وبلاگ

نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری | زیباسازی محیط و القا هویت فرهنگی

ضرورت آگاهی از نقش مبلمان شهری مدرن در ارتقاء کیفی محیط شهری

افزایش رفاه شهروندان و زیباسازی محیط دو جنبه مهم از کاربردهای مبلمان شهری به شمار می‌روند. آیتم‌های مبلمان با ایجاد راحتی برای شهروندان و القای هویت فرهنگی کیفیت محیط‌های شهری و رضایت شهروندان را افزایش می‌دهند. آگاهی از نقش مبلمان شهری مدرن در ارتقاء کیفی محیط شهری هم برای مدیران شهری و مسئولان و هم برای کسب‌وکارهایی که از این نوع از مبلمان در فضاهای بیرونی خود استفاده می‌کنند، اهمیت دارد.

برقراری یک ارتباط بصری مناسب میان طرح و انسان و یا به عبارتی دیگر، ارتباط میان مبلمان شهری و هویت انسانی، اولین نقشی است که کارشناسان برای طراحی مبلمان شهری قائل می‌شوند. مبلمان شهری در دومین نقش خود، وظیفه زیباسازی محیط را بر عهده می‌گیرد. زیرا انسان ذاتاً به دنبال زیبایی است و وجود همین ویژگی در المان‌های مختلف مبلمان شهری سبب می‌شود تا شهروندان بیشتر احساس آرامش و امنیت کنند.

نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری و ایجاد تناسب در فضاسازی

در بررسی نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری، یکی از مهم‌ترین موضوعات، رعایت تناسب در فضاسازی شهری است. به‌عنوان‌مثال به‌کارگیری نشیمن‌گاه‌ها در محیط‌های عمومی مانند بازارها و خیابان‌ها که بیشتر به‌منظور رفع خستگی موقت رهگذران می‌باشد با کاربرد نشیمن‌گاه‌ها در پارک‌ها که غالباً برای سپری کردن اوقات فراغت و برقراری تعاملات اجتماعی می‌باشد، متفاوت است. علاوه بر زیبایی باید راحتی و حتی شرایط خاص برخی از مردم؛ مانند گروه‌های کم‌توان و یا نابینایان نیز در نظر گرفته شود.

ارتقاء کیفی محیط شهری به‌وسیله ایجاد هارمونی در مبلمان شهری

یکی از مهم‌ترین کارکردهای مبلمان شهری ایجاد نوعی هارمونی میان اجزای معماری محیط شهری و جلوگیری از ایجاد ساختارهای ناموزون در چنین محیط‌هایی است. همان‌طور که می‌دانید پیاده‌روها، از مهم‌ترین شریان‌های ارتباطی در شهرها هستند که به‌مرورزمان هم دستخوش تغییرات ظاهری مختلفی می‌شوند.

منازل متروکه، دیوارهای پر از نوشته‌ها و کوچه‌هایی که بافتی قدیمی دارند و در حال تخریب هستند، همگی جزوی از ساختارهای ناموزون شهری به شمار می‌روند. بدون شک برای شهروندان تماشای مناظری با این مشخصات، به‌هیچ‌وجه خوشایند نیست. اما مبلمان شهری می‌تواند با طراحی زیبا، رنگ و ساختار خاص خود، تا حد زیادی بر روی زیبایی ظاهر شهرها تأثیر مثبت داشته باشد.

نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری با رفع آلودگی‌های بصری

قرارگیری صحیح مبلمان شهری می‌تواند نقش بسیار پررنگی در کاهش آلودگی‌های بصری شهرها داشته باشد. در جانمایی هرکدام از این عناصر مبلمان شهری درصورتی‌که نکاتی مانند نرخ تردد و ازدحام مردم، ابعاد و اندازه مبلمان، امکانات اختصاص‌یافته برای نصب تجهیزات، محدودیت‌های فضا و تعداد دفعات استفاده در نظر گرفته شوند، از آلودگی‌های بصری محیط جلوگیری و افراد سالمند و معلول نیز کمتر با مشکل مواجه می‌شوند.

افزایش رضایتمندی مردم در شهرها با نقش مبلمان شهری

مبلمان شهری می‌توانند محیط‌هایی کارآمد و فضاهای شهری باکیفیت بالا خلق کنند و به‌این‌ترتیب سطح کیفی زندگی شهروندان را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهند. به‌عنوان‌مثال ایجاد روشنایی در معابر عمومی و کنار درهای ورودی ساختمان‌های مسکونی و درنظرگرفتن نیمکت‌های متنوع در پارک‌ها، پیاده‌روها، بازارهای شلوغ و فضاهای سبز کوچکی که شهرداری در محله‌ها طراحی کرده است، نمونه‌هایی از نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری به کمک افزایش میزان رضایتمندی شهروندان است.

رابطه مبلمان شهری و سلامت روانی شهروندان

مبلمان شهری به کمک المان‌های منحصر‌به‌فرد و جذابی که دارد هم باعث ایجاد زیبایی بصری برای شهروندان می‌شود و هم می‌تواند تا حد زیادی سلامت روانی و فیزیکی آن‌ها را تأمین کند. به‌عنوان‌مثال فرهنگ‌سازی و ایجاد محیطی آرام‌بخش هم از مواردی است که مبلمان شهری با متریال چوب برای شهروندان تامین می‌کند که می‌تواند از طرفی سبب جذب توریست و درآمدزایی نیز شود.

تأثیرگذاری نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری تا حدی است که شهروندان و یا حتی گردشگران، مناطق یک شهر را با مبلمان شهری آن می‌شناسند. شکل، فرم، اندازه، رنگ و تناسب این عناصر هم باید به‌گونه‌ای باشد که افراد با حضور در آن مکان، احساس خوبی داشته باشند.

یک مبلمان شهری مناسب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد

در بررسی نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری، ویژگی‌های موردنیاز از مباحث مهم در این زمینه است. تمامی اجزای مبلمان شهری باید از خصوصیاتی برخوردار باشند تا آرامش و آسایش شهروندان به طور کامل فراهم شود. از جمله ویژگی‌های مبلمان شهری می‌توانیم به این موارد اشاره کنیم.

زیبایی همراه با کاربردی بودن در ارتقاء کیفی محیط با مبلمان شهری

به دلیل اینکه ابزار زیباسازی شهرها در معرض دید عمومی قرار دارد، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها، قطعاً زیبایی آن‌ها است. به هر میزان که ارتباط قوی‌تری از طریق دیدن برقرار شود، به همان اندازه نیز حس رضایت عمومی افزایش پیدا می‌کند.

مقاومت در برابر تغییرات آب‌وهوایی؛ از ویژگی‌های مبلمان شهری باکیفیت

در طراحی و ساخت مبلمان شهری باید از مصالح و متریال‌هایی مناسب با محل نصب استفاده شود. به طور معمول این وسایل در محیط‌های باز و بدون سرپوش نصب می‌شوند. به همین دلیل هم باید در برابر تابش آفتاب، بارش باران و برف، تغییرات دمایی شب و روز و تنوع فصل‌های سال، مقاومت کافی داشته باشد.

هزینه معقول در تمامی مراحل ساخت تا طراحی

ازآنجایی‌که تمامی عناصر و سازه‌ها، کاربردی عمومی دارند، به همین دلیل هم همواره در معرض خطر هستند. در نتیجه برای ساخت باید از متریال اصولی و مناسب نسبت به محل نصب استفاده کنیم. به‌عنوان‌مثال ساخت نیمکت شهری و مخازن زباله برنزی کار اشتباهی بوده و در واقع اتلاف هزینه است. از دیگر نمونه‌های هدررفت هزینه هم می‌توانیم به نصب پل عابر پیاده در خیابان‌های فرعی و بدون ترافیک اشاره کنیم.

نقش کلیدی و غیرقابل‌انکار مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری

با دانش امروز مدیریت شهری، دیگر اهمیت فضای سبز و نقش مبلمان شهری در ارتقاء کیفی محیط شهری و خدمات‌رسانی، امری ناشناخته نیست. مبلمان شهری یکی از اجزای ضروری و جدایی‌ناپذیر در معماری مدرن شهرهای امروزی به شمار می‌آید. فضای شهری در واقع محلی است که شهروندان بیشتر اوقات خود را در آن سپری کرده و به‌واسطه وجود المان‌های مختلف مبلمان شهری با یکدیگر تعامل برقرار می‌کنند. با درنظرگرفتن تمام این مطالب باید گفت برنامه‌ریزان و مسئولان محیط شهری به دلیل افزایش روزافزون جمعیت تا یک دهه پیش رو باید به دنبال راهکارهایی برای ارتقا المان‌های مبلمان شهری باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X