وبلاگ

نیمکت چوبی | این آیتم زیبا و کاربردی از مبلمان شهری را بشناسید

نیمکت چوبی؛ یکی از کاربردی‌ترین عناصر مبلمان شهری

نشستن و استراحت عابرین پیاده نیمکت‌های چوبی را به عناصری محبوب از مبلمان شهری تبدیل کرده است. درگذشته تمام نیمکت‌ها در پارک‌ها و معابر شهری کاملاً از چوب ساخته می‌شدند. یعنی بدنه، نشیمن‌گاه و پشتی آن همگی از جنس چوب بودند. اما به‌مرور از متریال‌های دیگری نیز برای ساختن آن‌ها استفاده شد. بااین‌حال نیمکت‌های چوبی همچنان از خاطره‌انگیزترین و زیباترین انواع نیمکت هستند. با ما همراه باشید تا به بررسی نیمکت چوبی و ویژگی‌های آن بپردازیم.

نیمکت‌های چوبی به‌عنوان یک آیتم مبلمان شهری و انواع آن‌ها

عناصر مبلمان شهری معمولاً به دو منظور زیباسازی و تأمین نیازهای مردم در مکان‌های عمومی قرار داده می‌شوند. برخی از این عناصر مانند فواره‌ها، آب‌نما و گلدان‌ها فقط جنبه تزئینی دارند. اما بعضی از عناصر مبلمان شهری مانند سرویس‌های بهداشتی عمومی، سطل‌های زباله و پایه‌های چراغ روشنایی از جمله آیتم‌های ضروری به شمار می‌روند. چرا که این آیتم‌ها مواردی هستند که نیازهای اساسی مردم را در خارج از خانه برطرف می‌کنند.

یکی از مهم‌ترین آیتم‌های ضروری مبلمان شهری نیمکت چوبی است. این نیمکت‌ها در انواع مختلف از نظر جنس، سایز، ظرفیت نشستن و موارد دیگر ساخته می‌شوند. معمولاً پایه‌ها و اسکلت نیمکت‌های چوبی از فلزاتی مانند چدن و فولاد یا از جنس بتن ساخته شده؛ اما برای قسمت پشتی و نشیمن‌گاه آن از انواع چوب‌مانند ترموود استفاده می‌شود.

ویژگی‌های مهم نیمکت چوبی در مکان‌های عمومی

نیمکت‌های چوبی در زیباسازی پارک‌ها و مکان‌های عمومی دیگر تأثیر زیادی دارند. چرا که چوب عنصری از طبیعت بوده و فضای پارک‌ها و معابر شهری را دلنشین‌تر می‌کند. این نیمکت‌ها در طرح‌های مختلف سنتی و مدرن ساخته می‌شوند. در نیمکت چوبی سنتی از طرح‌ها و متریال‌های ساده مانند چوب و آهن استفاده شده؛ اما در نیمکت‌های چوبی مدرن طرح‌ها و متریال‌های پیشرفته‌تر مانند ترموود به کار برده می‌شوند.

به‌طورکلی انواع نیمکت‌های چوبی از چند نظر با یکدیگر تفاوت دارند که شامل موارد زیر می‌شوند:

  • سایز نیمکت چوبی
  • جنس بدنه و رویه نیمکت‌های چوبی
  • وزن نیمکت‌ها
  • ظرفیت نشستن روی نیمکت‌های چوبی
  • رنگ و طراحی نیمکت‌ها

سایز نیمکت چوبی

نیمکت‌های چوبی که در مبلمان شهری به کار برده می‌شوند، سایز و ابعاد متفاوتی دارند. چرا که هنگام قراردادن نیمکت در مکان‌های عمومی مانند پارک‌ها و معابر شهری، ابعاد نیمکت باید به‌گونه‌ای باشد که با محیط اطراف هماهنگ شود. به عبارتی دیگر سایز و ابعاد نیمکت چوبی تأثیر بسیار زیادی در زیباسازی شهری دارد. درصورتی‌که سایز و ابعاد نیمکت نسبت به محیط اطراف خود بیش از حد کوچک یا بزرگ باشد، زیبایی و نظم المان‌های محیط را بر هم می‌زند؛ بنابراین سایز نیمکت‌های چوبی یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این آیتم مبلمان شهری به شمار می‌رود.

جنس بدنه و رویه نیمکت‌های چوبی

در ساخت بدنه و رویه نیمکت‌های چوبی از فولاد، چدن، بتن و انواع چوب استفاده می‌شود. معمولاً پایه‌های نیمکت از بتن یا چدن ساخته شده و رویه آن یعنی قسمت نشیمن‌گاه و پشتی از جنس چوب داگلاس و ترموود هستند. چوب‌های داگلاس و ترموود هر دو مقاومت بالایی در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف دارند. همچنین قارچ‌ها، آفات و حشرات روی این چوب‌ها تأثیری ندارند. به همین دلیل بهترین گزینه برای ساخت نیمکت‌های چوبی دیگر آیتم‌های مبلمان شهری به شمار می‌روند. چرا که این نیمکت‌ها در فضای آزاد هستند و ممکن است که گرما و سرمای هوا باعث پوسیدگی و حشرات یا آفات باعث خوردگی آن‌ها شود

وزن نیمکت‌ها در اماکن عمومی

یکی از ویژگی‌های مهم نیمکت‌های چوبی این است که باید وزن متعادلی داشته باشند تا در هنگام جابه‌جایی و نصب آن مشکلی به وجود نیاید. چرا که اگر وزن نیمکت بیش از حد زیاد باشد جابه‌جایی آن دشوار خواهد شد. به همین دلیل نمی‌توان در هر پارک یا معبر شهری آن را نصب کرد. باید بدانید که باتوجه‌به متریال استفاده شده در نیمکت‌ها وزن‌ها متفاوت است. به‌عنوان‌مثال، درصورتی‌که از بتن در پایه نیمکت استفاده شود وزن آن افزایش پیدا خواهد کرد. همچنین استفاده از فلزات مختلف در ساخت اسکلت نیمکت و چوب‌های مختلف برای روی آن می‌تواند روی وزن نیمکت تأثیر زیادی داشته باشد.

ظرفیت نشستن نیمکت‌های چوبی

نیمکت‌های چوبی معمولاً باتوجه‌به محلی که در آن قرار می‌گیرند تعداد ظرفیت متفاوتی دارند. همچنین ابعاد و سایز نیمکت روی ظرفیت نشستن بر روی آن تأثیرگذار است. به‌عنوان‌مثال نیمکت‌هایی که در معابر عمومی یا داخل پارک‌ها قرار داده می‌شوند بین دو تا سه نفر ظرفیت برای نشستن دارند. اما ظرفیت نشستن بر روی نیمکت‌هایی که داخل آلاچیق‌ها قرار داده می‌شوند، به‌مراتب بیشتر خواهد بود. این احتمال وجود دارد که باتوجه‌به محل قرارگیری نیمکت، ابعاد آن کوچک‌تر یا بزرگ‌تر از سایز استاندارد باشد. در چنین شرایطی باتوجه‌به ابعاد در نظر گرفته شده برای نیمکت چوبی، میزان ظرفیت برای نشستن روی آن مشخص می‌شود.

رنگ و طراحی نیمکت‌های معابر شهری و پارک‌ها

یکی از تأثیرگذارترین ویژگی‌های نیمکت چوبی در زیباسازی محیط پارک‌ها و معابر شهری رنگ و طراحی نیمکت است. معمولاً برای زیبایی هر چه بیشتر محیطی که نیمکت در آن قرار می‌گیرد، طرح و رنگ نیمکت باید با آن محیط هماهنگی داشته باشد. چوب‌های ترمو که در ساخت نیمکت به کار برده می‌شوند با توجه میزان حرارتی که در آن قرار می‌گیرند، رنگ‌های متفاوتی خواهند داشت. به عبارتی دیگر هرچه چوب ترمو بیشتر حرارت ببیند، رنگ آن تیره‌تر خواهد شد. لازم به ذکر است که این چوب‌ها قابل رنگ‌آمیزی هستند و باتوجه‌به محیطی که نیمکت در آن قرار می‌گیرد می‌توان چوب‌های روی نشیمن‌گاه و پشتی را رنگ‌آمیزی کرد. البته پایه‌ها و اسکلت نیمکت‌ها را هم باتوجه‌به محل قرارگیری و رنگ چوب‌های آن می‌توان رنگ زد.

خرید نیمکت چوبی از فروشگاه پارس آرای کوهستان

نیمکت چوبی یکی از عوامل زیباسازی شهری به شمار می‌رود. این آیتم به‌غیراز مکان‌های عمومی مانند معابر شهری و پارک‌ها، در خانه‌های دارای حیاط بزرگ، ویلاها، باغ‌ها و مکان‌های دیگر هم استفاده می‌شود. بسیاری از افرادی که صاحب باغ یا املاک حیاط‌دار هستند، برای زیباسازی باغ یا ملک خود می‌توانند از این نیمکت‌ها استفاده کنند. این افراد برای خرید بهترین نیمکت‌ها می‌توانند به فروشگاه پارس آرای کوهستان مراجعه کنند. چرا که فروشگاه ما یکی از بهترین مراکز خرید انواع آیتم‌های مبلمان شهری در سطح کشور است. ما در فروشگاه پارس آرای کوهستان باکیفیت‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری را به مشتریان خود در سراسر کشور عرضه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X