وبلاگ

جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری | تلفیقی از خلاقیت و تکنولوژی در سازه‌های شهری

ایده‌هایی نو برای مبلمان شهری

مبلمان شهری از مهم‌ترین امکانات عمومی هستند که علاوه بر زیباسازی شهر، شرایط مناسبی را برای آسودگی شهروندان ایجاد می‌کنند. این آیتم‌ها از سال‌های دور در سراسر دنیا وجود داشته‌اند و در طول زمان از نظر متریال، نوع ساخت، کاربرد و ظاهر دچار تغییرات بزرگی شده‌اند. هم‌اکنون نیز ایده‌های جدیدی برای ساخت این آیتم‌ها توسط کشورهای پیش‌گام در شهرسازی در حال اجرا هستند. تکنولوژی و خلاقیت به شهرداری‌ها در سراسر دنیا کمک کرده است تا جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری را باتوجه‌به نیازهای شهروندان و شرایط جغرافیایی طراحی کنند. اگر می‌خواهید با جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری آشنا شوید، در این مطلب با ما همراه باشید.

مبلمان شهری شامل چه آیتم‌هایی می‌شود؟

قبل از این که به سراغ جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری برویم، باید بدانیم که چه آیتم‌هایی در لیست مبلمان شهری قرار می‌گیرند و در سراسر دنیا با این نام شناخته می‌شوند. به‌طورکلی تمام آیتم‌هایی که به‌منظور زیباسازی و آسودگی شهروندان در خیابان‌ها، پارک‌ها و میدان‌های شهر قرار می‌گیرند، مبلمان شهری به شمار می‌آید.

برخی از رایج‌ترین مبلمان‌های شهری عبارت‌اند از:

  • انواع نیمکت‌های موجود در پارک و خیابان
  • آبخوری‌های عمومی
  • سطل‌های زباله موجود در سطح شهر
  • گلدان‌های سنگی، چوبی و فلزی
  • تلفن‌ها عمومی و تمامی سازه‌های مشابه

جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری را بشناسید

تکنولوژی همه چیز را تحت‌تأثیر خود قرار داده است. مبلمان شهری نیز با تکنولوژی ترکیب شده‌اند و هرروزه با ایده‌های جدیدی همراه هستند. تکنولوژی به طراحان اجازه داده است که امکانات بسیار متنوعی را در مبلمان شهری پیاده‌سازی کنند. در ادامه جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری را باهم بررسی می‌کنیم.

نیمکت‌های دارای پریز برق

یکی از پروژه‌های مبلمان شهری که توانسته است در سال‌های اخیر در سراسر دنیا مطرح شود و خیلی سریع طرف‌داران بسیاری پیدا کند، پروژه نصب نیمکت‌های دارای پریز برق در سطح شهر است. این ایده زمانی طرح شد که افراد بسیاری در خیابان‌ها به دنبال پریز به‌منظور شارژکردن باتری تلفن همراهشان بودند. از همین رو طراحان نیمکت‌هایی طراحی کرده‌اند که دارای چند پریز برق هستند. این پریز برق‌ها معمولاً دارای محافظ و روکش مناسب است و در زمان بارندگی یا بالارفتن حرارت محیط، آسیب ندیدن شهروندان را تضمین می‌کند.

برقی که در این پریزها وجود دارد و عموماً برای شارژکردن تلفن‌های همراه استفاده می‌شود، معمولاً از اتصال به برق شهری تهیه می‌شود. البته بسیاری از کشورها و طراحان از پنل‌های خورشیدی برای بهره‌وری هرچه بیشتر از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده می‌کنند. استفاده از نیمکت‌های پریز دار، یکی از جذاب‌ترین و جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری است که در سراسر دنیا با استقبال خوبی همراه شده است.

آلاچیق‌های خورشیدی و تجربه یک پیک‌نیک لذت‌بخش

آلاچیق‌ها یکی از پراستفاده‌ترین اجزای مبلمان شهری هستند که امکان برگزاری دورهمی‌های خانوادگی یا چندنفره را در محیط‌های عمومی و به‌ویژه در نزدیکی طبیعت فراهم می‌کنند. شهروندان برای پیک‌نیک در فضای سبز به بوستان‌ها و پارک‌ها می‌روند و اوقات فراغت خود را در آلاچیق‌ها سپری می‌کنند. در این شرایط آلاچیق‌های دارای امکانات الکترونیکی که دارای پنل‌های خورشیدی هستند، یک ایده فوق‌العاده به شمار می‌آیند. آلاچیق‌های خورشیدی امکان سیستم بهینه‌سازی مدیریت انرژی، تأمین برق ۲۲۰ ولت با قابلیت اطمینان بالا، قابلیت پخش صدا و نورپردازی مناسب در طول شب را با کمترین هزینه برای شهروندان فراهم می‌کنند. استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشید باعث شده است که این مبلمان شهری در سراسر دنیا موردتوجه قرار بگیرد.

چراغ‌های LED در پیاده‌رو؛ یکی از جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری

نور تأثیر بسزایی در زیبایی جلوه شهر و پیاده‌روها دارد. از همین رو کارشناسان و طراحان مبلمان شهری تصمیم گرفتند تا با طراحی‌های لامپ‌های LED بادوام و باکیفیت، زیبایی و روشنایی پیاده‌روها را افزایش دهند. البته این لامپ‌ها علاوه بر زیبایی، با روشن نگه‌داشتن محیط در طول شب، تردد شهروندان را آسان‌تر سازد. انواع لامپ‌هایی LED به‌کاررفته در سطح شهر، معمولاً در ارتفاعات کمتر از ۵۰ سانتی‌متر نسب می‌شوند. از انواع این لامپ‌ها می‌توان به لامپ‌های خطی که در کنار جداول نصب می‌شوند و لامپ‌های پایه‌دار که قدرت بسیار بالایی دارند، اشاره کرد.

آب‌نماهای موزیکال

به‌عنوان یکی دیگر از جدیدترین ایده‌های مبلمان شهری می‌توان به آب‌نماهای موزیکال اشاره داشت. این آیتم تجملاتی بیشتر در نقاط پرتردد و به‌منظور سرگرمی یا جلب‌توجه شهروندان احداث می‌شود. این‌گونه آب‌نماها با به‌کارگیری موزیک و نور هماهنگ، بسیار موردتوجه شهروندان در سراسر دنیا قرار گرفته‌اند. هم‌اکنون نیز نمونه‌هایی از آب‌نماهای موزیکال در نقاط مختلف ایران وجود دارند.

آب‌نماهای موزیکال برخلاف بیشتر ایده‌های جدید مبلمان شهری، با استراتژی‌های حفظ محیط‌زیست همسو نیستند. این‌گونه آب‌نماها برق و آب بسیاری مصرف می‌کنند. در بسیاری از کشورهایی که بحران کمبود آب وجود دارد، احداث این‌گونه آب‌نماها مطلقاً ممنوع شده است.

غرفه‌های رایگان اینترنت

یکی از امکانات ویژه‌ای که در بیشتر شهرهای پیشرفته دنیا یافت می‌شوید، انواع غرفه‌های اینترنت رایگان هستند. این نوع از مبلمان شهری به‌منظور سرگرمی شهروندان و اتصال رایگان آن‌ها به شبکه جهانی اینترنت طراحی شده است. شهروندان می‌توانند از طریق اتصال وای‌فای به این غرفه‌های متصل شوند و بدون محدودیت از حجم اینترنت آن‌ها استفاده کنند.

اولین‌بار این ایده در شهر نیویورک اجرایی شد و اخبار مربوط به آن خیلی سریع در سراسر دنیا پخش شد. بعد از نیویورک شهرهای لندن، توکیو، برلین، پراگ و بانکوک دیگر نقاطی بودند که از این نوع مبلمان خیابانی استفاده کردند. معمولاً این غرقه‌های اینترنت رایگان با استفاده از پنل‌های خورشیدی فعال هستند و با درگاه‌هایی USB که در خود جای‌داده‌اند، امکان شارژ تلفن‌ همراه را نیز برای شهروندان فراهم می‌کنند.

خرید جدیدترین مدل‌های مبلمان شهری از پارس آرای کوهستان

مبلمان شهری با ایده‌های جدید و امکانات خاصی که در خود جای‌داده‌اند، آیتم‌های مناسبی برای جذاب‌تر ساختن محیط‌های عمومی و خیابان‌ها هستند. در حال حاضر بسیاری از شهروندان از این آیتم‌ها به شکل شخصی درون املاک شخصی و یا نزدیک به ساختمان خود استفاده می‌کنند تا زیبایی و کارایی محل زندگی خود را افزایش بدهند. اگر شما هم به تجربه استفاده از انواع مبلمان شهری باکیفیت در محل زندگی خود علاقه دارید، می‌توانید به فروشگاه پارس آرای کوهستان مراجعه کنید. کارشناسان مجرب ما همواره آماده هستند تا سفارش‌ها را با بهترین کیفیت و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به دست شما برسانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X