وبلاگ

پرکاربردترین انواع مبلمان شهری | کدام آیتم‌ها بیشترین کاربرد را دارند؟

آیتم‌های مبلمان شهری کاربردهای فراوانی دارند

مبلمان شهری، به مجموعه وسیعی از آیتم‌ها گفته می‌شود که در شهر و خیابان و به‌صورت کلی در فضای باز نصب شده‌اند و استفاده عمومی دارند. وجود مبلمان شهری در سطح خیابان‌ها و فضاهای شهری، باعث ایجاد مکان‌هایی می‌شود که هویت انسان و مناظر شهری مطلوب را به رخ می‎کشند. ازاین‌رو، آیتم‌های مبلمان شهری از اجزای ضروری و جدایی‌ناپذیر معماری مناظر شهرها هستند. آیتم‌های مبلمان شهری علاوه‌بر زیباسازی محیط دارای کاربردهای فراوانی در جهت رفاه عمومی شهروندان هستند. در این مطلب از آراوود به معرفی پرکاربردترین انواع مبلمان شهری می‎پردازیم.

ارتقا کیفیت زندگی شهری با به‌کاربردن مبلمان شهری

مبلمان شهری عناصر رفاهی، تسهیلات و امکانات درون‌شهری هستند که برای آسایش مردم طراحی شده‌اند. این مبلمان به طور خاص ویژگی‌های فرهنگی هر شهر وابسته هستند و نقش مهمی در افزایش رفاه اجتماعی، بهبود کیفیت محیط شهری و برآوردن نیازهای رفاهی شهروندان دارند.

اهمیت به مقوله مبلمان شهری نه‌تنها یک رویکرد زیباسازی است، بلکه کیفیت زندگی و رضایتمندی شهروندان را هم ارتقا می‌دهد. مبلمان شهری از مهم‌ترین عناصر سازنده فضاهای شهری است که زیبایی، کیفیت، راحتی، محل استقرار و طراحی آن‌ها نقش بسیار مهمی در دستیابی به شهری زیبا و سالم دارد. قیمت مبلمان شهری در مقایسه با آسایشی که برای شهروندان فراهم می‌کنند، قابل‌مقایسه نیست. چون هدف نهایی طراحی مبلمان شهری ایجاد محیطی دلنشین و راحت برای شهروندان است. محیطی که شهروندان حضور در آن را به ماندن در خانه ترجیح دهند. در ادامه با پرکاربردترین انواع مبلمان شهری آشنا می‌شویم.

گلدان شهری و فلاورباکس

یکی از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری که مؤثر بر زیبایی محیط هستند، گلدان‌های شهری هستند. این آیتم‌ها در فضاهای سبز، پارک‌ها، خیابان‌ها و معابر شهری مورداستفاده قرار می‌گیرند. البته این گلدان‌ها در حیاط، باغ‌ها و ویلا‌های شخصی نیز کاربرد خاص خود را دارند. کاربرد دیگر این گلدان‌ها در جداسازی خیابان‌ها و کوچه‌ها برای تعیین محدودیت وسایل نقلیه می‌باشد.

جنس استفاده شده در ساخت این گلدان‌ها متفاوت است. زیرا این وسایل در محیط‌های مختلفی بر اساس نوع کاربردشان قرار می‌گیرند که می‌توانند از جنس سیمان، بتن، سنگ و پلاستیک تشکیل شده باشند. فلاورباکس‌ها یا گلدان‌های طبقاتی در پارک‌ها، پیاده‌روها و معابر شهری مورداستفاده قرار می‌گیرد. به دلیل استفاده از این گلدان‌ها در فضای باز باید دارای کیفیت عالی باشند تا در برابر عوامل جوی همچون باران، برف، گرما، سرما، رطوبت و گردوغبار دچار ترک‌خوردگی و شکستگی نشوند.

وسایل ورزشی پارکی

از دیگر پرکاربردترین انواع مبلمان شهری می‌توان به وسایل ورزشی پارکی اشاره کرد. این وسایل در پارک‌ها برای ورزش و سلامتی افراد نصب می‌شوند. این تجهیزات باید استاندارد و مطابق با ارگونومیک بدن انسان طراحی شده باشند تا در هنگام ورزش و فعالیت آسیبی به بدن وارد نشود. این وسایل ورزشی دارای انواع و اقسام مختلفی هستند که کارکرد و روش استفاده از آن‌ها با هم متفاوت است.

این دستگاه‌ها به این دلیل که در فضاهای باز و در پارک‌ها نصب می‌شوند باید در برابر عوامل جوی مانند سرما، گرما، باران و برف، رطوبت و گردوغبار مقاوم باشند تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. جنس به‌کاررفته در تولید این تجهیزات ورزشی باید از بهترین و باکیفیت‌ترین مواد ممکن باشد تا طی زمان به آن‌ها آسیبی نرسد.

انواع نیمکت‌های شهری

از جمله پرکاربردترین انواع مبلمان شهری، انواع نیمکت‌ها هستند که در سرتاسر شهر نصب شده‌اند. این آیتم‌ها همواره امکان استراحت افراد در پیاده‌رو‌ها و یا پارک‌ها را فراهم می‌کنند. نیمکت‌ها دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و اشکال متفاوتی هستند. بر حسب نیاز و محیط و مکان، استفاده از آن‌ها متفاوت خواهد بود. انواع نیمکت‌ها شامل نیمکت پارکی، نیمکت بتنی، نیمکت چوبی، نیمکت فلزی و نیمکت‌های سنگی می‌شوند که معمولاً از آن‌ها برحسب نیاز در فضاهای مختلف شهری استفاده می‌شود. نیمکت‌ها طبق ارگونومیک بدن طراحی شده‌اند تا شهروندان به‌راحتی بتوانند روی این نیمکت‌ها استراحت کنند.

انواع آلاچیق‌ها

آلاچیق یکی دیگر از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری است که برای بسیاری از مکان‌ها مانند پارک‌ها، باغ‌ها، پیاده‌روها، میادین و مکان‌های شخصی مانند حیاط منازل کاربرد دارد. به‌طورکلی آلاچیق دارای انواع مختلفی می‌باشد که بر اساس نوع استفاده و یا مکانی که می‌خواهند آلاچیق را در آنجا قرار دهند با هم متفاوت خواهند بود. براین‌اساس این موضوع برای انتخاب آلاچیق موردنیاز خود باید دقت فراوانی داشته باشید. آلاچیق‌ها دارای انواع مختلفی شامل آلاچیق فلزی، آلاچیق سیمانی و آلاچیق چوبی هستند.

بعضی از آلاچیق‌ها را بر روی پشت‌بام‌ها یا روف‌گاردن‌ها قرار می‌دهند. این نوع آلاچیق‌ها دارای ویژگی‌های خاصی هستند. نوع دیگر از آلاچیق‌ها به‌صورت پیش‌ساخته هستند و در کارگاه‌های مجهز ساخته و تولید می‌شوند و بعد از ساخته‌شدن در مکان موردنظر نصب می‌شوند.

چراغ‌های فضای سبز

چراغ‌های مخصوص فضاهای سبز، دارای بدنه فیکسچر و یک یا چند لامپ هستند. لامپ‌ها برای تعویض آسان، در سوکت‌ها قرار دارند. این دسته از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری در پارک‎‌ها و فضاهای سبز کاربرد داشته و در نورپردازی این فضاها و جلوه‌بخشی به آن‌ها، بیشترین تأثیر را دارند. چراغ‌های شهری همچنین ممکن است دارای یک کلید برای کنترل نور باشند که به بدنه لامپ وصل شده یا به کابل برق متصل است. معمولاً جریان برق مستقیم شهری، به‌عنوان منبع تغذیه این آیتم‌ها به کار می‌رود.

انواع سطل و مخزن زباله

سطل زباله یکی از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری است که وجود آن در تمام محیط‌ها ضروری می‌باشد. انواع مختلف سطل زباله برای فضاهای بیرونی و همچنین فضاهای داخلی طراحی و تولید می‌شوند. سطل‌های زباله که در فضای باز مورداستفاده قرار می‌گیرند، اکثرا از جنس فلزی هستند.

البته برخی از سطل‌های زباله به‌صورت بتنی یا پلاستیکی نیز وجود دارند که در فضای باز قرار داده می‌شوند. سطل‌های زباله به لحاظ شکل ظاهری شباهت زیادی به یکدیگر دارند. بعضی از سطل‌های زباله که ابعاد بزرگی دارند، توسط ماشین‌های مکانیزه تخلیه می‌شوند. سطل‌های زباله با ابعاد کوچک‎تر در پیاده‌روها و پارک‌ها قرار داده می‌شوند. سطل‌های زباله به لحاظ شکل ظاهری، معمولاً به‌صورت لوله‌ای یا پاکتی هستند. برخی از سطل‌های زباله با استفاده از دستگاه‌های برش cnc تولید می‌شوند. همچنین برخی دیگر از این محصولات به‌صورت چدنی هستند.

خرید انواع آیتم‌های مبلمان شهری از مجموعه آراوود

مجموعه آراوود، یکی از برجسته‌ترین تولیدکنندگان پرکاربردترین انواع مبلمان و المان‌های شهری است.  مجموعه ما با تولید بهترین آیتم‌های شهری همواره در جهت ارتقای کیفیت و کمیت فضاهای شهری و زیبایی بصری شهر در تلاش بوده است. آراوود چندین سال سابقه در طراحی و تولید انواع مبلمان‌های شهری مانند نیمکت‌های چوبی، سطل زباله شهری، گلدان، پایه روشنایی با استفاده از چوب‌های وارداتی ترموود دارد. مجموعه ما می‌تواند بهترین مبلمان شهری موردنظر مشتریان را با قیمتی مناسب و بهترین کیفیت ممکن بسازد. شما می‌توانید برای خرید انواع مبلمان شهری برای فضای باز و روف‌گاردن و ویلا با کارشناسان مجموعه ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X