وبلاگ

مبلمان شهری از جنس چوب | آیتم‌هایی ساخته شده از بهترین انواع چوب

زیباسازی شهر با استفاده از آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب

آیتم‌های مبلمان شهری از مهم‌ترین عناصر زیباسازی سطح شهرها به شمار می‌روند. چرا که این آیتم‌ها به‌نوعی هویت و ظاهر شهر را تعیین می‌کنند. آیتم‌های مبلمان شهری معمولا با استفاده از متریال‌های مختلفی ساخته می‌شوند که برخی از رایج‌ترین آن‌ها چوب، فلز و بتن هستند. در گذشته بیشتر از فلز و بتن در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری استفاده می‌شد. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تولید چوب‌های فراوری شده مانند ترموود و چوب پلاست، صنعت تولید آیتم‌های مبلمان شهری نیز متحول شده است. با ما همراه باشید تا به بررسی آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب و ویژگی‌های آن‌ها بپردازیم.

مبلمان شهری و متریال‌های مورد استفاده در ساخت آیتم‌های آن

مبلمان شهری در واقع متشکل از همان آیتم‌هایی است که توسط شهرداری‌ها در سطح شهرها قرار داده می‌شوند. این آیتم‌ها کاربردهای مختلف دارند و همگی در دسترس عمومی مردم هستند. به طور کلی آیتم‌های مبلمان شهری یا ضروری هستند و یا جنبه زیبایی دارند. استفاده از چوب در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری ضروری باعث افزایش زیبایی و کاربرد آن‌ها در زیبایی محیط‌های شهری می‌شود.

آیتم‌هایی که تنها جنبه زیبایی دارند، ارتباطی با نیازهای عمومی مردم نداشته و تنها دارای جلوه بصری هستند. اما آیتم‌های ضروری در واقع مواردی به شمار می‌روند که برای رفع نیازهای عموم مردم باید در سطح شهرها قرار داشته باشند. به عنوان مثال آیتم‌هایی مانند فواره، آب‌نما، فلاورباکس، گلدان و مواردی ازاین‌دست تنها جنبه زیبایی دارند و وجود آن‌ها ضرورتی ندارد.

آیتم‌هایی مانند نیمکت، پایه روشنایی، سطل زباله، تابلوهای راهنمایی و تبلیغاتی، سرویس‌های بهداشتی، آبخوری و موارد دیگر از جمله آیتم‌های ضروری به شمار می‌روند. در صورتی که در ساخت این آیتم‌ها از چوب استفاده شود، جنبه زیبایی نیز پیدا می‌کنند. البته در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب، تنها از چوب استفاده نمی‌شود؛ بلکه از متریال‌های فلزی نیز در ساخت این آیتم‌ها کاربرد دارند. در واقع اسکلت این آیتم‌ها از فلزهایی مانند فولاد و چدن ساخته می‌شود و لایه بیرونی آن‌ها از جنس چوب‌های فراوری شده است.

مزایای استفاده از چوب در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری

چوب‌های فراوری شده مورد استفاده در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب استحکام و دوام بالایی دارند. این چوب‌ها در طول فرایندهایی تحت حرارت بالا قرار می‌گیرند و ویژگی‌های منحصربه‌فردی را کسب می‌کنند. در واقع ماندگاری آن‌ها نسبت به چوب‌های معمولی افزایش پیدا می‌کند. در طول فرایندهای مختلف برای فراوری کردن چوب‌ها، آن‌ها را با بخار آب حرارت می‌دهند. به این ترتیب رطوبت چوب و مواد مغذی داخل آن از بین بروند. در نتیجه استحکام این متریال افزایش پیدا می‌کند و در ساخت آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب به کار برده می‌شوند.

ویژگی‌های چوب‌های فراروی شده عبارتند از:

  • مقاومت بالا در برابر رطوبت و حرارت
  • مقاومت بالا در برابر ضربه و فشار
  • مقاوم در برابر حملات حشرات، قارچ‌ها و کپک‌ها
  • حفظ زیبایی ظاهری به مدت بسیار طولانی

همان‌طور که می‌دانید آیتم‌های مبلمان شهری در فضای آزاد نصب می‌شوند و همیشه در معرض آب‌وهوای مختلف قرار دارند. از همین رو ممکن است پدیده‌های طبیعی مانند بارش برف‌وباران و تابش مستقیم نور خورشید باعث پوسیدگی و خراب شدن این آیتم‌ها شوند. اما زمانی که آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب در سطح شهرها قرار بگیرند، چنین مشکلات ایجاد نخواهد شد. چرا که در ساخت این آیتم‌ها از چوب‌های فراوری شده استفاده می‌شود و این نوع چوب‌ها در برابر رطوبت ناشی از بارش برف‌وباران بسیار مقاوم هستند. همچنین تابش مستقیم نور خورشید باعث پوسیدگی آن‌ها نمی‌شود.

از سوی دیگر چوب‌های فراروی شده به دلیل قرار گرفتن در حرارت بالا، رطوبت و مواد مغذی خود را از دست می‌دهند. قارچ‌ها و کپک‌ها معمولا در محیط‌های مرطوب رشد می‌کنند؛ با توجه به از بین رفتن رطوبت چوب‌های فراوری شده، این متریال قارچ و کپک نمی‌زند. همچنین به دلیل از بین رفتن مواد مغذی داخل این چوب‌ها، حشرات دلیلی برای حمله به آن‌ها ندارند.

مقایسه آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب با آیتم‌های غیر چوبی

آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب نسبت به آیتم‌های ساخته شده با سایر متریال‌ها مزایای بیشتری دارند. یکی از مهم‌ترین مزایای چوب نسبت به متریال‌هایی مانند فلز و بتن، زیبایی ظاهری آن است. البته می‌توان با رنگ‌آمیزی ظاهری جذاب و زیبا به فلز و بتن داد؛ اما چوب‌های فراوری شده به صورت طبیعی زیبا هستند و نیازی به رنگ‌آمیزی ندارند.

متریال‌های فلزی و بتنی معمولا رسانایی گرمایی بالایی دارند و در فصل مختلف تغییر دمای آن‌ها زیاد است. این متریال‌ها در فصول گرم به‌شدت داغ می‌شوند و در فصول سرد، یخ می‌زنند. رسانایی گرمایی بالا برای آیتم‌های مبلمان شهری اصلا خوب نیست؛ چرا که باعث کاهش دوام و استحکام آن‌ها می‌شود. به عنوان مثال در داخل یک پایه روشنایی سیم‌های برق وجود دارد که به لامپ بالای آن‌ها متصل هستند.

اگر در فصل تابستان پایه‌های روشنایی تغییر دمای شدید داده و داغ شوند، سیم‌های داخل پایه ممکن است ذوب شده و لامپ روی پایه روشنایی از کار بیفتد. از سوی دیگر در فصل زمستان اگر پایه به‌شدت سرد شود، این امکان وجود دارد که سیم‌های داخل پایه یخ زده و بشکنند. در نتیجه سیم‌ها قطع شده و لامپ روی پایه روشن نخواهد شد. یک مثال دیگر می‌تواند نیمکت باشد؛ تصور کنید که نیمکت از جنس فلز یا بتن است و در فصل تابستان داغ شده و در فصل زمستان یخ می‌زند. در این حالت به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان از نیمکت برای نشستن و استراحت کردن استفاده کرد.

آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب که لایه بیرونی آن‌ها از چوب فراوری شده باشد، رسانایی گرمایی بسیار پایینی دارند و تغییر دما نمی‌دهند. بنابراین نیمکت چوبی در هر فصلی قابل استفاده بوده و می‌توان روی آن نشست. همچنین آیتمی مانند پایه روشنایی از داخل آسیب نمی‌بیند و در هر فصلی چراغ آن به‌درستی عمل خواهد کرد.

آراوود؛ مرجع تولید و عرضه بهترین آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب

آیتم‌های مبلمان شهری از جنس چوب به غیر از سطح شهرها در طراحی دکوراسیون محیط بیرون ویلاها، حیاط خانه‌ها، باغ‌ها و تالارها کاربرد دارند. شما می‌توانید پایه‌های روشنایی و نیمکت‌های چوبی را در حیاط خانه یا ویلای خود قرار دهید و محیطی جذاب ایجاد کنید. شرکت آراوود یکی از برترین عرضه‌کنندگان آیتم‌های مبلمان شهری در ایران است. شما می‌توانید در سایت ما با جدیدترین آیتم‌های مبلمان شهری چوبی آشنا شوید و آیتم‌های مورد علاقه خود را خریداری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X