومت در برابر هر نوع ضربه و تخریب

در طراحی نیمکت چوبی شهری ترموود ابعاد مساله‌ای مهم است

از دلایلی که پیشنهاد می‌شود برای انتخاب جنس نیمکت چوبی شهری به سراغ ترموود بروید، در نظر گرفتن ابعاد استاندارد در طول مراحل طراحی و ساخت این آیتم مبلمان شهری است. اصولاً در بحث طراحی نیمکت‌های باغی و پارکی رعایت اندازه متناسب با ساختار اسکلت بدن میانگین افراد جامعه از اهمیت فراوانی برخوردار است. با درنظرگرفتن اینکه در کشور ما ایران میانگین قد و توده بدنی به نسبت اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها کوچک‌تر است، به‌کارگیری هوشمندانه از ابعادی که استانداردهای جهانی توصیه می‌کنند، ضرورت دارد. در ادامه به ابعاد استاندارد برای ساخت نیمکت چوبی ترموود برای افراد متوسط اشاره می‌کنیم.

این ابعاد شامل موارد زیر هستند:

  • ارتفاع صندلی‌ها: ارتفاع هم برای مردان و هم برای زنان ۴۴ سانتی‌متر می‌باشد
  • گودی صندلی ترموود: برای آقایان ۴۸ سانتی‌متر و برای بانوان ۴۴ سانتی‌متر است
  • ارتفاع پشتی نیمکت ترموود: ۷۲ سانتی‌متر است
  • پهنای نشیمنگاه: برای آقایان این پهنا، ۳۷ سانتی‌متر و برای بانوان نیز ۴۰ سانتی‌متر است

آراوود؛ یکی از مهم‌ترین قطب‌های تولید مبلمان شهری چوبی در ایران

در این مطلب دیدیم که بهترین جنس برای ساخت نیمکت چوبی شهری ترموود است. از نیمکت‌های ترموود به دلیل ویژگی‌هایی که دارند، به طور گسترده در سطح معابر شهری، اطراف کافه‌ها، رستوران‌ها و به‌طورکلی فضاهای سبز شهری استفاده می‌شود.

آراوود یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آیتم‌های مبلمان شهری از جنس ترموود در کشور است. تمامی نیمکت‌های ترموود مجموعه دارای ضمانت اصالت کالا هستند و با قیمتی مناسب به بازار عرضه می‌شوند. شما از طریق سایت ما می‌توانید علاوه بر نیمکت پارکی ترموود، پایه روشنایی، سطل زباله چوبی، فلاورباکس و تجهیزات بازی کودکان را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X