وبلاگ

انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها | المان‌های مناسب برای زیباسازی پارک‌ها را بشناسید

زیباسازی پارک‌ها با انواع مبلمان شهری

مبلمان شهری نوعی تجهیزات مانند نیمکت و سطل زباله برای استفاده عمومی هستند که در نقاط مختلف شهر قرار داده می‌شوند. یکی از انواع مبلمان شهری، المان‌هایی هستند که در پارک‌ها برای زیباسازی محیط و استفاده مردم قرار گرفته‌اند. در شهرهای بزرگ، ساخت فضای سبز برای افزایش روحیه و آرامش شهروندان امری ضروری است؛ بنابراین شهرداری‌ها برای ایجاد سرگرمی و محیطی زیبا برای آسایش مردم باید پارک‌ها و بوستان‌ها را با آیتم‌های مبلمان‌ شهری تزئین و مجهز کنند. با ما همراه باشید تا با انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها آشنا شویم.

دسته‌بندی مبلمان شهری مورداستفاده در پارک‌ها

قبل از هر چیزی باید بدانید که مبلمان شهری مورداستفاده در پارک‌ها به دودسته مبلمان ضروری و مبلمان تزئینی تقسیم می‌شوند. مبلمان ضروری شهری در پارک‌ها عناصر شهری هستند که در صورت نبود آن‌ها افراد در این مکان‌ها با مشکل روبه‌رو می‌شوند. به‌عنوان‌مثال، وجود پایه چراغ‌ها در شب‌ها برای روشنایی پارک و استفاده عموم از فضاهای سبز ضروری است. همچنین سطل‌های زباله و سرویس‌های بهداشتی برای نظافت و تمیزی پارک‌ها حتماً باید قرار داده شوند.

در مقابل مبلمان تزئینی آن دسته از عناصر شهری هستند که در تزئین و زیباسازی پارک‌ها کاربرد دارند. به‌عنوان‌مثال، قراردادن مجسمه‌های مختلف مانند تندیس‌های مشاهیر، گلدان‌های تزئینی، آب‌نماها و فواره‌ها از بهترین انواع مبلمان شهری برای زیباسازی پارک‌ها هستند. در مجموع قراردادن هر دو نوع از عناصر تزئینی و ضروری شهری در پارک‌ها، باعث استقبال عموم شده و فضاهای سبز را در ذهن ماندگار می‌کنند.

کدام یک از انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها مناسب هستند؟

به‌طورکلی مبلمان شهری شامل تجهیزات و امکاناتی می‌شوند که به‌منظور خدمت‌رسانی به مردم قرار داده می‌شوند. همچنین برخی از ویژگی‌های ظاهری این تجهیزات و امکانات مانند رنگ، شکل، جنس و محل قرارگیری آن‌ها اهمیت زیادی در زیباسازی پارک‌ها دارند. بسیاری از افراد تصور می‌کنند که فقط صندلی‌ها و نیمکت‌ها از جمله عناصر شهری هستند. باید بدانید انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها فقط به صندلی و نیمکت منتهی نشده و موارد دیگری را نیز شامل می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • مجسمه‌های مختلف تزئینی
  • سرویس‌های بهداشتی عمومی
  • وسایل ورزشی و بازی در پارک‌ها
  • آلاچیق‌ها
  • فواره‌ها و آب‌نماها
  • تابلوهای راهنمایی در پارک‌ها
  • آب‌خوری‌ها
  • سبدها و گلدان‌های تزئینی
  • پایه چراغ‌های پارکی
  • سطل‌های زباله
  • پرچین‌ها و حصارها در پارک
  • سنگ‌فرش‌ها و شبکه‌های پای درختان داخل پارک‌ها

انواع آلاچیق‌ها؛ از جمله آیتم‌های مبلمان شهری پرکاربرد برای پارک‌ها

آلاچیق‌ها در واقع نوعی نیمکت پارکی هستند که مسقف بوده و سایبان خوبی در روزهای آفتابی به شمار می‌روند. همچنین در روزهای بارانی می‌توان در زیر آن نشسته و از حضور در محیط پارک لذت برد. جالب است بدانید که آلاچیق‌ها انواع مختلفی از نظر جنس دارند که شامل آلاچیق‌های چوبی، فلزی، بتنی، شیشه‌ای و موارد دیگر می‌شوند. نوع چوبی آلاچیق‌ها ظاهری کلاسیک دارند و قابل رنگ‌آمیزی هستند. باید اشاره کرد که این نوع آلاچیق‌ها باید به طور منظم تعمیر و نگهداری شوند. چرا که شرایط آب‌وهوایی مختلف در طول سال ممکن است باعث پوسیدگی و ترک خوردن چوب آلاچیق شوند.

البته درصورتی‌که از ترموود در ساخت آلاچیق‌ها استفاده شود، به دلیل مقاومت بالای چوب ترمو، ماندگاری آلاچیق در برابر شرایط آب‌وهوایی مختلف افزایش پیدا می‌کند. در ساخت آلاچیق از مصالحی مانند فلز، بتن و شیشه هم استفاده می‌شود. نوع فلزی آلاچیق‌ها در طرح‌ها و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شوند. آلاچیق‌های شیشه‌ای سبک مدرن دارند و در ساخت آن‌ها انواع شیشه‌مانند شیشه آکاردئونی یا تاشو را به کار می‌برند.

آبخوری‌ها؛ از مهم‌ترین عناصر مبلمان شهری در پارک‌ها

آبخوری‌ها یکی از عناصر مبلمان شهری ضروری در پارک‌ها به شمار می‌روند. چرا که بدون وجود آن در پارک، مردم مجبور هستند که پارک را به‌منظور تهیه آب ترک کرده یا مجبور به خرید آب از سوپرمارکت‌ها شوند. معمولاً برای زیباسازی هر چه‌بهتر، آبخوری‌ها را از نظر رنگ و طراحی، متناسب با دیگر مبلمان شهری موجود در پارک قرار می‌دهند. آبخوری‌ها نیز مانند آلاچیق‌ها از نظر نوع و جنس انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به آبخوری فلزی، سنگی و بتنی اشاره کرد. باید بدانید که آبخوری‌های فلزی خود به چند دسته فلز و چوب، تمام فلزی و فلز و چوب پلاست تقسیم می‌شوند. لازم به ذکر است که برخی از آبخوری‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شوند که افراد معلول به‌راحتی بتوانند از آن‌ها استفاده کنند.

انواع سبدها و گلدان‌های تزئینی

گلدان‌ها و سبدهای تزئینی، از جمله انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها هستند که به‌منظور زیباسازی محیط در پارک‌ها قرار داده می‌شوند. گلدان‌ها در شکل‌ها و جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. معمولاً گلدان‌ها از نظر شکلی بیشتر مستطیلی، مربعی و استوانه‌ای هستند. این گلدان‌ها از نظر جنس به چند دسته سیمانی، بتنی، سنگی و چوبی تقسیم می‌شوند. انواع سیمانی، بتنی و سنگی معمولاً در شرایط مختلف آب‌وهوایی مقاومت بالایی دارند؛ اما نوع چوبی گلدان‌ها نیازمند مراقبت منظم هستند. البته درصورتی‌که این گلدان‌ها از چوب ترمو ساخته شوند، هم ظاهر جذاب‌تری دارند و هم مقاومت آن‌ها در برابر شرایط آب‌وهوایی بیشتر است.

پایه چراغ پارکی؛ از عناصر ضروری مبلمان شهری در پارک‌ها

پایه چراغ پارکی از جمله عناصر مبلمان شهری هستند که هم ضروری بوده و حالت تزئینی دارند. این المان برای نورپردازی پارک‌ها به‌منظور زیباسازی و روشنایی محیط در شب استفاده می‌شوند. معمولاً این پایه چراغ‌ها حدود سه متر ارتفاع دارند. جالب است بدانید که این پایه چراغ‌های پارکی جنس‌های مختلفی مانند آلومینیوم، فولاد و چوب دارند. باید اشاره کرد که در قسمت پایین برخی از این پایه چراغ‌های پارکی، گلدان قرار می‌دهند. با این کار هم به زیبایی پایه چراغ افزوده می‌شود و هم پایه چراغ‌ها در زیباسازی محیط پارک نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کنند.

سطل‌های زباله؛ از مهم‌ترین تجهیزات برای نظافت پارک‌ها

سطل‌های زباله به‌منظور حفظ نظافت و زیبایی محیط پارک‌ها قرار داده می‌شوند. به همین دلیل از ضروری‌ترین انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها به شمار می‌روند. این سطل‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف و از جنس‌های فلزی و چوبی ساخته می‌شوند. در بسیاری از پارک‌ها سطل‌های تفکیک زباله، توری، پایه‌دار و انواع دیگری از این سطل‌ها وجود دارند. لازم به ذکر است که سطل‌های زباله باید متناسب با دیگر آیتم‌های مبلمان شهری در پارک‌ها باشند تا زیبایی محیط حفظ شود.

خرید بهترین انواع مبلمان شهری برای پارک‌ها از پارس آرای کوهستان

به‌طورکلی انواع مبلمان شهری نقش مهمی در زیباسازی پارک‌ها و رفع نیازهای مردم ایفا می‌کنند. جالب است بدانید که برخی از المان‌های پارکی مانند پایه چراغ‌ها و آلاچیق‌ها در حیاط خانه‌ها و ویلاها هم استفاده می‌شوند. مراکز خرید مبلمان شهری مختلفی در ایران وجود دارد که مجموعه پارس آرای کوهستان یکی از بهترین مراکز در این زمینه به شمار می‌رود. ما در فروشگاه خود بهترین مبلمان شهری با بالاترین کیفیت را به سراسر ایران عرضه می‌کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X