وبلاگ

انواع نیمکت چوبی | بهترین مدل‌های این نوع مبلمان شهری کدام‌اند

شهری زیبا و دوست‌داشتنی با استفاده از انواع نیمکت چوبی

المان‌های مبلمان شهری معمولاً به‌خاطر زیباسازی شهر و تأمین رفاه و نیازهای شهروندان در نقاط مختلف شهر ساخته می‌شوند. برخی از این المان‌ها مانند آب‌نماها، گلدان‌ها، فواره‌ها و بناهای مختلف تنها جنبه بصری دارند و محیط را زیباتر می‌کنند. اما برخی دیگر از عناصر مبلمان شهری به‌عنوان آیتم‌های ضروری و کاربردی شناخته می‌شوند که باعث تسهیل امور شهروندان نیز می‌شوند. برای مثال، برخی از این المان‌های مهم سطل زباله‌ها، انواع نیمکت چوبی، چراغ‌های روشنایی، سرویس بهداشتی و آبخوری هستند.

یکی از مهم‌ترین آیتم‌ها در مبلمان شهری نیمکت‌های چوبی به‌شمار می‌آیند. چرا که در هنگام پیاده‌روی در شهر ممکن است خسته شده باشید و چند دقیقه‌ای به استراحت نیاز پیدا کنید و یا اینکه روی نیمکت بنشینید و با افراد دیگر گفتگو کنید. انواع نیمکت‌های چوبی در سطح شهر قرار دارند تا تعامل شهروندان با تمام محیط شهر به‌خوبی انجام شود.

چرا در ساخت نیمکت از چوب استفاده می‌شود؟

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند در ساخت نیمکت‌ از متریال چوب استفاده شود، چرا که چوب تداعی‌کننده حس‌ و حال طبیعت است و باعث می‌شود محیط بانشاط‌تری به وجود بیاید. فرض کنید در ساخت نیمکت‌ها از متریال پلاستیک استفاده می‌شد و دیگر آن حال‌ و هوای طبیعت وجود نداشت.

تنوع مدل‌های مختلف نیمکت‌ چوبی

نیمکت‌های چوبی در مدل‌ها و کاربردهای مختلفی ساخته می‌شوند که با یکدیگر تفاوت دارند. از نیمکت‌های چوبی می‌توان در بوستان‌ها، پارک‌های‌ کوچک، خیابان‌ها و حتی در حیاط خانه‌ شخصی استفاده کرد.  در ادامه این مطلب به تفاوت‌های میان انواع نیمکت چوبی می‌پردازیم.

مدل‌های نیمکت چوبی با اندازه‌های گوناگون

نیمکت‌های چوبی در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شوند که از لحاظ اندازه با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت به‌خاطر این است که انواع نیمکت چوبی در کاربرد‌های مختلفی بکار گرفته می‌شوند. سایز نیمکت چوبی باید با محیطی که در آن قرار می‌گیرد تناسب و هماهنگی داشته باشد تا جلوه زیبایی به نمایش بگذارد. اگر از یک نیمکت با سایز نامناسب استفاده کنیم ممکن است، تصویر زیبایی به وجود نیاید.

 تنوع وزنی انواع نیمکت چوبی

یکی دیگر از مواردی که اهمیت ویژه‌ای دارد و باعث تمایز انواع نیمکت چوبی می‌شود، وزن نیمکت‌ها است.

وزن نیمکت‌ها به‌خاطر استفاده از مواد مختلف ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. هرچقدر در ساخت یک نیمکت بیشتر از فلزات استفاده شود، نیمکت سنگین‌تر خواهد شد. باید به وزن نیمکت‌ها توجه‌ ویژه‌ای داشت، چرا که ممکن است وزن نامناسب باعث شود در هنگام جابه‌جایی یا نصب با مشکلاتی روبرو شوید.

نیمکت‌های چوبی با رنگ و طرح‌های متنوع

طراحی و رنگ نیمکت‌ها یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای زیباسازی محیط است. برای زیبایی بیشتر محیط لازم است طرح و رنگ نیمکت با محیط پیرامون خود تناسب داشته باشد. می‌توان پایه‌ها، نشیمنگاه و پشتی نیمکت را باتوجه‌به ظاهر محیط به رنگ‌های مختلف تغییر داد. معمولاً در از رنگ‌های سبز، قهوه‌‎ای، آبی و مشکی برای ساخت انواع نیمکت چوبی استفاده می‌شود.

تنوع جنس بدنه نیمکت‌های‌ چوبی

برای ساخت انواع نیمکت چوبی از آهن، چدن و چوب استفاده می‌شود.  معمولاً برای ساخت پایه و چارچوب اصلی نیمکت که نیازمند مقاومت بالا و استحکام است، از آهن و چدن استفاده می‌شود. سایر قسمت‌ها از جمله رویه و پشتی نیمکت با استفاده از چوب ساخته می‌شود. جنس چوب‌هایی که در ساخت نیمکت استفاده می‌شوند از نوع داگلاس یا ترموود هستند. چوب‌های داگلاس و ترموود دارای مقاومت بسیار بالایی هستند که می‌توانند در برابر فرسایش‌های مختلف مقاومت کنند. حشرات، رطوبت، بارش باران و فشارهای زیاد می‌توانند چوب‌های معمولی را به‌سادگی از بین ببرند. اگر در ساخت نیمکت‌های چوبی از چوب معمولی استفاده شود، باگذشت زمان کمی نیمکت‌ها فرسوده می‌شوند.

ظرفیت نشستن بر روی انواع نیمکت چوبی چقدر است؟

نیمکت‌های چوبی باتوجه‌به نوع استفاده و محلی که در آن نصب می‌شوند، ظرفیت‌های مختلفی برای نشستن افراد دارند. برای مثال اگر یک نیمکت چوبی برای استفاده در آلاچیق ساخته شود، لازم است حداقل ۸ نفر ظرفیت داشته باشد. اما انواع نیمکت‌های چوبی که معابر عمومی و پارک‌ها قرار دارند، نهایتاً سه یا چهار نفر ظرفیت دارند.

عوامل مؤثر بر قیمت نیمکت چوبی

همان‌طور که در پاراگراف‌های قبلی خواندید، در ساخت یک نیمکت از عوامل مختلفی استفاده می‌شود. نیمکت‌ها از لحاظ وزن، اندازه، جنس و طرح و رنگ با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت‌ها باعث می‌شود که قیمت این محصولات با همدیگر یکسان نباشند. هرچقدر که مواد اولیه استفاده شده در ساخت یک نیمکت بیشتر و گران‌تر باشد، آن محصول قیمت بالاتری خواهد داشت. برای مثال یک نیمکت که از چوب معمولی ساخته شده است بسیار ارزان‌تر از نیمکتی است که در آن از چوب ترموود یا داگلاس استفاده شده است.

نیمکت‌ها بسته به کیفیتشان قیمت‌های متفاوتی دارند که انتخاب یکی از آن‌ها به نظر شما بستگی دارند.

یک نیمکت چوبی باکیفیت چه ویژگی‌هایی دارد؟

ساخت یک نیمکت باکیفیت با استفاده از مواد اولیه مرغوب صورت می‌گیرد و مراحل ساخت آن به‌درستی انجام می‌شود. یک نیمکت باکیفیت می‌تواند در برابر عوامل مختلف مقاومت داشته باشد و فرسوده نشود. همچنین یکی دیگر از آیتم‌های مثبت در نیمکت باکیفیت، تحمل وزن و فشار زیاد است.

جدیدترین مدل‌های نیمکت چوبی کدام‌اند؟

در حال حاضر مدل‌های مختلفی از نیمکت‌های چوبی مانند آراس و اروند در بازار وجود دارند. در ادامه قصد داریم تعدادی از انواع نیمکت‌های چوبی مدرن را معرفی و اطلاعاتی درباره آن‌ها به شما ارائه کنیم:

  • نیمکت آراس: این نیمکت با طراحی مدرن، زیبایی جالب‌توجهی دارد. در ساخت این نیمکت از چوب ترموود استفاده شده است. وزن این نیمکت چیزی حدود ۶۰ کیلوگرم است. ارتفاع این نیمکت از ۴۰ سانتی‌متر تا ۴۵ سانتی‌متر قابل تغییر است

  • نیمکت آروند: این مدل از نیمکت در طول ۲۴۰ سانتی‌متر طراحی شده است و ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد. برای ساخت نیمکت آروند از چوب داگلاس استفاده شده است

  • مدل آسمین: نیمکت آسمین با طراحی زیبا می‌تواند گزینه خوبی برای خرید نیمکت مدرن باشد. وزن این نیمکت حدود ۶۰ کیلوگرم است و در ابعاد ۷۵ × ۱۵۰ × ۴۵ سانتی‌متر ساخته شده است

نیمکت چوبی؛ یک مبلمان شهری کاربردی

نیمکت‌های چوبی یکی از محبوب‌ترین عناصر مبلمان شهری هستند که در تمام نقاط شهر می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. همچنین نیمکت‌های چوبی در زیباسازی شهر و تأمین رفاه شهروندان کاربرد دارند. مجموعه آراوود به‌عنوان یکی از برترین تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصول در بازار شناخته می‌شود که انواع مدل‌های به‌روز نیمکت چوبی را ارائه می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X