وبلاگ

نگهداری از مبلمان باغی | چگونه طول عمر این آیتم‌ها را افزایش دهیم؟

افزایش ماندگاری مبلمان باغی با نگهداری صحیح از آن‌ها

در بسیاری از باغ‌ها، آیتم‌هایی برای زیباسازی محیط و رفع نیازهای افراد حاضر در آن‌ها نصب می‌شوند. از جمله این آیتم‌ها می‌توان به نیمکت، پایه روشنایی و آلاچیق اشاره کرد. مجموعه این آیتم‌ها با نام مبلمان باغی شناخته می‌شوند. به طور معمول، در ساخت مبلمان باغی چوب‌های فراوری شده؛ مانند ترموود کاربرد دارند. این نوع چوب معمولا مقاومت بالایی در برابر عوامل محیطی مانند رطوبت و حرارت دارد، اما به‌مرور ممکن است تحت تاثیر این عوامل قرار بگیرند. به همین دلیل لازم است که اقداماتی برای مراقبت از آیتم‌های ساخته شده با چوب ترمو در برابر عوامل محیطی انجام شوند. با ما همراه باشید تا در این مطلب به معرفی نکات نگهداری از مبلمان باغی بپردازیم.

مبلمان باغی شامل چه آیتم‌هایی می‌شود؟

قبل از بررسی نکات نگهداری از مبلمان باغی لازم است با این آیتم‌ها آشنا شویم. مبلمان باغی شامل آیتم‌هایی می‌شود که وجود آن‌ها در باغ برای افزایش جذابیت و رفع نیازهای عمومی افراد حاضر در باغ ضروری است. به‌عنوان‌مثال یکی از مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان باغی نیمکت است که برای نشستن و استراحت‌کردن به کار برده می‌شود. در واقع نیمکت عملکردی دوجانبه دارد؛ هم در نشستن و استراحت‌کردن کاربرد دارد و هم در افزایش زیبایی باغ نقش مهمی را ایفا می‌کند. با ست‌کردن نیمکت با سایر آیتم‌ها می‌توان یک هماهنگی جذاب در باغ ایجاد کرده و محیطی بسیار زیبا را به وجود آورد. به‌طورکلی آیتم‌های متعددی را می‌توان در باغ قرار داده و از وجود آن‌ها بهره گرفت.

از جمله آیتم‌های مبلمان باغی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آلاچیق و پرگولا
  • پایه روشنایی
  • فلاورباکس و گلدان
  • سطل زباله
  • چتر و سایبان باغی
  • حصار و پرچین

نگهداری از مبلمان باغی بر اساس متریال‌های مورداستفاده در ساخت آن

برای یادگیری روش‌های نگهداری از مبلمان باغی لازم است که با متریال به‌کاررفته در ساخت آن‌ها آشنا شویم. در ساخت انواع آیتم‌های مبلمان باغی، از متریال‌های مختلفی استفاده می‌شود، اما پرکاربردترین متریال در ساخت این آیتم‌ها، چوب ترمو است. چوب ترمو که به آن ترموود نیز می‌گویند، از انواع چوب‌های فراوری شده به شمار می‌رود. این نوع چوب فراوری شده در طی یک فرایند اصلاح حرارتی بدون استفاده از مواد شیمیایی به دست می‌آید. در طی این فرایند با استفاده از بخار آب یا روغن داغ، چوب معمولی را تا دمای بین ۱۸۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی‌گراد حرارت می‌دهند.

به دلیل قرارگرفتن در برابر حرارت، رطوبت داخلی چوب و مواد مغذی آن به طور کامل از بین می‌روند. از همین رو مقاومت آن در برابر رطوبت و حمله حشرات موذی، قارچ و کپک افزایش پیدا می‌کند. همچنین حرارت و تابش نور خورشید نیز روی آن تأثیر بسیار کمی دارد. از سوی دیگر این نوع چوب در برابر ضربه و سایش نیز مقاوم می‌شود. به همین دلیل برای استفاده در ساخت مبلمان باغی کاربرد زیادی دارد. باید اشاره کرد که معمولاً از چوب درخت کاج و زبان‌گنجشک یا همان ون برای تولید ترموود استفاده می‌شود.

تمام آیتم‌های مبلمان باغی در فضای آزاد و معرض عوامل محیطی قرار دارند؛ بنابراین این عوامل که از جمله آن‌ها می‌توان به تابش مستقیم نور آفتاب، بارش برف‌وباران، گردوغبار و حمله حشرات، قارچ‌ها و کپک‌ها اشاره کرد، تأثیر مستقیم روی مبلمان باغی می‌گذارند؛ بنابراین مصالح مورداستفاده در ساخت آیتم‌های مبلمان باغی باید در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی داشته باشد.

چرا مبلمان باغی به نگهداری و مراقبت منظم نیاز دارد؟

باتوجه‌به اینکه آیتم‌های مبلمان باغی در معرض عوامل محیطی متعددی قرار دارند، ممکن است به‌مرورزمان پوسیده شده و تغییر ابعاد دهند. یکی از عوامل محیطی تأثیرگذار نور آفتاب است؛ چرا که در آن اشعه فرابنفش وجود دارد. این اشعه باعث پوسیدگی چوب و از هم باز شدن بافت آن می‌شود؛ بنابراین لازم است اقداماتی برای نگهداری از مبلمان باغی در برابر نور آفتاب انجام شود.

از سوی دیگربارش برف‌وباران رطوبت زیادی را ایجاد می‌کند. این رطوبت می‌تواند در طولانی‌مدت باعث از هم باز شدن بافت چوب و تغییر ابعاد آن شود. همچنین رطوبت زیاد شرایط را برای حمله کپک و قارچ را نیز فراهم می‌کند که باعث پوسیدگی چوب خواهند شد. یکی دیگر از عوامل محیطی که چوب را در خطر جدی قرار می‌دهد، حمله حشرات موذی مانند موریانه است. این حشرات باعث خوردگی چوب و ازبین‌رفتن آن می‌شوند. به همین دلیل است که باید به دنبال راهکاری برای مراقبت و نگهداری از مبلمان باغی ساخته شده از چوب باشید.

اقدامات لازم برای نگهداری از آیتم‌های مبلمان باغی

نگهداری از مبلمان باغی در برابر عوامل محیطی اهمیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که آیتم‌های آن معمولاً با استفاده از چوب ترمو ساخته می‌شود. ترموود با وجودداشتن مقاومت بالا در برابر رطوبت، حرارت، ضربه، سایش و حمله کپک‌ها، قارچ‌ها و حشرات موذی، باز هم در درازمدت امکان پوسیده‌شدن دارد؛ بنابراین لازم است که اقداماتی را برای مراقبت از آیتم‌ها مبلمان باغی انجام دهید. باید بدانید که نوعی لاک و رنگ مخصوص برای چوب ترمو وجود دارد که شما می‌توانید آن را از عرضه‌کنندگان چوب ترمو و سایر چوب‌های صنعتی تهیه کنید.

زمانی که این لاک و رنگ را روی ترموود اعمال کنید، یک‌لایه محافظ روی آن ایجاد می‌شود. این لایه محافظ به‌عنوان عایق عمل می‌کند و از نفوذ اشعه فرابنفش و رطوبت زیاد به چوب ترمو جلوگیری خواهد کرد. همچنین این لایه محافظ اجازه رشد قارچ و کپک روی چوب ترمو را نمی‌دهد و باعث درامان‌ماندن ترموود در برابر حمله حشرات موذی می‌شود. به‌طورکلی ترموود در بخش بیرونی آیتم‌های مبلمان باغی به کار برده شده و ظاهری جذاب به آن‌ها می‌دهد. در نیمکت‌ها، قسمت پشتی و نشیمن‌گاه از جنس چوب ترمو هستند و در بقیه آیتم‌ها لایه بیرونی با ترموود پوشش داده می‌شود. اقدامات مراقبتی از این آیتم‌ها را باید هر دو یا سه سال یک‌بار انجام دهید تا طول عمر مبلمان باغی شما افزایش پیدا کند.

آراوود؛ برترین مرجع تهیه چوب‌های صنعتی برای ساخت مبلمان باغی

مبلمان باغی انواع متعددی دارد که در صورت نصب در باغ باید به طور منظم از آن‌ها مراقبت کنید. ترموود یکی از مهم‌ترین مصالحی است که در ساخت آیتم‌های مبلمان باغی استفاده می‌شود. این نوع چوب در برابر عوامل محیطی مقاومت بالایی دارد؛ اما در درازمدت ممکن است دچار مشکلاتی شود. با اقدامات مراقبتی مانند استفاده از لاک و رنگ مخصوص چوب ترمو می‌توان طول عمر آیتم‌های مبلمان باغی را افزایش داد. آراوود از برترین تولیدکنندگان آیتم‌های مبلمان باغی است که سال‌ها در زمینه این محصولات سابقه دارد. شما می‌توانید باکیفیت‌ترین آیتم‌های مبلمان باغی مانند نیمکت، پایه روشنایی و سطل زباله چوبی را در بخش فروشگاه سایت ما مشاهده کرده و محصولات موردنظر خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X