وبلاگ

نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت | وقتی چوب بهترین دوست انسان است

بهبود سلامت روان؛ از نقش‌های نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت

از گذشته‌های دور چوب به‌عنوان یک ماده قدیمی و در دسترس برای ساخت ابزارهایی برای شکار یا درست‌کردن آتش، به کار می‌رفته است. چوب همچنین نمادی برای پیوند باستانی بین انسان‌ها و طبیعت به شمار می‌رود. با تکامل تمدن‌ها، از چوب برای ساخت سازه‌ها و آیتم‌های دکوراسیون استفاده شد. یکی از دلایل کاربرد بالای چوب در ساخت‌وساز و دکوراسیون، وجود طرح‌های طبیعی و القای حس آرامش و هم‌زیستی با طبیعت است؛ بنابراین این متریال نه‌تنها در زیبایی ساختمان بلکه در بهبود سلامت روان نیز تأثیر دارد. بر همین اساس در این مطلب از سایت آراوود به نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت می‌پردازیم.

نیمکت چوبی؛ دوست وفادار انسان در فضاهای شهری

اولین واژه‌ای که پس از شنیدن نام طبیعت به ذهن بسیاری از ما خطور می‌کند، چوب است. این متریال نمایانگر درختان و جنگل‌های بسیاری در دل طبیعت است. طبیعتی که همیشه به‌عنوان فضایی برای استراحت و رهایی از دغدغه‌ها در ذهن ما تداعی می‌شود. آیتم‌ها و اکسسوری‌های چوبی مانند نیمکت‌ها در دکوراسیون‌های داخلی و خارجی نیز المانی کوچک از طبیعت در دل‌زندگی شهری هستند که با استفاده از آن‌ها می‌توان حس آرامش و حضور در طبیعت را در یک فضای شهری تجربه کرد.

در مقایسه با سایر متریال‌های مورداستفاده برای ساخت نیمکت‌های شهری، چوب‌ها به دلیل ارتباط نزدیک‌تری که از گذشته با انسان دارند، حس امنیت بیشتری را در افراد به وجود می‌آورند. وقتی بر روی نیمکت‌های چوبی می‌نشینیم یا بر آن‌ها دست می‌کشیم، احساس نزدیکی بیشتری با آن‌ها برقرار می‌کنیم. این حس به‌صورت ناخودآگاه در بشر وجود دارد و چوب ناخواسته ما را به یاد طبیعت می‌اندازد.

نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت چیست؟

زندگی شهری بسیاری از دغدغه‌های افراد را افزایش داده است. شهروندان با غرق‌شدن در دنیای کار و تجارتشان، فرصت کمی برای حضور در دل طبیعت دارند. طراحان مبلمان شهری، با درنظرگرفتن شرایطی که شهروندان را تا حد مناسبی از فضای شهری دور کند، برای ساخت آیتم‌های مبلمان شهری از چوب‌ها استفاده می‌کنند. استفاده از آیتم‌های چوبی راهکار مناسبی است که به آرامش روانی و سلامت جسمانی افراد برای دورشدن از دغدغه‌های زندگی شهرنشینی کمک می‌کند. در ادامه به نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت می‌پردازیم و جنبه‌های مؤثر آن بر سلامت روانی و فیزیکی انسان را بررسی می‌کنیم.

افزایش طول عمر با القای حس حضور در طبیعت

مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف برای تأثیر طبیعت بر سلامت افراد نشان می‌دهد که زندگی در مجاورت سازه‌های فلزی، آلومینیومی، پلاستیک‌ها یا فولاد ضدزنگ باعث افزایش فشارخون می‌شود. درصورتی‌که لمس چوب هیچ‌گونه واکنشی را در بدن ایجاد نمی‌کند و با تنظیم میزان نظم، اثر آرام‌بخشی دارد. از سوی دیگر چوب‌ها به دلیل تداعی‌کننده حس حضور در طبیعت، استرس افراد را تا حد قابل‌توجهی کاهش می‌دهند.

تداعی حضور در طبیعت و افزایش آرامش روانی با استفاده از نیمکت چوبی

بسیاری از دانشمندان قرارگیری در مجاورت نیمکت‌های چوبی را بااحساس قدم‌زدن در جنگل برابر می‌دانند. این موضوع حس سرزندگی و شادابی را در افراد بیشتر کرده و انسان با لمس سازه‌های چوبی یک احساس اطمینان و نزدیک بودن به طبیعت را تجربه می‌کند. بر همین اساس نیمکت‌های چوبی به‌عنوان یکی از آیتم‌های مبلمان شهری، نقشی مهم در کاهش استرس‌های ناشی از زندگی شهرنشینی بر عهده دارند.

سه دلیل اصلی نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت را می‌توان این‌گونه عنوان کرد:

  • چوب یک ماده طبیعی است که نمادی از سرزندگی و آرامش به شمار می‌رود
  • چوب احساس گرما و راحتی را القا کرده و این احساس به کاهش دغدغه‌های روانی کمک می‌کند
  • لمس چوب سردی و زمختی دیگر متریال‌ها مانند سنگ و فلز را ندارد و در افراد احساسی گرم و صمیمی به وجود می‌آورد

نقش نیمکت‌های چوبی در کاهش استرس

برای آگاهی از نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت می‌توان به خاصیت کاهش استرس آن اشاره کرد. در زمان نشستن بر روی نیمکت‌های چوبی مکانیزم‌های فیزیولوژیکی در حالت مناسبی هستند و با ایجاد امنیت و تداعی حضور در دل طبیعت بسیاری از استرس‌های شهروندان کاهش می‌یابد.

رنگ نیمکت چوبی؛ عامل ارتباط انسان با طبیعت

بیشتر نیمکت‌های چوبی رنگ قهوه‌ای دارند. این رنگ به‌صورت ناخودآگاه انسان را به یاد طبیعت می‌اندازد. قهوه‌ای با ایجاد حس آرامش و سکون، نقش مؤثری در ارتباط انسان با طبیعت ایجاد می‌کند. به همین دلیل است که با دیدن بسیاری از سازه‌های چوبی قهوه‌ای‌رنگ، نشانی از آرامش طبیعت و حس نزدیکی و آرامش با آن در ذهن ما تداعی می‌شود.

با خرید نیمکت چوبی از آراوود آرامش طبیعت را تجربه کنید

بسیاری از محققان به‌کارگیری آیتم‌های دکوراتیو چوبی در چیدمان داخلی و خارجی را به‌عنوان یک راهکار درمانی مؤثر برای کاهش استرس پیشنهاد می‌کنند. دراین‌بین طول عمر سازه‌های چوبی و کیفیت چوب این سازه‌ها برای بهره‌مندی از این مزایا در درازمدت اهمیت دارد.

فروشگاه آراوود به‌عنوان یک فروشگاه معتبر در زمینه فروش محصولات چوبی باکیفیت، انواعی از نیمکت‌های چوبی، سطل زباله‌های شهری، آیتم‌های چوبی دکوراسیون داخلی و خارجی و خانه‌های چوبی حیوانات را به شما عرضه می‌کند. مجموعه ما با برخورداری از تجربه بالا در زمینه فروش آیتم‌های چوبی کاربردی، نیازهای شما را برای کاهش استرس‌های ناشی از زندگی در محیط شهری برطرف می‌کند. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی از قیمت محصولات، با مشاوران سایت ما در ارتباط باشید.

سؤالات متداول

چرا با نشستن بر روی نیمکت چوبی ارتباط نزدیک‌تری با طبیعت حس می‌کنیم؟

زیرا چوب‌ها نمادی از شادابی و سرزندگی جنگل و طبیعت هستند و احساس امینت بیشتری در ما ایجاد می‌کنند.

نقش نیمکت چوبی در ارتباط انسان با طبیعت چیست؟

این نیمکت‌ها تجربه حضور در فضای آرامش‌بخش و بدون استرس طبیعت را در ذهن انسان تداعی می‌کنند.

چرا ارتباط انسان با طبیعت با کمک نیمکت‌های چوبی مهم است؟

در زندگی‌های شهرنشینی انسان مدرن زمان کم‌تری برای سفر و حضور در طبیعت دارد؛ بنابراین تداعی فضایی از طبیعت برای کاهش استرس‌های ناشی از فشار کاری الزامی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X