وبلاگ

کاربردهای مبلمان شهری | آیا این نوع از مبلمان صرفاً جنبه تزئینی دارند؟

اهمیت مبلمان شهری

با گسترش تعاملات آنلاین، مبلمان شهری بیش از هر زمان دیگری، اهمیت  دارند. چراکه می‌توانند افراد را جذب محیط‌های تجاری و عمومی کنند. ازاین‌رو، نقشی فراتر از یک المان دکوراتیو دارند. البته ویژگی‌های ظاهری این نوع از مبلمان، سبک معماری و کارایی هر محیطی را متحول خواهند کرد. همچنین سازمان‌ها می‌توانند با افزودن نیمکت‌ها، صندلی‌های، گلدان‌ها، سطل‌های زباله و دیگر انواع مبلمان شهری، رضایت کارکنان و مراجعین را جلب کنند. ما در این مطلب، قصد داریم که به معرفی کاربردهای مبلمان شهری بپردازیم.

مختصری درباره تاریخچه مبلمان شهری

صدها سال است که مبلمان در خیابان‌ها نیز مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین تاریخ و فرهنگ یک منطقه خاص را نشان می‌دهند. بر طبق شواهد، آبخوری‌ها، یکی از اولین انواع مبلمان شهری بودند. آن‌ها به شکل ظرف‌هایی بزرگ و برای تأمین آب برای اسب‌ها (که به‌عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌شدند) کاربرد داشتند. دیری نگذشت که نیمکت‌ها، چراغ‌ها و تابلوها نیز از راه رسیدند. همچنین در مناطقی که در مجاورت راه‌آهن بودند، نیمکت‌های و چراغ‌های گازی نصب شدند.

در همان دوران، تابلوهای خیابانی ابتدایی به افراد کمک می‌کردند تا در شهر حرکت کنند و بتوانند به‌راحتی از یک منطقه به منطقه دیگر بروند. سطل‌های زباله، صندوق‌های پست و باجه‌های تلفن نیز به‌مرورزمان و با پیشرفت فناوری و فرهنگ‌ها، ظاهر شدند.

کاربردهای مبلمان شهری امروزی

تکنولوژی، فرهنگ و نیازهای ساکنان شهر در طول زمان، دچار تغییرات بسیاری شده‌اند. این دگرگونی را می‌توان از طریق پیشرفت در مبلمان شهری در خیابان‌ها مشاهده کرد. چراغ‌های خیابانی برقی باکیفیت جایگزین چراغ‌های قدیمی شده‌اند و تابلوهای LED در اطراف شهر دیده می‌شوند که اطلاعات مهم خبری و آب‌وهوای روزانه را نشان می‌دهند.

چراغ‌های راهنمایی جایگزین تابلوهای فلزی قدیمی شده‌اند و سطل‌های زباله و صندوق‌های پست به‌روزرسانی شده‌اند تا نیازهای ساکنان شهر را برطرف کنند. همچنین مجسمه‌هایی با تم‌های مدرن برگرفته از سبک‌های هنری را می‌توان در سراسر شهر دید. تمام این موارد، تغییرات جهان و پیشرفت‌های فرهنگی را بازگو می‌کنند. در ادامه، به کاربردهای مبلمان شهری می‌پردازیم.

تغییر ماهیت مکان‌های مختلف؛ یکی از اصلی‌ترین کاربردهای مبلمان شهری

به‌ندرت پیش می‌آید که نوعی از مبلمان شهری در سطح عمومی و صرفاً برای تزئین نصب شود. به‌عنوان‌مثال، در مراکز شهرها و روستاها، مبلمان شهری می‌تواند یک فضای بلااستفاده را به یک مکان عمومی تبدیل کرده و مردم را جذب کند، به‌ویژه در مناطقی که فروشگاه‌ها زنجیره‌ای و مراکز رفاهی وجود دارند.

افزودن گلدان‌ها، تابلوها و سطل‌ها به دسته‌بندی مبلمان شهری نشان‌دهنده توجهی است که عموم مردم به این موارد دارند. لازم به ذکر است که بسیاری از این موارد در اولویت‌هایی برنامه‌ریزان شهری نیز قرار دارند. چراکه یک مکان را زیباتر کرده و بازدیدکنندگان بیشتری را جذب می‌کنند. اما شاید صندلی‌ها و نیمکت‌ها، مهم‌ترین انواع مبلمان شهری باشند. زیرا می‌توانند با هر سازه‌ای ادغام شوند و فضایی متفاوت را ایجاد کنند.

ایجاد حس مثبت

مناظر شهری مانند پارک‌های عمومی با طراحی فردمحور، می‌توانند کاربردهایی بیش از یک مکان برای نشستن، داشته باشند. زمانی که یک مقام محلی یا طراح فضاهای شهری، از مبلمان شهری جذاب برای ایجاد استراحتگاه و دیگر مکان‌های عمومی استفاده می‌کند، پیامی به شهروندان می‌دهد.

این عمل نشان‌دهنده استقبال گرم و درک نیاز شهروندان است. همین امر، افراد را تشویق می‌کند که مدتی در آن مکان بمانند، تلفن‌ خود را چک کنند، یک میان وعده بخورند یا اطراف را تماشا کنند. ازاین‌رو، بازدید از خیابان‌های و سایر مناطق عمومی می‌تواند یک حس مثبت ایجاد کند. در سوی دیگر، صاحبان مشاغل نیز می‌توانند از طیف گسترده کاربردهای مبلمان شهری بهره برده و احساسی متفاوت به مراجعین یا مشتریان خود القا کنند.

هویت‌بخشی به فضاهای مختلف

 یکی از کاربردهای مبلمان شهری که موردتوجه طراحان قرار دارد، نقش دکوراتیو آن‌ است. از طرفی، طراحی مدرن و مهارت‌های مهندسی، بعد دیگری به مبلمان شهری اضافه کرده‌اند. همچنین در دوره فعلی، سبک‌ها و مباحث مرتبط با زیبایی‌شناسی به مرحله‌ای دیگر ارتقا یافته‌اند. ازاین‌رو، یکی از کاربردهای مبلمان شهری، شخصیت دادن به یک مکان است. به حافظه خود رجوع کنید، بسیاری از هتل‌ها، مراکز خرید و دیگر مکان‌های عمومی به‌واسطه مبلمان شهری و هویت بصری‌شان در یاد شما مانده‌اند.

ایمن‌سازی و مناسب‌سازی مکان‌ها

مبلمان شهری مناسب می‌تواند به ایمن‌سازی و مناسب‌سازی برخی از بناها و بخش‌های مختلف خیابان‌ها کمک کند. به‌عنوان‌مثال، برخی از مغازه‌داران برای جلوگیری از پارک کردن وسایل نقلیه در جلوی محل کسب‌شان، از مسدود کننده‌ها، ستون‌ها و موانع استفاده می‌کنند. بااین‌حال، اگر مبلمان شهری جذاب را بادقت در محیط موردنظر قرار دهید، محیطی مناسب ایجاد می‌شود که توجه افراد را نیز جلب می‌کند.

مبلمان شهری، تعاملات اجتماعی را افزایش می‌دهند

مبلمان شهری می‌تواند اجتماع را نیز تحت‌تأثیر قرار دهند. از سوی دیگر، می‌تواند فضاهایی برای استراحت تمام اقشار مانند سالمندان و افراد معلول فراهم کند. همچنین والدین می‌توانند با خیال راحت، فرزندانشان را همراه با خود به فضاهای عمومی ببرند و از امکانات رفاهی استفاده کنند.

توجه داشته باشید که مجموعه‌هایی از نیمکت‌ها و صندلی‌هایی که در مکان‌های عمومی قرار دارند، فرصت‌هایی برای افزایش تعاملات اجتماعی بین گروه‌های مختلف و لذت بردن از فضاهای باز را فراهم می‌کنند. جالب است بدانید که بر طبق تحقیقات و برخلاف باور عموم، ارزش تعاملات اجتماعی بیشتر شده است. زیرا مردم با بازگشت به روش‌های ساده‌ و سنتی‌ به چالش‌های مدرن پاسخ می‌دهند.

شاید بتوان این‌طور گفت که یکی از مؤثرترین کاربردهای مبلمان شهری این است که می‌تواند افراد را در محل‌های مختلف جمع کرده و دلایلی برای ماندن آن‌ها در آنجا فراهم کند. همچنین گروه‌های بزرگی از دوستان را جذب کرده یا حتی تعامل اجتماعی بیشتری بین غریبه‌ها ایجاد کند. ازاین‌رو، مبلمان شهری برای افزایش تعاملات در کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز آموزشی و دیگر مکان‌ها عمومی گزینه‌هایی مؤثر به شمار می‌رود.

خرید انواع مبلمان شهری در مجموعه پاس آرای کوهستان

همان‌طور که  در بخش‌های پیشین اشاره کردیم، کاربردهای مبلمان شهری بسیار گسترده هستند. ازاین‌رو، استفاده از این نوع مبلمان به صاحبان مشاغل توصیه می‌شود. حتی اگر شغل شما به‌گونه‌ای است که مراجع یا مشتری حضوری ندارید، می‌توانید برای رفاه خود و کارکنانتان از مبلمان شهری بهره بگیرید. ما در مجموعه پارس آرای کوهستان، انواع آبخوری فضای شهری، پایه روشنایی، تجهیزات بازی کودکان، میز و صندلی، سطل زباله و گلدان چوبی را عرضه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X