وبلاگ

مبلمان شهری برای سالمندان | نقش این آیتم‌های شهرسازی مدرن در سلامت سالمندان

استفاده از مبلمان شهری برای سالمندان

شهرسازی جدید به سمت کاهش دغدغه‌های رفاهی و سلامتی شهروندان حرکت می‌کند. کشورهای پیشرو در شهرسازی مدرن، المان‌های مبلمان شهری را متناسب با نیاز و سن‌وسال شهروندان طراحی می‌کنند. به دلیل سن خاص و سیستم ایمنی متفاوت سالمندان‌، طراحی مبلمان شهری متفاوت و متناسب با نیاز آن‌ها ضروری است؛ بنابراین در این مطلب از پارس آرای کوهستان به اهمیت مبلمان شهری برای سالمندان و تأثیر این آیتم‌ها بر سلامت روانی و فیزیکی این افراد می‌پردازیم.

مبلمان شهری چیست؟

نقش مبلمان شهری در تعیین هویت شهر و زیباسازی آن بسیار مهم است. المان‌های مبلمان شهری نمادی از تاریخ، فرهنگ و هویت یک منطقه هستند که علاوه بر زیباسازی شهرها امکانات رفاهی و تفریحی بسیاری را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. مبلمان شهری مجموعه‌ای از وسایل، دستگاه‌ها، فضاها، عناصر، اشیا و نمادهایی هستند که در فضاهای باز نصب می‌شوند و استفاده عمومی دارند. این المان‌ها متناسب با نیازهای شهروندان در معابر، فضای سبز، تفریحگاه‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس و… نصب می‌شوند و در افزایش روحیه اجتماعی نقشی عمده دارند.

تأثیر مبلمان شهری در سلامت سالمندان

کیفیت طراحی مبلمان شهری برای سالمندان با سلامت روحی و جسمانی آن‌ها ارتباطی مستقیم دارد. مزایای استفاده از المان‌های مختلف مبلمان شهری در افزایش رفاه، آرامش، روحیه اجتماعی و بهبود سلامت فیزیکی سالمندان تأثیرگذار هستند که این مزایا عبارت‌اند از:

  • افزایش تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی‌استخوان
  • ایجاد یک حس اجتماعی و یا احساس تعلق داشتن
  • بهبود حرکت و عملکرد مفاصل بدن در دوران سالمندی
  • افزایش متابولیسم بدن
  • بهبود عملکرد ریوی
  • بهبود وضعیت قلبی عروقی
  • افزایش روحیه
  • بهبود خودباوری و ایجاد حس استقلال
  • افزایش تعادل بدن

در میان انواع مبلمان شهری برخی از آیتم‌های آن مانند وسایل ورزشی، آلاچیق‌ها و نیمکت‌های پارک‌ها در کاهش ابتلای سالمندان به انواع بیماری‌های جسمانی و روانی تأثیرگذار هستند که در ادامه به این تأثیرات اشاره می‌کنیم.

مبلمان شهری و تأثیر آن‌ها در سلامت روانی سالمندان‌

از پرکاربردترین آیتم‌های مبلمان شهری برای سالمندان می‌توان به نیمکت‌ها، آلاچیق‌ها و وسایل ورزشی پارک‌ها اشاره کرد. بسیاری از سالمندان با افزایش سن، ورزش را در اولویت قرار می‌دهند و با برنامه‌ای منظم از امکانات ورزشی پارک‌ها استفاده می‌کنند.

استفاده از المان‌های ورزشی مبلمان شهری برای سالمندان، زمینه‌ساز گفت‌وگوی آن‌ها با دیگر افراد شده و باروحیه و مهارت‌های اجتماعی را تقویت می‌کند. همچنین روحیه بالا با اثرگذاری مستقیم بر دستگاه ایمنی بدن و ارتقای آن، باعث بهبود سلامت سالمندان می‌شود.

افسردگی بیماری رایجی در دوران سالمندی می‌باشد و یکی از عوامل اصلی آن انزوا و خانه‌نشینی است. تعامل سالمندان با هم‌نسلان خود و کاهش استرس‌های ناشی از این امر، علاوه بر بهبود آرامش روانی، در سلامت جسمی آن‌ها نیز تأثیر دارد. وجود مبلمان شهری برای سالمندان و استفاده این افراد از آیتم‌هایی مانند نیمکت‌ها در فضای شهری به افزایش مشارکت در فعالیت‌های خارج از خانه سالمندان منجر می‌شود و دغدغه‌های انزوا و تنهایی آن‌ها را کاهش می‌دهد.

المان‌های مبلمان شهری برای سالمندان و اثرگذاری بر سلامت جسمی آن‌ها

ارتباط میان استفاده از مبلمان شهری برای سالمندان و تقویت سیستم ایمنی بدن و افزایش سلامت جسمی آن‌ها در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، اضافه‌وزن و دیابت غیرقابل‌انکار است. طراحی نیمکت‌ها و آلاچیق‌ها در فضاهای سبز و مکان‌هایی برای گردهمایی سالمندان، به برنامه‌ریزی مناسب و افزایش پیاده‌روی آن‌ها کمک فراوانی می‌کند؛ زیرا با اطمینان از وجود مکانی برای استراحت می‌توان زمان فعالیت‌های ورزشی را افزایش داد. از سوی دیگر وجود وسایل ورزشی در پارک‌ها به‌عنوان یکی از آیتم‌های مبلمان شهری، توان جسمانی و عضلانی سالمندان را ارتقا داده و نشاط آن‌ها را افزایش می‌دهد.

ضرورت تناسب طراحی مبلمان شهری با نیازها و سن سالمندان‌

یکی از مهم‌ترین اصول در طراحی مبلمان شهری برای سالمندان، تناسب این آیتم‌ها با نیازها و شرایط این افراد است. ویژگی‌های جسمانی سالمندان و کاهش قدرت جسمانی آن‌ها، شرایط متفاوتی را برای بهره‌مندی از مزایای مبلمان شهری می‌طلبد. کشورهای پیشرفته، مبلمان شهری را بر اساس پارامترهایی اساسی متناسب با ویژگی‌های سا‌لمندان طراحی می‌کنند که برخی از این ویژگی‌ها عبارت‌اند از:

  • آیتم‌های ورزشی مبلمان شهری باید با یک فونداسیون مناسب ثابت باشند
  • آیتم‌های ورزشی مبلمان شهری گوشه‌های تیز و لبه‌ها آسیب‌رسان نداشته باشند
  • برای جلوگیری از آسیب‌ها عضلانی ناشی از فرسودگی قطعات، متریال مبلمان شهری برای سا‌‌لمندان در برابر رطوبت و اختلاف دما مقاومت بالایی داشته باشند
  • دستگاه‌های ورزشی متناسب با سن، جثه و قدرت بدنی سالمندان طراحی شوند

چوب؛ متریالی مناسب برای ایجاد مبلمان شهری برای سالمندان

آیتم‌های مبلمان شهری در طرح‌ها، سبک‌ها و متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند. در میان انواع متریال‌ها، چوب‌های طبیعی و فراوری شده؛ مانند ترموود بهترین متریال‌ها برای طراحی مبلمان شهری برای سالمندان هستند. سازه‌های چوبی مبلمان شهری به دلیل مقاومت در برابر گرما و سرما و عدم جذب سرما مانند سازه‌های فلزی، شرایط امنی را برای بهره‌مندی سالمندان از مزایای آن‌ها به وجود می‌آورند.

سالمندی دوران بروز انواع بیماری‌های مفصلی و عضلانی مانند آرتروز است که سرما عامل اصلی تشدیدکننده آن به شمار می‌رود. سازه‌های چوبی مبلمان شهری مانند نیمکت‌های چوبی، آلاچیق‌های ترموودی و وسایل ورزشی ساخته شده از چوب، با عدم جذب سرمای محیط، شرایطی امن را برای استفاده سا‌لمندان از مبلمان شهری به وجود می‌آورند. به همین دلیل بسیاری از کشورهای پیشرفته برای طراحی مبلمان شهری‌‌، چوب را به متریال اصلی تبدیل کرده‌اند.

آیتم‌های مبلمان شهری برای سالمندان را از پارس آرای کوهستان بخواهید

کیفیت چوب به‌کاررفته در مبلمان شهری در سلامت سالمندان تأثیرگذار است. باتوجه‌به حساسیت بالای جسم سالمندان، در طراحی مبلمان شهری مناسب برای آن‌ها باید از متریال‌های چوبی مرغوب استفاده شود که یکی از این متریال‌ها ترموود است.

مجموعه پارس آرای کوهستان به‌عنوان مرجع معتبر تولیدکننده سازه‌های چوبی، باکیفیت‌ترین مبلمان شهری چوبی را به شما ارائه می‌دهد. مجموعه ما با تولید آلاچیق‌ها، نیمکت‌ها، سطل‌های زباله و دیگر سازه‌های چوبی از متریال ترموود، به گزینه اول مشتریان تبدیل شده است. برای دریافت خدمات مشاوره و ثبت سفارش می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X