وبلاگ

مزایای مبلمان شهری | کاربردهای این آیتم‌ها در محیط‌های شهری

فواید استفاده از آیتم‌های مبلمان شهری در سطح شهرها

در هر شهری آیتم‌هایی از مبلمان قرار داده می‌شوند که در دسترس عموم مردم قرار دارند. برخی از این آیتم‌ها تنها جنبه تزئینی دارند و برخی دیگر به‌منظور استفاده مردم در دسترس آن‌ها قرار گرفته‌اند. به این آیتم‌ها در اصطلاح، مبلمان شهری گفته می‌شود. به طور کلی استفاده از مبلمان شهری اهداف مختلفی مانند زیباسازی محیط شهر دارد. همچنین از این آیتم‌ها در ویلاها، تالارها، باغ‌ها و فضاهای سبز نیز استفاده می‌شود. با ما همراه باشید تا در این مطلب به معرفی انواع آیتم‌ها و مزایای مبلمان شهری بپردازیم.

مبلما‌ن شهر‌ی به چه چیزهایی گفته می‌شود؟

مبلمان شهری که در زبان انگلیسی به آن Urban Furniture گفته می‌شود در واقع مجموعه‌ای از آیتم‌های متنوعی است که در سطح شهر قرار داده می‌شوند. این آیتم‌ها همان خرده بناها، اشیاء و وسایلی هستند که در سطح شهر قرار داشته و عموم مردم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

به دلیل اینکه آیتم‌ها در فضاهای باز شهری مانند پارک‌ها و خیابان‌ها قرار داده می‌شوند، به آن‌ها مبلمان شهری گفته می‌شود. در واقع از آیتم‌های مبلمان شهری برای هویت دادن به محیط‌های شهری و فضاهای باز استفاده شده که جذابیت این محیط‌ها را به شکل چشمگیری افزایش خواهند داد. به عبارتی می‌توان گفت که هر نوع وسیله‌ای که در محیط‌های شهری و صنعت شهرسازی استفاده می‌شود، مبلمان شهری به شمار می‌رود.

انواع مبلمان شهری را بشناسید

آیتم‌های مبلمان شهری به طور کلی شامل چهار دسته مبلمان خیابان، مبلمان پارک، مبلمان ترافیک و مبلمان تبلیغات و اطلاع‌رسانی می‌شود. آیتم‌های هر دسته از مبلمان شهری مزایا و کاربردهای خود را دارند. مبلمان خیابان شامل تیرهای چراغ برق، گلدان‌ها و نیمکت‌های داخل بلوارها، سطل‌های زباله و موارد دیگر می‌شود. در دسته مبلمان پارک، آیتم‌هایی مانند نیمکت، پایه روشنایی، سطل زباله، فواره، آب‌نما، مجسمه، گلدان، وسایل ورزشی، وسایل بازی کودکان، آلاچیق و آبخوری قرار می‌گیرند. مبلمان ترافیک و تبلیغات شامل بیلبوردها، تابلوهایی راهنمایی‌ورانندگی، علائم ترافیکی، ایستگاه‌های اتوبوس و موارد دیگر می‌شوند.

باید بدانید که آیتم‌های مبلمان شهری از نظر مزایا و کاربرد به دو دسته تزئینی و ضروری تقسیم شده که هر کدام ویژگی‌های خاص خود را دارند. مبلمان تزئینی شامل آیتم‌هایی می‌شود که صرفا جنبه تزئینی داشته و به‌منظور زیباسازی محیط‌های شهری و فضاهای باز استفاده می‌شوند. از جمله این نوع از آیتم‌های مبلمان شهری می‌توان به فلاورباکس، آب‌نما، فواره، گلدان و موارد دیگر اشاره کرد.

در مقابل مبلمان شهری ضروری، آن دسته از آیتم‌هایی هستند که وجود آن‌ها برای استفاده عموم مردم ضروری است. به عنوان مثال سطل زباله برای جمع‌آوری زباله‌های مردم در سطح شهر به‌منظور تمیز نگه داشتن محیط‌های شهری قرار داده می‌شود. از جمله دیگر آیتم‌های مبلمان شهری ضروری می‌توان به پایه روشنایی، علائم راهنمایی‌ورانندگی، نیمکت‌ها، سرویس بهداشتی و آبخوری اشاره کرد.

مزایای استفاده از آیتم‌های مبلمان شهری

هر یک از آیتم‌های مبلمان شهری مزایای خاص خود را دارد. اما به طور کلی استفاده از آیتم‌های مبلمان شهری مزایایی مانند زیباسازی شهری و رفع نیازهای عموم مردم را دارد. هر یک از دسته‌های تزئینی و ضروری مبلمان شهری مزایای خاصی دارند که با توجه به نوع آیتم و هدف از قرار دادن آن‌ها تعیین می‌شوند. به عنوان مثال وجود آیتم‌هایی تزئینی مانند فواره و فلاورباکس باعث افزایش طراوت، شادابی و زیبایی محیط می‌شوند. همچنین قرار دادن مجسمه‌های مختلف از افراد سرشناس در یک محیط، هویت آن محیط را تعیین می‌کند.

از طرفی وجود آیتم‌هایی ضروری مانند سطل زباله به نظافت و تمیزی محیط کمک خواهد کرد. همچنین وجود سرویس بهداشتی برای عموم مردم بسیار ضروری بوده و یکی از مهم‌ترین مزایای مبلمان شهری در پارک‌ها و مکان‌های عمومی به شمار می‌رود. یکی دیگر آیتم‌های ضروری پایه روشنایی است که مزایای زیادی دارد. یکی از آن‌ها ایجاد روشنایی در شب‌ها برای استفاده عموم مردم از مکان‌های عمومی است. همچنین در نورپردازی محیط و زیباسازی آن تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.

یکی دیگر از آیتم‌های مبلمان شهری که مزایای زیادی دارد، نیمکت‌ها هستند. مردم در معابر عمومی، پارک‌ها و مکان‌ها دیگر برای استراحت و وقت گذراندن در این محیط‌ها به نشیمن‌گاه نیاز دارند. نیمکت‌هایی که در این محیط‌ها قرار داده می‌شوند این نیاز مردم را برطرف می‌کنند. همچنین با هماهنگ کردن ظاهر آن‌ها با سایر عناصر مبلمان شهری زیبایی محیط چند برابر خواهد شد.

ویژگی‌های آیتم‌های مبلما‌ن شهر‌ی

برای اینکه بتوان از آیتم‌های مبلمان شهری به درستی استفاده کرده و از مزایای آن بهره‌مند شوید، باید با ویژگی‌های آن‌ها آشنا باشید. به این ترتیب می‌توان این آیتم‌ها را به صورت هماهنگ در کنار یکدیگر قرار داد. باید اشاره کرد که در محیط‌های مختلفی مانند حیاط‌های بزرگ، ویلاها، باغ‌ها و تالارها از آیتم‌های مبلمان شهری استفاده کرده و از مزایای آن‌ها بهره‌مند شد.

از جمله ویژگی‌های مهم آیتم‌های مبلمان شهری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • زیبایی در عین کاربرد: با توجه به اینکه آیتم‌های مبلمان شهری در معرض دید عموم مردم قرار دارند، زیبایی آن‌ها ویژگی بسیار مهمی به شمار می‌رود. چرا که هر چه شهروندان ارتباط بصری بهتری با محیط‌های شهری برقرار کنند، میزان حس رضایت آن‌ها نسبت به استفاده از این آیتم‌ها افزایش پیدا خواهد کرد
  • هماهنگی هر آیتم با سایر آیتم‌های مبلمان شهری: قرار دادن آیتم‌های مبلمان شهری در هر محیطی باید با سایر عناصر آن محیط تناسب داشته باشد. به عبارتی دیگر قرار دادن هر آیتم در هر محیط باید باعث افزایش رضایت مردم شده و در محیط کاربرد داشته باشد
  • مقاومت و ماندگاری بالا در انواع آب‌وهوای سرد و گرم: با توجه به اینکه آیتم‌های مبلمان شهری در فضای باز و آب‌وهوای مختلف قرار دارند، باید در برابر سرما و گرما مقاومت و ماندگاری بالا داشته باشند. چرا که نور آفتاب، باران، برف و تغییرات دمایی ممکن است که عمر هر یک آیتم‌ها را کوتاه کرده و باعث پوسیدگی آن‌ها شوند.

پارس آرای کوهستان؛ مرجعی برتر در زمینه فروش آیتم‌های مبلمان شهری

استفاده از مبلمان شهری در محیط‌های مختلف مزایایی مانند رفع نیازهای افراد حاضر در این محیط‌ها را دارد. بسیاری از افراد از آیتم‌های مبلمان شهری در مقابل فروشگاه‌ها و محوطه ویلا، باغ و مکان‌های دیگر نیز استفاده می‌کنند تا زیبایی این محیط‌ها را افزایش دهند و محیطی دلنشین ایجاد کنند. پارس آرای کوهستان، یکی از کامل‌ترین فروشگاه‌ها در زمینه فروش آیتم‌های مبلمان شهری است. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه ما، بهترین آیتم‌های مبلمان شهری را برای محیط مورد نظر خود خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X