وبلاگ

عجیب‌ترین نیمکت شهری دنیا

عجیب‌ترین نیمکت شهری دنیا

این روزها نیمکت‌های شهری فقط یکی از اجزای مبلمان شهری برای رفاه حال شهروندان نمی‌باشد. امروزه طراحان و سازندگان فضای شهری و مبلمان شهری با نصب المان‌های عجیب همانند عجیب‌ترین نیمکت شهری در قسمت‌های مختلف شهر، به جاذبه‌های شهر اضافه کرده و در نتیجه گردشگران را برای تماشای آثار خود تشویق می‌کنند. در ادامه این مطلب شما را با عجیب‌ترین نیمکت شهری که تا حالا ندیده‌اید آشنا می‌کنیم.

طولانی‌ترین نیمکت شهری در کشور انگلستان

طولانی‌ترین نیمکت شهری

طولانی‌ترین نیمکت شهری

آیا می‌دانید طولانی‌ترین نیمکت در جهان در ناحیه Littlehampton کشور انگلستان قرار دارد؟ این نیمکت از ۹۰۰۰ لت رنگی تشکیل شده و ابعاد آن ۳۲۴ متر است. بر روی این نیمکت شهری حدوداً ۳۰۰ نفر می‌توانند در کنار یکدیگر بنشینند. این نیمکت چوبی خاص همانند پیاده‌روی ساحلی همهٔ حاشیه کناری دریاچه لیتلهمپتون را دربرگرفته است.

نیمکت شهری کتابی در کشور ترکیه

نیمکت شهری کتابی ترکیه

نیمکت شهری کتابی ترکیه

این نیمکت‌های کتابی شکل، در شهر استانبول قرار دارند و به شکل کتاب‌های خطی است و در قسمت پارک‌ها، ایستگاه‌های اتوبوس، ساحل دریا و نواحی مختلف دیگر شهر یافت می‌شوند.

این آثار هنری ادبی که در مهیج‌ترین صفحه باز شده‌اند، خوانندگان را نه‌تنها متوقف کرده تا زمانی را برای استراحت داشته باشند، بلکه شهرداری با این روش شهروندان را با ادبیات ملی کشور ترکیه بیشتر آشنا می‌کند. دست‌کم ۱۸ نیمکت در سواحل شهر استانبول نصب شده است که هریک به قطعه‌ای خاص از کتاب‌های ادبیات اختصاص‌داده‌شده که توسط شعرا و نویسندگان کشور ترکیه نوشته شده است. در نواحی دیگر شهر از کتاب‌هایی از نویسندگان دیگر نیز دیده می‌شوند. شاید عجیب‌ترین نیمکت شهری نباشد ولی می‌توان گفت یکی از جالب‌ترین ایده‌های شهرداری برای آشناکردن مردم با مفاخر و نویسندگان آن کشور است.

نیمکت بزرگ چوبی در شهر نانت فرانسه

نیمکت چوبی بزرگ فرانسه

نیمکت چوبی بزرگ فرانسه

این نیمکت عظیم در پارک گیاه‌شناسی شهر کلود پونتی نصب گشته است. این پارک گیاه‌شناسی یکی از عجیب‌ترین پارک‌ها در قاره اروپا است به دلیل آنکه که انواع مختلف و عجیبی از گیاهان در دنیا، در این پارک قرار دارد. این پارک در زمان سلطنت لویی چهاردهم افتتاح شده و تا امروز توانسته است مدل‌های عجیبی از گیاهان مختلفی را در داخل خود جای دهد. این نیمکت چوبی عظیم‌الجثه هم به یکی دیگر از عجایب این پارک افزوده است. این نیمکت همانند یک پل است و بیشتر از دو متر ارتفاع دارد. یکی از علل طراحی این عجیب‌ترین نیمکت شهری آن است که شما خود را در شکل یک انسان بسیار کوچک ببینید چیزی شبیه به مردم لیلیپود و آدم کوتوله‌ها.

نیمکت‌های بادبانی در کشور کانادا

نیمکت‌های بادبانی کانادا

نیمکت‌های بادبانی کانادا

برای مردم Verchères  کانادا قایق‌سواری با قایق‌های بادبانی روشی متداول بوده. حال شهرداری کانادا برای اشخاصی که علاقه‌ای به قایق‌سواری واقعی ندارند نیمکت شهری بادبانی را ساخته است تا آنها با نشستن بر روی این نیمکت‌ها، قادر به شنیدن صدای امواج و نسیمی که به صورتشان می‌خورد، احساس قایق‌سواری را تجربه کنند. این نیمکت از متریال فلزی و چوبی طراحی شده است، بادبان‌ها از جنس چوب سفید ساخته شده و بدنه نیمکت‌ها از فلز و فولاد ضدزنگ می‌باشد. این نیمکت‌های بادبانی در کنار ساحل دریا قرار دارد شده است و اگر از دور به آن نگاه کنید به نظر می‌رسد که چندین قایق بادبانی یک‌شکل در داخل دریا در حال حرکت هستند.

کیسه‌های پلاستیکی سه‌بعدی، بخشی از مبلمان شهری

کیسه‌های پلاستیکی سه‌بعدی، بخشی از مبلمان شهری

نیمکت شهری از جنس کیسه پلاستیکی

طراحی و ساخت مبلمان شهری مدرن فقط به کارایی آنها توجه نمی‌کند. بلکه مبلمان شهری در طراحی‌های مدرن همانند رسانه است. در پروژه «شهر را پرینت کن»، یک پروژه جدید در شهر روتردام است که در این پروژه با همکاری شهروندان، کیسه‌های زباله را با پرینت سه‌بعدی تبدیل به نیمکت شهری می‌کنند. استودیو طراحی نیو را باهدف استفاده مجدد از پلاستیک‌ها و خارج کردن پلاستیک‌ها از چرخه طبیعت، می‌خواهند به شهروندان این امکان را بدهند تا با جمع‌کردن کیسه‌های زباله خود، با هر شکل و فرمی، نیمکت بسازند و در سطح شهر قرار بدهند.

تولد دوباره یک فضای شهری در لهستان

تولد دوباره یک فضای شهری در لهستان

نیمکت شهری عجیب

یکی دیگر از طراحی‌های جالب مبلمان شهری در اروپا؛ باهدف و اجرای آتلیه طراحی در لهستان، این حیاط بلااستفاده درون‌شهری بسیار قدیمی را تبدیل به یک فضای عمومی و سرسبز برای دور یکدیگر جمع‌شدن کرده است. نیمکت‌های دایره‌ای‌شکل و گل‌کاری شده، صندلی‌های قابل‌حمل که می‌توانند در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک آمفی‌تئاتر بسیار کوچک. شهروندان می‌توانند روی این نیمکت‌ها نشسته و حتی دراز بکشند.

نیمکت‌های شهری برای مبارزه با آلودگی هوا

نیمکت‌های شهری برای مبارزه با آلودگی هوا

نیمکت‌های شهری و مبارزه با آلودگی هوا

از دیگر موارد طراحی و ساخت عجیب‌ترین نیمکت‌های شهری، پروژه‌ای است که معانی و مفاهیم خاصی را انتقال می‌دهد. هریک از دیواره‌های «زنده» این نیمکت‌ها، حدوداً به میزان ده‌ها درخت هوای لندن را پاکیزه می‌کنند. این نیمکت‌ها، توسط یک استارتاپ آلمانی به اسم راه‌حل‌های سبز شهری (Green City Solutions) ساخته شده است تا حدودی میزان مرگ ناشی از آلودگی هوا را در بریتانیا کاهش یابد. سالانه ۹ هزار شهروند لندنی و ۵۰ هزار نفر در کشور انگلستان از آلودگی هوا، فوت می‌کنند. بر روی دیواره‌های هر نیمکت تعداد زیادی خزه رشد کرده که آلودگی‌های محیط را به خود جذب می‌کنند.

نیمکت شهری به شکل منجنیق در کشور آلمان

نیمکت شهری به شکل منجنیق در کشور آلمان

نیمکت شهری به شکل منجنیق

کورنلیا کنرادس، یکی از هنرمندان آلمانی که به علت به چالش کشیدن نیروی جاذبه معروف شده است، روش‌های خاص خود را بر روی این نیمکت منجنیقی شکل به نام Schleudersitz  که به معنی “صندلی پرتاب” است نشان داده. این نیمکت در سال ۲۰۱۰ در یک تپه در پارک Eining قرار داده شد. این نیمکت‌های چوبی ساده، توسط یک تیرکمان چوبی شکل بسیار بزرگ ساخته شده از یک‌تنه درخت که در داخل زمین کاشته شده برای تلقین حس منجنیق ساخته شده است. این درخت به طرز زیبایی دارای قوس است که گویی آماده برای پرتاب است. لاستیک قرمز فاصله بین نیمکت و تیرکمان را پوشانده و موجب تقویت احساس حرکت می‌شود. این اثر یکی از عجیب‌ترین نیمکت‌های شهری در دنیا است.

نیمکت شهری گلبول قرمز در آلمان

نیمکت شهری گلبول قرمز در آلمان

نیمکت شهری گلبول قرمز

در قسمت فضای سبز دانشگاه علوم پزشکی آلمان نیمکت‌های شهری به شکل گلبول‌های قرمزی که بر رنگ‌های سبز چمن‌ها در جریان هستند ساخته شده‌اند. این نیمکت‌ها برای نشستن چندین نفر از جنس بتن ساخته شده است. با نشستن بر روی این نیمکت‌ها، احساس می‌کنید که یک ماده غذایی هستید که به‌وسیله گلبول‌های قرمز در حال انتقال به بدن انسان هستند. این نیمکت‌های شهری را نمی‌توان از نظر شکل ظاهری عجیب‌ترین نیمکت‌های شهری دانست ولی مفهومی که در طراحی و ساخت آن‌ها وجود دارد باعث گشته که جزء این دسته‌ها قرار گیرند.

نیمکت شهری کیت کت در لندن

نیمکت شهری کیت کت در لندن

نیمکت شهری کیت کت

در قسمت بازار مرکزی شهر لندن به برندهای متفاوت فرصتی داده شده تا با طراحی المان‌های شهری هم برند خود را تبلیغ نمایند و هم باعث رفاه و آسایش شهروندان بشوند. مبلمان شهری زمان مناسبی برای تبلیغات هستند و برند شرکت کیت کت به بهترین شکل توانسته است از این فرصت بهترین استفاده را ببرد. کیت کت با طراحی نیمکت‌های شهری چوبی با طرح شکلات‌های کیت کت توانسته است که خود را درون ذهن خریداران و شهروندان ثبت نماید. این نیمکت‌ها به حدی زیبا و جذاب هستند که گردشگران و شهروندان نیز با ثبت تصاویر مختلف باعث تبلیغات رایگان برای کیت کت می‌شوند.

نیمکت شهری نایکی در نیویورک

نیمکت شهری نایکی در نیویورک

نیمکت شهری نایکی

مبلمان شهری از مؤثرترین روش‌ها برای تشویق دیگران به فعالیتی مفید است. در دنیای مدرن از مبلمان شهری برای اهداف فرهنگ‌سازی استفاده می‌شود و نیمکت شهری بهترین چالش برای چنین زمینه‌ای است. نیمکت شهری با برند نایکی در پارک‌های نیویورک با شعارهای بسیار متنوع و جذاب شهروندان را به ورزش‌کردن تشویق می‌کند. این نیمکت‌های چوبی علاوه بر اینکه محصولات برند نایکی را برای شهروندان تبلیغ و معرفی می‌کند بلکه آنها را جهت استفاده از محصولات و به‌گونه‌ای ورزش‌کردن هم تشویق می‌نماید. جالب است توجه داشته باشید که برخی از این نیمکت‌ها جایی برای نشستن ندارند و فقط یک شعار ” ورزش کن” ” بدو” بر روی تکیه‌گاه آن نوشته شده است. یک نیمکت شهری که از آن نمی‌توان برای استراحت کردن استفاده نمود و به شما دستور دویدن و ورزش‌کردن می‌دهد را می‌توان عجیب‌ترین نیمکت شهری در دنیا نام‌گذاری کرد.

کلام آخر

شرکت آرا تولیدکننده انواع مبلمان شهری و نیمکت‌های شهری چوبی مدرن و باکیفیت، شما را در این مطلب با عنوان عجیب‌ترین نیمکت‌های شهری دنیا بیشتر آشنا کرد. ولی هدف اصلی این شرکت ایجاد آرامش و استراحت برای شهروندان است. دعوت می‌کنیم با مراجعه و بسایت این شرکت محصولات ما را مشاهده نمایید. تمام محصولات با ضمانت سلامت و کیفیت تحویل داده می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X