وبلاگ

استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری | نقش این آیتم‌ها در مبلمان شهری

نیمکت چوبی؛ یک آیتم پرکاربرد در محیط‌های شهری

رشد شهرنشینی و نیاز شهروندان به فضاهایی مخصوص برای استراحت و گذراندن اوقات فراغت، باعث شد تا المان‌های مبلمان شهری نقش مهمی را در کاهش دغدغه‌های اجتماعی شهروندان و رفاه بیشتر آنان بر عهده بگیرند. نیمکت‌ها به‌عنوان گروهی از مهم‌ترین آیتم‌های مبلمان شهری در پارک‌ها، تفرجگاه‌ها و محیط‌های عمومی نصب می‌شوند و نیازهای شهروندان را برای بهره‌مندی از فضاهای تفریحی شهری برطرف می‌کنند. تولیدکنندگان این آیتم‌ها، برای سازگاری بیشتر نیمکت‌ها با محیط‌زیست، آن‌ها را از متریال‌های چوبی مقاومی می‌سازند تا در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی دوام بالایی داشته باشند. بر همین اساس در این مطلب از سایت آراوود به دلایل استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری و نقش آن‌ها اشاره می‌کنیم.

چرا باید از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری استفاده کنیم؟

آیتم‌های فراوانی در مبلمان شهری به کار گرفته می‌شوند که نیمکت‌ها از ضروری‌ترین آن‌ها به شمار می‌روند. در مقایسه با سایر المان‌های مبلمان شهری مانند آب‌نماها، چراغ‌ها، آلاچیق‌ها و پرگولا و … استقبال از متریال چوب برای ساخت نیمکت‌ها بیشتر است.

دلیل دیگر استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری هارمونی بالای این آیتم‌ها با فضای پارک‌ها و محیطی است که در آن قرار می‌گیرند. چوب‌ها به‌عنوان یک آیتم ضروری در مبلمان شهری حس حضور در طبیعت را در افراد به وجود می‌آورند. زیبایی منحصربه‌فرد این آیتم‌ها و ماندگاری بالای آن‌ها در برابر تغییرات آب‌وهوایی، به‌کارگیری متریال‌های چوبی در نیمکت‌ها را به انتخابی مطمئن برای این آیتم‌ها تبدیل کرده است. در کنار این علت‌ها، نیمکت‌های چوبی ویژگی‌های بی‌نظیری دارند که این ویژگی‌ها آن‌ها را نسبت به سایر متریال‌های ساخت سازه‌های شهری متمایز می‌کند.

اصلی‌‌ترین دلایل استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری عبارت‌اند از:

  • مقاومت بسیار بالا: گرمای ویژه چوب بالا بوده و هدایت حرارتی آن کم است؛ بنابراین مقاومت خوبی در برابر نور خورشید دارد و در محیط‌های با دمای منفی نیز یخ نمی‌زند
  • دارای ضوابط و استانداردهای عمومی: این متریال در شرایط مختلف آب‌وهوایی مقاوم است و اجزای به‌کاررفته در ساخت آن با یکدیگر و محیط اطراف هارمونی دارند
  • کاربرد بالا برای تمام سنین: همه شهروندان از کودکان گرفته تا سالمندان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند
  • دارای بیشترین زیبایی: نسبت به نیمکت‌های فلزی یا چدنی، زیبایی ظاهری نیمکت‌های چوبی بیشتر است
  • مقرون‌به‌صرفه: برای حفظ و نگهداری آن به هزینه بالای نیازی نیست

نقش نیمکت چوبی در محیط‌های شهری

یکی از دلایل استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری نقش منحصربه‌فرد آن در افزایش روحیه اجتماعی و تأمین نیازهای رفاهی شهروندان است. متریال‌های چوبی نسبت به سازه‌های فلزی یا چدنی، حسی گرم‌تر و صمیمی‌تر را برای گردهمایی‌ها و نشست‌ها در اختیار شهروندان قرار می‌دهند. بر همین اساس در ادامه به مهم‌ترین نقش نیمکت‌های چوبی در محیط‌های شهری اشاره می‌کنیم.

کاربرد نیمکت چوبی برای استراحت شهروندان

فکر کنید پس از یک روز سخت‌کاری هیچ جایی برای نشستن نباشد یا در سرمای سخت زمستان مجبور باشید بر روی نیمکت‌های سرد فلزی بنشینید. این نکته دقیقاً همان موضوعی است که نیمکت‌های چوبی را از دیگر سازه‌های فلزی، پلاستیکی یا چدنی متمایز می‌کند. چوب‌ها به دلیل جذب کم‌تر سرما و گرما نسبت به‌اندازه دیگر متریال‌ها، فضایی آرام و دنج را برای نشستن شهروندان به وجود می‌آورند و با ماندگاری بالا، در برابر پوسیدگی و تغییر فرم مقاومت بی‌نظیری دارند. برخی متریال‌ها نیز مانند چوب‌های ترموود به دلیل تولید فراوری‌شده از آسیب‌های خوردگی در برابر حشرات در امان هستند.

نقش مبلمان شهری چوبی در بهبود روحیه اجتماعی

علت دیگر استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری بهبود روحیه اجتماعی شهروندان با ایجاد فضایی بصری جذاب و محیطی برای تعاملات اجتماعی است. چوب‌ها به دلیل به‌وجودآوردن فضایی طبیعی و القای حس آرامش و حضور در طبیعت در سلامت روانی و فیزیکی افراد نقش مؤثری را بر عهده دارند.

افزایش زیبایی بصری فضای شهری و جذب توریست

یکی از کاربردهای فوق‌العاده استفاده از نیمکت‌های چوبی، زیبایی بصری جذابی است که این سازه‌ها در مبلمان شهری به وجود می‌آورند. کشورهای توسعه‌یافته با آگاهی از این موضوع، طراحی‌های کاربردی و مدرنی را برای نیمکت‌های چوبی در دستور کارشان قرار داده و به این وسیله در مناطق مناسب برای جذب گردشگر، سرانه اقتصادی کشور را با جذب توریست افزایش می‌دهند.

چوب مناسب تولید نیمکت چوبی برای محیط های شهری

متریال‌های چوبی فراوانی را می‌توان برای ساخت نیمکت‌های چوبی فضاهای شهری استفاده کرد؛ اما چوب انتخابی باید در برابر عوامل محیطی مانند اشعه UV یا فرابنفش و بارش باران و برف مقاوم باشد. به همین دلیل سازندگان آیتم‌های شهری برای ساخت متریال‌های چوبی از چوب‌های ترموود یا فراوری‌شده استفاده می‌کنند که در حرارت بالای بخار آب تولید می‌شوند. با ازدست‌دادن رطوبت داخلی چوب با فراوری ویژه، مقاومت آن در برابر رطوبت، حرارت، نور خورشید، حشرات موذی، قارچ‌ها و کپک‌ها و انواع ضربات فیزیکی افزایش می‌یابد و به‌این‌ترتیب ماندگاری و دوام آن بیشتر می‌شود.

خرید بهترین نیمکت‌های چوبی از فروشگاه آراوود

استفاده از آیتم‌های چوبی برای چیدمان داخلی و خارجی از بهترین انتخاب‌ها برای طراحان است. انتخاب مرکزی معتبر که باکیفیت‌ترین و بادوام‌ترین محصولات چوبی را به مشتریان ارائه دهد نیز مهم‌ترین نکته برای خرید این آیتم‌ها به شمار می‌رود.

فروشگاه اینترنتی آراوود باعرضه انواع آبخوری‌های فضای شهری، پایه‌های روشنایی، تجهیزات بازی کودکان، خانه حیوانات، سطل زباله‌های چوبی، گلدان‌ها و میز و صندلی چوبی، بهترین جنس متریال چوبی را در ساخت آیتم‌های خود به کار می‌گیرد. مجموعه ما با برخورداری از تجربه‌ای بالا در زمینه فروش و تولید انواع محصولات چوبی، انواعی از بهترین نیمکت‌های چوبی را برای استفاده در محیط‌های شهری به شما عرضه می‌کند. شما می‌توانید برای دریافت خدمات مشاوره و اطلاع از قیمت محصولات، با کارشناسان مجموعه ما تماس بگیرید.

سؤالات متداول

چرا باید از نیمکت‌های چوبی در محیط‌های شهری استفاده کرد؟

این نیمکت‌ها هارمونی و هماهنگی بیشتری با فضا دارند و در تمام شرایط آب‌وهوایی قابل‌استفاده هستند.

برای استفاده از نیمکت چوبی در محیط‌های شهری بهترین چوب چه نوع چوبی است؟

چوب‌های ترموود و فراوری‌شده که با فشار بخار آب تولید می‌شوند، گزینه مناسبی در این زمینه به شمار می‌روند.

نقش نیمکت چوبی در محیط‌های شهری چیست؟

باعث بهبود روحیه اجتماعی و سازگاری بیشتر با محیط اطراف می‌شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X