وبلاگ

اهداف استفاده از مبلمان شهری | زیباسازی محیط شهری و گسترش توریسم

اهداف استفاده از مبلمان شهری؛ اهدافی در راستای رفاه حال جامعه

مبلمان شهری یا Urban Furniture به مجموعه بزرگی از وسایل، نمادها، خرده بناها و عناصری گفته می‌شود که به‌صورت کلی در فضای باز نصب می‌شوند و استفاده عمومی دارند. یکی از دلایل مهم شناخت اهداف استفاده از مبلمان شهری، مسئله فرهنگ و هویت است. در واقع مبلمان شهری باهویت و فرهنگ هر شهر ارتباط تنگاتنگی دارد. از سویی دیگر این آیتم‌ها درصورتی‌که به‌خوبی چینش و طراحی شوند، می‌توانند درصد بسیار بالایی از نیازهای مردم را پاسخگو باشند. کیفیت فضاهای شهری به طور خاص با ویژگی‌ها و تأثیراتی که در ایجاد حس تعلق و کیفیت بر شهروندان می‌گذارند، اندازه‌گیری می‌شوند. به همین دلیل لازم است تا همه ما با اهداف استفاده از مبلمان شهری آشنا شویم.

اهداف استفاده از مبلمان شهری را بهتر بشناسیم

یکی از اهداف طراحی و استفاده از مبلمان شهری، ایجاد فضایی خلاقانه و متفاوت برای مردم ساکن در آن منطقه و همچنین توریست‌ها است. چنین محیطی با این مشخصات، به افراد آزادی انتخاب می‌دهد. در واقع فضای یک شهر زمینه‌ساز ارتباط مردم با محیط زندگی خود به شمار می‌آید. در ادامه نگاهی به اهداف مهم طراحی و ساخت مبلمان شهری خواهیم داشت.

یکی از اهداف استفاده از مبلمان شهری، جذابیت بصری است

بسیاری از مهندسان و طراحان بر این باور هستند که نخستین و مهم‌ترین کارکرد مبلمان شهری، زیباسازی محیط است. زیباسازی شهرها یکی از وظایف مهم شهرداری‌ها به شمار می‌آید. به‌خصوص در سال‌های اخیر شاهد پیشرفت‌های زیادی در زمینه طراحی شهری به کمک الهام گرفتن از کشورهای خارجی در برخی از شهرهای کشور بودیم. این موضوع به‌ویژه در ایام و مناسبت‌هایی که گردشگران از شهرها بازدید می‌کنند، از اهمیت فراوانی برخوردار است.

ارتقای کیفی سطح زندگی شهروندان

یکی دیگر از اهداف استفاده از مبلمان شهری، ارتقای کیفی سطح زندگی شهروندان است. برای مثال وجود تعداد زیادی سطل‌های زباله در محیط شهر، به پاکیزگی کمک زیادی می‌کند. اما درعین‌حال استفاده از سطل‌های زیبا علاوه بر نقش پاکیزگی، سطح و کیفیت زندگی شهروندان را نیز بالاتر می‌برد.

شناساندن هویت فرهنگی یک شهر به جهانیان

طراحی مبلمان شهری باتوجه‌به فرهنگ مردم‌ در شهرهای مختلف، می‌تواند نقش مؤثری در شناخت هویت فرهنگی مردم آن منطقه داشته باشد. به‌عنوان‌مثال، یادبود یک واقعه مهم تاریخی، قهرمانان ملی، اسطوره‌های قومی و بسیاری دیگر از موارد بر اهمیت این موضوع تأکید می‌کنند. مبلمان شهری چه از نوع کلاسیک باشد و چه نوع مدرن می‌تواند بخشی از عناصر هویتی یک شهر به شمار بیاید. مثال بارز این موضوع شهرهایی مانند آمستردام، لندن و پراگ است. به‌گونه‌ای که بیننده به‌محض مشاهده این عناصر مبلمان شهری، به هویت و فرهنگ مردم آن منطقه پی می‌برد.

سلامت روانی جامعه؛ از مهم‌ترین اهداف استفاده از مبلمان شهری

کاملاً واضح است که یکی از اهداف اصلی استفاده از مبلمان شهری، سلامت روانی جامعه است. گاهی اوقات شلوغی برخی عناصر دکوراتیو در محیط شهری نه‌تنها برای شهروندان آرامشی به دنبال ندارد، بلکه باعث آشفتگی هر چه بیشتر آن‌ها نیز خواهد شد. به‌گونه‌ای که فرد خسته از کارهای روزانه، هیچ‌گونه تمایلی برای نشستن و استفاده کردن از فضای شهری و مبلمان آن را ندارد.

به‌عنوان‌مثال زمانی که در یک بازار شلوغ و پرسروصدا با تابلوهای نامنظم مختلف روبه‌رو می‌شویم، به شکل ناخودآگاه احساس بی‌قراری و تشویش خواهیم کرد. با درنظرگرفتن موارد گفته شده به نظر می‌رسد این مسئله نیز به هنر ذهن طراحان و مسئولان باز می‌گردد که بتوانند با چیدمان صحیح و به‌کارگیری به‌جای آیتم‌های مبلمان شهری، علاوه بر ایجاد محیطی درخورشان افراد، به جنبه‌های روحی روانی این عناصر نیز توجه کافی داشته باشند.

اهداف استفاده از نورپردازی به‌عنوان یکی از آیتم‌های مبلمان شهری

نورپردازی مناسب یکی از آیتم‌های مهم مبلمان شهری است که یکی از اهداف استفاده از آن به‌چشم‌آمدن بیشتر زیبایی شهر است. زمانی که صحبت از روشنایی می‌شود نکته‌ای مهم این است که وجود نور بیش از اندازه یا کم می‌تواند به نوبه خود باعث بروز مشکلاتی بشود. با نورپردازی نه‌تنها بناهای تاریخی و فرهنگی بلکه خیابان‌ها هم می‌توانند جلوه‌ای متفاوت پیدا کنند.

نصب چراغ‌ها در نقاط مختلف شهر می‌تواند حس امنیت را برای شهروندان به همراه داشته باشد و از طرفی باعث زیبایی و جذب گردشگران نیز بشود. استفاده از نور مناسب در سطح خیابان‌ها و معابر عمومی، نقش مؤثری در تأمین امنیت شهرها دارد.

یک مبلمان شهری ایده‌آل چه خصوصیاتی دارد

مبلمان شهری ایده‌آل باید انتظارات شهروندان ساکن در یک منطقه را برآورده کند. فراهم‌کردن جذابیت بصری برای شهروندان و گردشگران، تأمین امنیت روانی و همخوانی با شرایط فرهنگی عموماً به‌عنوان اصلی‌ترین اهداف استفاده از مبلمان شهری و معیاری برای مناسب بودن این عناصر هستند.

از دیگر خصوصیات یک مبلمان شهری قابل‌قبول می‌توانیم به موارد مهم زیر اشاره کنیم:

  • نداشتن محدودیت در کاربرد برای افراد مختلف و با جنسیت و شرایط سنی متنوع
  • درنظرگرفتن میزان مناسبی از مصالح برای تولید این عناصر ضروری
  • به نمایش گذاشتن خلاقیت و نوآوری در نوع طراحی

مبلمان شهری؛ عناصری معنابخش در معماری شهرها به سبک امروزی

آنچه که برای بسیاری از متخصصان و مردم مسلم است، اهمیت مبلمان شهری در فضای شهرنشینی است. نبود آیتم‌های مناسب برای طراحی محیط شهرها می‌تواند یک شهر را بی‌روح و بدون معنا در نظر همه نشان بدهد. اصولاً در فضاهای شهری صرف استفاده از طرح‌های یکنواخت بدون توجه به مقوله زیبایی‌شناسی و تنها توجه به امکانات تولید روحیه شهروندان را افسرده می‌کند.

به همین دلیل طراحان و مهندسان باید با نهایت دقت به بافت و فضای موجود در شهرها، حداکثر توان خودشان را برای ایجاد شهری متفاوت به کار بگیرند. گروه مهندسی پارس آرای کوهستان، تولیدکننده و برترین مجری مبلمان شهری مناسب با فضای باز و کاملاً هماهنگ با محیط‌هایی بافرهنگ ایرانی است. پارس آرای کوهستان هدف خود را پیشروی به سمت طراحی و مهندسی مدرن با به‌کارگیری دانش فنی هنرمندان و تکنسین‌های ایرانی می‌داند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X