وبلاگ

فضاهای مناسب مبلمان شهری کدام فضاها هستند؟ + طراحی استاندارد مبلمان شهری

مبلمان شهری چیست؟

در شهرهای بزرگ مردم بخش زیادی از وقت روزانه خود را در سطح شهر می‌گذرانند. برای راحتی بیشتر شهروندان حین فعالیت‌های روزانه و حضور شبانه، آیتم‌هایی مانند سطح زباله، نیمکت، صندلی و میز، آلاچیق و… در سطح شهر و فضاهای عمومی تعبیه شده‌اند که به مجموعه آن‌ها مبلمان شهری می‌گویند. مبلمان شهری علاوه بر تسهیل و تسریع فعالیت‌های شهروندان، به زیباسازی شهر نیز کمک می‌کند. این آیتم‌ها در فضاهایی مانند پارک‌ها و بوستان‌ها، پارک‌های جنگلی، پیاده‌روها، میدان‌ها و… نصب می‌شوند. در این مطلب با فضاهای مناسب مبلمان شهری و استانداردهای ساخت و نصب این آیتم‌ها آشنا می‌شویم.

مبلمان شهری در چه فضاهایی کاربرد دارند؟

طراحی مبلمان شهری با متریال‌های فلزی، پلاستیکی، چوبی و… رواج دارد. البته استفاده از متریال چوب در این آیتم‌ها محبوبیت بیشتری دارد. همان‌طور که گفتیم، نیمکت‌ها، صندلی‌ها، سطل‌های زباله و میزها جزو اصلی‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری به شمار می‌آیند و وجود آن‌ها در انواع فضاهای عمومی ضروری است؛ بنابراین مسئولان شهری در دنیا با ارائه ایده‌های جدید، به دنبال رفاه بیشتر مردم با نصب این آیتم‌ها هستند تا مردم بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر به کارهای خود بپردازند. در ادامه انواع فضاهای مناسب مبلمان شهری را بررسی می‌کنیم.

پارک‌ها؛ یکی از فضاهای مناسب مبلمان شهری

پارک‌ها مکان‌های تفریحی در شهر هستند که مردم برای بازی کودکان، پیاده‌روی و ورزش، هواخوری و… در آن حضور پیدا می‌کنند تا خستگی یک روز کاری را از بین ببرند؛ بنابراین پارک‌ها و بوستان‌ها باید مکان‌هایی زیبا، رنگارنگ و جذاب باشند و گزینه‌های رفاهی مناسبی داشته باشند. برای مثال مجسمه‌های سردیس و تندیس مشاهیر، گلدان‌های تزیینی، آب‌نما و فواره‌ها همگی از زیباترین آیتم‌های مبلمان شهری در پارک به شمار می‌آیند. از طرفی فضاهای مناسب مبلمان شهری نیاز به رعایت مسائل بهداشتی و نظافت دارند. به همین دلیل، سطل‌های زباله از مهم‌ترین آیتم‌ها در این محیط‌ها هستند. همچنین برای زیباسازی بیشتر از چوب در ساخت مبلمان شهری در پارک‌‌ها استفاده می‌شود.

در ادامه به برخی از مبلمان شهری که می‌توان با چوب آن‌ها را طراحی کرد، اشاره می‌کنیم:

  • سردر و سایبان سرویس‌های بهداشتی
  • وسایل ورزشی
  • پایه چراغ‌ها
  • آلاچیق
  • تابلوهای راهنما برای جهت‌یابی در پارک‌ها
  • پرچین و حصار
  • آب‌خوری‌ها
  • میز شطرنج
  • وسایل بازی کودکان مانند الاکنگ و تاب

فضاهای مناسب مبلمان شهری در مقابل فروشگاه‌ها

طراحی و ساخت نیمکت و صندلی در مقابل یا داخل فروشگاه‌های بزرگ راهکاری برای افزایش زیبایی محیط و همچنین جذب مشتری بیشتر است. از طرف دیگر شهروندان برای انتخاب و خرید محصول مناسب، وقت زیادی را صرف کنند و در همین زمان است که ضرورت وجود مبلمان شهری در مقابل فروشگاه‌ها حس می‎شود؛ بنابراین نصب نیمکت‌ها و سایبان در این محیط‌ها ایده‌ای مناسب است.

مبلمان شهری در ایستگاه‌های رفت‌وآمد شهری

شهروندان در شهرها همواره حال رفت‌وآمد هستند و این مسئله باعث به‌وجودآمدن خطوط متعدد مسافربری شده است. در دنیای مدرن، تکنولوژی حمل‌ونقل همواره در حال پیشرفت است و افراد بسیاری روزانه در حال استفاده از اتوبوس، تاکسی، مترو و… هستند. به‌خاطر شلوغ بودن شهرها، مردم باید زمان قابل‌توجهی را به انتظار اتوبوس یا قطار بایستند. همین مسئله باعث شده است که ایستگاه‌های حمل‌ونقل مسافر درون‌شهری و برون‌شهری به‌عنوان یکی از فضاهای مناسب برای نصب مبلمان شهری شناخته شوند. صندلی و نیمکت‌ها در ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، میزها در فرودگاه‌ها و… برخی از کاربردی‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری در این محیط‌ها هستند.

استاندارد مبلمان شهری در فضاهای مختلف

مبلمان شهری باید در ابعاد و طرح مناسب تولید شوند و با شرایط اقلیمی یک منطقه هماهنگ باشند. به‌طورکلی انواع مبلمان شهری باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که استفاده از آن‌ها برای تمام شهروندان در تمام رده‌های سنی ممکن باشد. همان‌طور که گفته شد، بنابراین تمامی آیتم‌های مبلمان باید مطابق با اصول و قواعد تعیین شده تولید شده باشند تا مکان‌های عمومی، راحتی، رفاه، امنیت و آسایش تمام شهروندان را تأمین کنند. در ادامه ضوابط و استانداردهای کلی برای تولید و نصب آیتم‌های مبلمان شهری در فضاهای مختلف را مرور می‌کنیم.

قواعد طراحی نیمکت‌ها و صندلی‌های شهری

یک مرکز خرید شلوغ در مرکز شهر نسبت به فروشگاه‌های کوچک‌تر در حومه شهر، به صندلی‌های بیشتری نیاز دارد. همچنین استفاده از صندلی‌ها باید برای تمام شهروندان آسان باشد؛ مثلاً صندلی‌های مخصوص سالمندان نسبت به صندلی‌های ساده، ارتفاع و ابعاد متفاوتی دارد. به‌طورکلی گفته می‌شود که بهتر است در هر ۶۰ متر یک صندلی در محیط‌های شهری وجود داشته باشد. همچنین آیتم‌های مبلمان نباید در محلی قرار داشته باشند که دید رانندگان به خیابان‌ها و کوچه‌‌های اطراف را کور کنند.

استانداردهای مبلمان شهری برای سطل‎‌های زباله

اصول استاندارد طراحی فضاهای مناسب برای مبلمان شهری شامل سطل‌های زباله نیز می‌شوند. در واقع وجود سطل‌های زباله به شکل استاندارد بیشتر از آنچه به نظر می‌رسد، دارای اهمیت است. سطل‌های زباله معمولاً باید نزدیک به صندلی‌ها قرار داشته باشند. همچنین طبق استانداردهای مبلمان شهری، باید بیرون از رستوران‌ها و سوپرمارکت‌ها، یک سطل زباله وجود داشته باشد. علاوه بر این ارتفاع سطل‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که استفاده از آن‌ها برای کودکان و افرادی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند، نیز ممکن باشد. سطل‌های زباله چوبی برای مقاومت در معرض بارندگی و تابش خورشید مناسب هستند.

استانداردهای نصب گلدان‌های شهری

گلدان‌های شهری ظاهر زیبایی به شهر می‌بخشند و معمولاً در مکان‌هایی ساخته می‌شوند که امکان کاشت مستقیم روی سطح زمین وجود ندارد. به‌طورکلی این گلدان‌ها در پیاده‌روها نصب می‌شوند و به همین دلیل گوشه آن‌ها نباید نوک‌تیز باشد تا از هر خطر احتمالی جلوگیری شود.

استانداردهای مبلمان شهری برای محافظ درختان

محافظ درختان برای مکان‌های پر تردد مناسب هستند تا تردد افراد، باعث آسیب‌دیدگی ریشه و تنه درختان نشود. محافظ درختان باید تقریباً یک مترمربع باشند تا ضمن محافظت از ریشه درختان، فضای موردنیاز شهروندان نیز اشغال نشود. همچنین طراحی گلدان‌های شهری با چوب به علت زیبایی و درخشش زیاد چوب طرف‌داران زیادی دارد.

ضوابط طراحی مبلمان شهری برای آبخوری پارک

آبخوری‌ها در نقاط مختلف پارک‌ها کاربرد دارند. محل‌هایی مانند پیاده‌روها که پرتردد هستند، جزو فضاهای مناسب برای مبلمان شهری و آبخوری‌ها به شمار می‌آیند. ارتفاع آبخوری‌ها مانند سطل‌های زباله باید به‌اندازه‌ای باشد که کودکان نیز توانایی نوشیدن آب از آن را داشته باشند. همچنین آبخوری‌ها باید در مکان‌هایی سایه‌دار و امن نصب شوند و از مکان‌های آلوده؛ مانند سرویس‌های بهداشتی فاصله داشته باشند. همچنین نصب تابلویی که نشان‌دهنده آشامیدنی بودن آب است، نیز ضروری می‌باشد.

خرید آیتم‌های محبوب برای نصب در فضاهای مختلف شهر

مبلمان شهری آیتم‌هایی هستند که به‌منظور راحتی و رفاه شهروندان مورداستفاده قرار می‌گیرند. از جمله این آیتم‌ها می‌توان به وسایل ورزشی، نیمکت‌ها و صندلی‌ها، سطل‌های زباله، آلاچیق‌ها، محافظ درختان، گلدان و… اشاره کرد. ما در مجموعه آراوود این آیتم‌ها را با استفاده از باکیفیت‌ترین چوب‌ها و مطابق با استانداردهای ساخت مبلمان شهری طراحی و تولید می‌کنیم. برای خرید این آیتم‌ها و ثبت سفارش می‌توانید از طریق سایت ما اقدام کنید و یا برای دریافت مشاوره با همکاران ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X