وبلاگ

آیتم های دکوراسیون شهری | آیتم‌هایی برای زیباسازی مناظر شهری مدرن

آیتم‌های دکوراسیون شهری چه نقشی در زیبایی شهرهای امروزی دارند؟

کیفیت فضاهای شهری نمایانگر هویت آن شهر، منطقه و یا مکان است. اما منظور از آیتم‌های دکوراسیون شهری چیست؟ هر شهری برای رفاه حال ساکنین خود نیاز به تجهیزات خاصی دارد. با استفاده از این تجهیزات محیط برای انجام فعالیت‌های روزانه و شبانه شهروندان در سطح شهر آماده می‌شود. این آیتم‌ها علاوه بر افزایش امکانات در سطح شهر نقش بسیار مهمی به نام زیباسازی محیط پیرامون را بر عهده دارند. در این مطلب از شرکت آرا هرآنچه که باید درباره آیتم‌های دکوراسیون شهری بدانید را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

چرا برای زیباسازی محیط شهرها به آیتم‌های دکوراسیون شهری نیاز داریم؟

حس آرامش خاطر، نشاط و وجود حس سرزندگی یکی از مهم‌ترین نیازهای روحی انسان و مهم‌ترین شاخص سنجش کیفیت فضا است. این روزها شاید در بسیاری از مناطق شهرها فضاهایی سرد و بی‌روح ببینیم که دلیل آن پدیده‌ای به نام آلودگی بصری است. این پدیده به‌دوراز هرگونه زیبایی و مطلوبیت هیچ‌گونه معنا و مفهومی را به بیننده منتقل نمی‌کند.

اصولاً بی‌نظمی‌های و آشفتگی‌های مناظر مختلف در محیط‌های شهری کوچک و بزرگ دلیلی بر این همین آلودگی بصری هستند و می‌توانند تأثیرات نامطلوبی بر روی روحیه شهروندان به جا بگذارند. از طرفی آیتم‌های دکوراسیون شهری به‌عنوان بخشی از هنرهای شهری، نمایانگر احساسات و تفکرات معاصر شهروندان و همچنین زندگی روزمره آن‌ها است و می‌تواند نقش مهمی در پویایی فضاهای شهری مدرن داشته باشد.

با آیتم‌های گوناگون دکوراسیون شهری آشنا شوید

به‌کارگیری آیتم‌های دکوراسیون شهری باهدف زیباسازی محیط شهری باعث شده‌اند تا بسیاری از شهرهای مشهور در دنیا مقصدی جذاب برای توریست‌ها به شمار بیایند. برای مثال شهر آمستردام یکی از زیباترین شهرها در قاره سبز است. در این شهر در تمامی پارک‌ها سعی بر این بوده تا از آیتم‌های مدرن دکوراسیون شهری مانند نیمکت‌ها و صندلی‌های پارکی کلاسیک استفاده شود.

در واقع تلفیق زیبایی گیاهان در کنار مبلمان شهری مدرن و کلاسیک منجر به این شده که هرزمان نام این شهر می‌آید پارک‌ها و فضاهای سرسبز شهری در ذهن افراد تداعی شود. در ادامه این بخش انواع آیتم‌های دکوراسیون شهری را به شما معرفی می‌کنیم.

توری‌های گابیون

گابیون برگرفته از واژه ایتالیایی (gabbia) و در لغت به معنای قفس بزرگ است. در واقع به استوانه، جعبه یا قفسی که از سنگ، بتن و یا گاهی شن و ماسه پر شده باشد گابیون گفته می‌شود. یکی از جنبه‌های مهم کاربرد گابیون‌ها در محوطه‌سازی و زیباسازی محیط شهری است.

از مهم‌ترین کاربردهای گابیون می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • گابیون با دیوار سبز
  • گابیون در مبلمان شهری
  • استفاده از گابیون در ساخت گلدان
  • گابیون و ساخت آب‌نما
  • فنس گابیونی
  • دیوار و محوطه‌سازی

طراحی خطوط عابر پیاده

یکی دیگر از آیتم‌های دکوراسیون شهری خطوط عابر پیاده هستند. شهرداری‌ها می‌توانند با به‌خدمت‌گرفتن چند نیروی تازه در زمینه طراحی و نقاشی، نمای خیابان‌ها را نسبت به قبل جذاب‌تر کنند. برای طراحی خطوط عابر پیاده می‌توان هم از طرح‌های رنگی و هم از طرح‌های سیاه‌وسفید کرد تا مناظر شهری زیباتر شوند.

کاشت گیاهان در کنار مراکز پرتردد؛ از مهم‌ترین آیتم‌های دکوراسیون شهری

به‌طورکلی گیاهان و درختان سرسبز می‌توانند تأثیر بالایی در زیبایی محیط شهرها داشته باشند. اما چرا این آیتم تا این حد اهمیت دارد؟ این روزها با افزایش آلودگی هوا مناظر شهری جلوه بدی پیدا می‌کنند. به همین دلیل با کاشت درختان متعدد در باغچه خانه‌ها و پیاده‌روهایی که پررفت‌وآمد هستند می‌توان تأثیر زیادی بر زیباسازی محیط شهری گذاشت.

مجسمه‌های شهری

یکی از خاص‌ترین آیتم‌های دکوراسیون شهری مجسمه‌های شهری هستند. مجسمه‌های شهری حجمی سه‌بعدی و دارای فرم و بیانی هنرمندانه هستند. موضوع این مجسمه‌ها عمدتاً پیکره یک انسان، گیاه و یا یک شی هستند و هدف آن‌ها زیباسازی، هویت‌بخشی و انتقال پیامی به ناظران می‌باشد.

کتابخانه‌های کوچک رایگان

تقویت عادت کتاب‌خوانی در میان شهروندان اهمیت زیادی دارد. امروزه بسیاری از مردم را می‌بینیم که در اتوبوس‌ها و متروها در حال خواندن کتاب هستند. به همین علت بسیار بهتر خواهد بود که در خیابان‌ها، پیاده‌روها و سایر فضاهای شهری کتابخانه‌های کوچکی به‌صورت رایگان نصب شده باشند که مردم بتوانند در مواقعی که در خیابان‌ها و یا پیاده‌روها در حال استراحت هستند کتاب بخوانند. این آیتم همچنین نقش بسیار مهم در زیباسازی محیط شهری دارد.

چراغ‌های شهری

یکی از آیتم‌های دکوراسیون شهری که تأثیر خود در زیبایی شهرها را در طول شب نشان می‌دهد چراغ‌های شهری هستند. به‌طورکلی چراغ‌هایی که در پیاده‌روها قرار داده می‌شوند باعث می‌شوند که شهر در شب بسیار جذاب شده و نمای زیباتری هم داشته باشد. این چراغ‌ها در رنگ‌های مختلفی هستند. روش دیگری که می‌توان از این چراغ‌ها استفاده کرد، آویزان کردن آن‌ها به درختان است. این چراغ‌های برای خیابان‌های که درختان زیادی دارند مناسب است.

نقاشی‌های دیوارهای شهر

یکی از آیتم‌های مهم دکوراسیون شهری که شاید بسیاری از مسئولان شهری آن را نادیده بگیرند، نقاشی‌های دیوارهای شهر است. برای مثال در شهر تهران مناطقی به این کار اختصاص‌داده‌شده است که بسیار خلاقانه و جذاب است.

تأثیر آب‌نماها بر زیبایی فضاهای شهری

در فضاهای باز آب‌نماها و یا دستگاه‌های عرضه‌کننده آب آشامیدنی به‌عنوان یک نقطه کانونی در نظر گرفته می‌شود. آب‌روان در واقع نوعی جذابیت سمعی و بصری دارد که می‌تواند اتمسفری دلپذیر را در فضا ایجاد کند. علاوه بر جنبه زیبایی صدای یک آب‌نما در مناطق نشیمن از شنیده‌شدن صدای عبور و مرور تا حد قابل‌توجهی جلوگیری می‌کند.

خرید برترین آیتم‌های دکوراسیون شهری از مجموعه آرا

فضاهای شهری مکانی برای حضور شهروندان و زندگی اجتماعی آن‌ها است. به باور کارشناسان در زیباسازی فضای شهر دو نکته بسیار مهم وجود دارد. اول، ایجاد ظاهری زیبا برای شهر و دوم رفع تمامی عناصری که باعث ایجاد جلوه‌ای نامناسب برای محیط شهر می‌شود. مورد دوم مهم‌تر است؛ زیرا با تحقق‌پیداکردن عامل اول نیز می‌تواند تأثیر خود را بیشتر نشان بدهد.

شرکت آرا با داشتن چندین سال سابقه در طراحی و تولید انواع مبلمان‌های شهری مانند نیمکت‌های چوبی، سطل زباله چوبی، گلدان چوبی، پایه روشنایی و بسیاری از آیتم‌های دکوراسیون شهری با استفاده از چوب‌های وارداتی ترمو و اشباع شده می‌تواند بهترین مبلمان‌های شهری را با بالاترین کیفیت ممکن بسازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X