وبلاگ

نحوه نگهداری از نیمکت‌های چوبی چگونه است؟ | نکات راهنما

چگونه عمر نیمکت‌های چوبی افزایش پیدا می‌کند؟

امروزه در تمام محیط‌های ساختمانی و شهری، چوب یک متریال پرکاربرد است. استفاده از چوب به‌عنوان متریال اصلی در دکوراسیون داخلی و بیرونی و ساخت وسایل روزمره مانند میز، صندلی، نیمکت و… طرف‌داران بسیاری دارد. چوب به دلیل بافت طبیعی و جلای رنگ، زیبایی منحصربه‌فردی دارد و جلوه‌ای زیبا به فضاهای شهری، منازل و… می‌بخشد؛ اما نکاتی وجود دارند تا بتوانیم عمر وسایل چوبی مانند نیمکت‌ها را افزایش دهیم و از آسیب‌دیدگی آن‌ها جلوگیری کنیم. همچنین مراقبت برنامه‌ریزی‌شده از نیمکت‌ها باعث می‌شود که پس از گذشت چندین سال، چوب جلا و زیبایی روز اول خود را داشته باشد. در این مطلب با نکات مهم برای نگهداری از نیمکت‌های چوبی آشنا می‌شویم.

پیش از خرید نیمکت‌های چوبی باید به چه نکاتی توجه داشت؟

ابتدا پیش از هر چیزی باید از روند ساخت نیمکت‌های چوبی آگاه باشیم تا قابلیت تشخیص نیمکت استاندارد را از نیمکت غیراستاندارد داشته باشیم. به‌طورکلی در ساخت وسایل چوبی اگر یک‌قدم اشتباه برداشته شود، باعث می‌شود که تا آخر فرایند ساخت، از استانداردها غفلت شود. برای مثال توجه به نوع چوب یکی از قدم‌های اولیه برای داشتن نیمکتی باکیفیت و با طول عمر بالا است. زیرا اگر به هر دلیلی ناچار به خرید نیمکت‌هایی با چوب‌های بی‌کیفیت شویم، با رعایت منظم نکات نگهداری از نیمکت‌های چوبی، همچنان نیمکت ما عمر طولانی نخواهد داشت.

در ادامه به برخی از نکات مهم پیش از خرید نیمکت‌های چوبی اشاره می‌کنیم:

  • کیفیت و جلای چوب
  • استحکام پایه‌ها
  • میزان مقاومت در برابر رطوبت و حرارت
  • ابعاد و اندازه استاندارد

نکات راهنما برای نگهداری از نیمکت‌های چوبی

تعداد زیادی از متریال‌هایی که در ساخت آیتم‌های دکوراسیون به کار می‌روند، حاوی ماده‌ای سرطان‌زا به نام فرمالدئید هستند که چوب حاوی این ماده خطرناک نیست. بااین‌حال برخی از چوب‌های مصنوعی، دارای مواد پلیمری و پلاستیکی هستند. اگر به دنبال بهترین متریال‌ها با طول عمر بالا و عدم ایجاد حساسیت هستید، ترموود و برخی از چوب‌های طبیعی فراوری شده را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

از طرف دیگر برخی از عوامل محیطی مانند تغییر ناگهانی دما باعث ترک‌خوردگی نیمکت‌های چوبی می‌شوند. البته میزان مقاومت چوب‌های مختلف در برابر دما، با هم تفاوت دارد. برای مثال ترموود دارای مقاومت حرارتی بالا است. بااین‌حال پیشنهاد می‌کنیم نیمکت‌های ساخته شده از انواع چوب را در محیط‌هایی با دمای زیر صفر یا حرارت بسیار بالا و زیر نور مستقیم خورشید، قرار ندهید. در ادامه برخی از دیگر نکات نگهداری از نیمکت‌های چوبی را بررسی می‌کنیم.

نظافت و گردگیری

پیش از هر چیزی ذکر این نکته ضروری است که هرگز نباید از پاک‌کننده‌های چندمنظوره برای گردگیری نیمکت‌های چوبی استفاده کرد؛ چرا که مواد شوینده موجود در این محصولات، باعث می‌شود که بافت طبیعی چوب آسیب ببیند. همچنین پس از تهیه نیمکت‌های چوبی، باید یک برنامه دقیق برای گردگیری تنظیم کنید تا پس از گذشت سال‌ها، درخشش و جلای نیمکت‌ها ثابت بماند. توصیه می‌شود که با دستمال‌های نخی بدون پرز و بدون هیچ ماده شیمیایی، روغنی یا مرطوب گردوغبار روی نیمکت را پاک کنید. همچنین برای تمیزکردن بخش‌هایی از نیمکت که دور از دسترس هستند، می‌توانید از مسواک نرم یا گوش‌پاک‌کن کمک بگیرید.

نگهداری از نیمکت‌های چوبی با دورنگه داشتن آن‌‌ها از رطوبت

می‌دانیم که یکی از اصلی‌ترین دشمنان چوب، آتش و حرارت بالا است؛ اما رطوبت و آب هم می‌توانند به نوبه خود به بافت نیمکت‌های چوبی صدمه وارد کنند. چوب پس از تماس با آب زیاد و قرارداشتن در محیط بسیار مرطوب، باد می‌کند و تقریباً تعمیر آن غیرممکن است. به همین دلیل امروزه با افزودن برخی مواد به بافت چوب، آن را تا حدودی در برابر رطوبت و آب مقاوم می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از پارچه، بالش یا چند کوسن استفاده کنید تا هم از تماس آب به بافت چوب جلوگیری شود و هم نشیمن راحت‌تری داشته باشد.

از تمیزکردن نیمکت‌های چوبی با روغن‌های براق‌کننده خودداری کنید

لازم به تأکید است که از انواع براق‌کننده‌ها و روغن‌جلا، فقط با مشورت متخصصان استفاده کنید. ممکن است در نگاه اول استفاده از روغن‌های جلا نه‌تنها ضرری نداشته باشد، بلکه باعث شود نیمکت‌ها زیباتر و درخشان‌تر جلوه کنند؛ اما فاجعه پس از چند ساعت رخ می‌دهد و غبار موجود در هوا، بیش‌ازپیش به سطح روغنی نیمکت خواهد چسبید. پس از استفاده از روغن‌های براق‌کننده سطح نیمکت چسبناک می‌شود و این باعث می‌شود که خاطره بدی از محصولات جلادهنده‌ای در یادتان بماند؛ بنابراین پیش از تهیه هر گونه روغن‌جلا و وارنیشی، تحقیق کنید و از متخصصان مشورت بگیرید.

شرایط نگهداری از نیمکت‌های چوبی در فضاهای شهری

استفاده از انواع چوب فقط در فضاهای داخلی ساختمان محبوب نیست و امروزه از این متریال پرطرف‌دار، در فضاهای شهری و باز نیز استفاده می‌شود. نیمکت‌های چوبی در پارک‌ها و بوستان‌ها، حیاط‌ها، کافه‌ها و رستوران‌ها، پیاده‌روها و… نیز وجود دارند و به این معنا است که تمام ساکنان شهر، موظف به نگهداری از این نیمکت‌ها هستند. نیمکت‌ها در واقع برای استراحت و تجدید قوای ساکنان شهر طراحی شده‌اند و بهتر است که دور از معرض تابش شدید نور خورشید نصب شوند. زیرا که اشعه UV خورشید در طول زمان باعث تغییر رنگ چوب می‌شود؛ بنابراین استفاده از چوب به‌عنوان نیمکت در فضای شهری، ملزم به وجود سایه در محل و استاندارد بودن ابعاد و سالم‌بودن پایه‌های آن است.

خرید انواع نیمکت‌های چوبی از مجموعه آراوود

کاربردهای چوب در دکوراسیون داخلی و مبلمان شهری، به طور مداوم در حال افزایش است. خصوصیات برتر چوب‌مانند طبیعی بودن، بافت زیبا، مقاومت بیشتر و… باعث شده از آن‌ها در ساخت نیمکت، میز، سایبان، صندلی، مبلمان و… استفاده شود. برای اینکه عمر آیتم‌هایی مانند نیمکت‌های چوبی افزایش پیدا کند و حتی به بیش از بیست سال برسد، باید نکات نگهداری از نیمکت‌های چوبی را رعایت کنید تا بافت طبیعی چوب از بین نرود و آسیبی به آن وارد نشود.

 ما در مجموعه آراوود، انواع آیتم‌های دکوراسیون و مبلمان شهری مانند سطل زباله شهری و خانگی، نیمکت چوبی، گلدان، میز، صندلی و… را با بهترین چوب‌ها و مطابق با استانداردها تولید می‌کنیم. برای خرید این محصولات می‌توانید همین‌الان محصول موردنظر خود را از طریق سایت ما سفارش دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X