وبلاگ

آلاچیق‌های شهری | نقش این المان‌های مبلمان شهری در شهرسازی مدرن

آلاچیق‌های شهری؛ المانی مهم در مبلمان شهری

رشد شهرنشینی و لزوم ایجاد فضاهایی مجزا برای استراحت و آرامش شهروندان، باعث ساخت انواع مبلمان شهری شده است. آلاچیق‌ها یکی از مهم‌ترین المان‌های مبلمان شهری در شهرسازی مدرن به شمار می‌روند که متناسب با نیاز شهروندان و ویژگی‌های محیط طراحی می‌شوند. نقش آلاچیق‌های شهری در معماری مدرن نقشی مهم است و وجود آن‌ها در کنار پارک‌ها، فضاهای سبز و سایر المان‌های مبلمان شهری مانند آب‌نماها، نیمکت‌ها، منابع روشنایی و… برای امنیت و رفاه شهروندان ضروری به نظر می‌رسد. بر همین اساس در این مطلب از پارس آرای کوهستان به معرفی آلاچیق‌های شهری و انواع این سازه‌های پرکاربرد می‌پردازیم.

آلاچیق؛ سازه‌ای پرکاربرد در تفریحگاه‌‌ها

آلاچیق‌ها سازه‌هایی مسقف هستند که باهدف تأمین امنیت، رفاه و سکونت موقت شهروندان در معابر شهری، فضاهای سبز و تفریحگاه‌ها ساخته می‌شوند. این سازه‌ها با اشکال مختلف ۴، ۶ و ۸ ضلعی، مدور، مثلثی، دایره‌ای و… ایجاد می‌شوند و بیشتر آن‌ها یک سقف به‌عنوان سایه‌بان دارند. آلاچیق‌های شهری در انواع طرح و شکل‌ها، با کاربردهای تفریحی و رفاهی خود نیاز شهروندان را برای سپری‌کردن اوقات فراغتشان در تفریحگاه‌ها برطرف می‌کند.

مزایای استفاده از آلاچیق شهری چیست؟

صرف‌نظر از نوع آلاچیق‌های شهری و کاربردهای آن‌ها در اقلیم‌های مختلف، این نوع از المان‌های مبلمان شهری با مزایای زیباسازی و تأمین رفاه شهروندان، علاوه بر توسعه فرهنگ شهرسازی مدرن، دغدغه استراحت و سکونت موقت شهروندان در محیط‌های متفاوت را برطرف می‌کنند.

برخی از مهم‌ترین مزایای استفاده از آلاچیق‌های شهری عبارت‌اند از:

  • بهره‌مندی از انواع این سازه در هر فصل از سال
  • تأمین امنیت شهروندان در برابر باران، هوای گرم و سرد، وزش باد و…
  • افزایش زیباسازی شهری

مهم‌ترین متریال‌های ساخت آلاچیق شهری

متریال‌های گوناگونی را در ساخت آلاچیق‌های شهری به کار می‌گیرند. این متریال‌ها متناسب با اقلیم جغرافیایی، فصل سال، نوع کاربرد و اهداف استفاده انتخاب می‌شوند. سبک شهرسازی و هارمونی موجود میان سایر المان‌های مبلمان شهری نیز عوامل مهم دیگری در انتخاب متریال آلاچیق در مبلمان شهری به شمار می‌روند.

بافت اصلی آلاچیق‌ها از چوب یا فلز است که در صورت استفاده از فلز باید برای جلوگیری از زنگ‌زدگی، آن را با رنگ‌های ضدزنگ پوشش داد. همچنین جنس متریال سقف آلاچیق‌های شهری نیز به سبک، نوع و طراحی آلاچیق بستگی دارد که می‌تواند چوب، شیشه، فلز، سنگ، سیمان یا حتی پارچه‌ای باشد.

آلاچیق‌های فلزی

سنتی‌ترین نوع آلاچیق‌های شهری، نوع فلزی این سازه‌ها است. آلاچیق‌های فلزی در فضاهای سبز شهری کاربرد بالایی دارند و به دلیل مقاومت مناسب در برابر پوسیدگی و قابلیت بالا برای بازیافت، المانی مهم در مبلمان شهری هستند. محدودیت در طراحی و هزینه‌بربودن سازه‌های فلزی بسیاری از شهرداری‌ها را به استفاده از نوع چوبی آلاچیق‌های شهری ترغیب کرده است.

آلاچیق‌های چوبی؛ تنوع در طرح و سبک در این المان‌های مبلمان شهری

به دلیل مقاومت بالای چوب در برابر رطوبت، در اقلیم‌های کوهستانی، جنگل‌ها یا سواحل عموماً از آلاچیق‌های چوبی استفاده می‌شود؛ البته به دلیل مزایا و کاربردهای بالای این متریال در شهرسازی مدرن، این سازه‌ها جایگزین نوع فلزی آلاچیق شده‌اند. این آلاچیق‌ها از آلاچیق‌های فلزی هزینه به‌مراتب کم‌تری دارند و امکان طراحی‌های مدرن، کاربردی، مینیمالیستی و نوین را برای سازندگان به وجود می‌آورند.

آلاچیق‌های ترکیبی؛ رایج‌ترین نوع سرپناه شهری

در ساخت آلاچیق‌های ترکیبی از متریال‌های مختلفی مانند آهن، آلومینیوم، شیشه، سفال و چوب استفاده می‌شود که دراین‌بین چوب نقش مهم‌تری را در زیباسازی آن‌ها بر عهده دارد. کاربرد بالای این سازه‌ها در فضاهای شهری مدرن، جنگل‌ها و سواحل بیشتر است و در کنار ظاهری شیک و زیبا، دوام و طول عمر بالایی نیز دارند.

آلاچیق شیشه‌ای و UPVC

مزایای استفاده از شیشه و متریال UPVC منجر به ساخت جدیدترین مدل آلاچیق‌های شهری شده است. آلاچیق‌های شیشه‌ای المانی مهم در سبک جدید شهرسازی در کشورهای پیشرفته هستند که علاوه بر مقاومت بالا در برابر سرما و گرما، زیبایی منحصربه‌فردی را برای فضای شهری به وجود می‌آورند. سبک مدرن این آلاچیق‌ها باعث تولید آلاچیق‌هایی به‌صورت اشکال منحنی، انتزاعی و چندضلعی‌های غیرمنتظم شده است و خلاقیت و نوآوری را در شهرسازی نوین به نمایش می‌گذارد.

چوب؛ بهترین و رایج‌ترین نوع متریال برای ساخت آلاچیق شهری

در میان انواع آلاچیق‌های شهری سازه‌های چوبی محبوب‌ترین و بهترین متریال برای ساخت آلاچیق به شمار می‌روند. بیشتر این سازه‌ها از چوب درختان مقاومی مانند سرو، کاج، صدر و توسکا تولید می‌شوند. این چوب‌ها در برابر حمله حشرات، ضربه، سرما و گرما و رطوبت مقاومت بالایی دارند.

مهم‌ترین نوع آلاچیق‌های چوبی از متریال‌های ترموود و چوب پلاست ساخته شده‌اند که آلاچیق‌های ترموودی به دلیل فرایند ساخت متفاوت و همراه با فشار بخار، از هزینه پایین‌تر، تنوع رنگی بیشتر، کیفیت بالاتر و مقاومت بهتری نسبت به نوع چوب پلاست برخوردار هستند.

تنوع ابعاد و طرح آلاچیق‌ها در سازه‌های چوبی، امکان استفاده از این المان‌های پرکاربرد شهری را در فضاهای مختلفی به وجود می‌آورد. به‌طورکلی ارتفاع استاندارد آلاچیق‌های چوبی بین ۲ الی ۵/۲ متر و ارتفاع از کف تا تاج سازه نیز ۸/۲ تا ۵/۳ متر است.

 بر اساس تعداد نفراتی که در آلاچیق‌های چوبی جای می‌گیرند، این سازه‌ها در ابعاد مختلفی ساخته می‌شوند که این ابعاد عبارت‌اند از:

  • آلاچیق مربعی ۲×۲ متر برای ۴ نفر
  • آلاچیق مربعی ۵/۲ × ۵/۲ متر برای ۵ نفر
  • آلاچیق مربع ۳×۳ متر برای ۶ نفر
  • آلاچیق شش‌ضلعی به قطر ۵/۳ متر برای ۶ نفر
  • آلاچیق مستطیل ۳ × ۵/۴ متر برای ۱۲ نفر
  • آلاچیق مستطیل ۳×۶ متر برای ۱۶ نفر

پارس آرای کوهستان؛ بهترین مرجع تولید آلاچیق‌های شهری چوبی

زیبایی و مقاومت بالای متریال‌های چوبی، باعث گسترش استفاده از آن‌ها در اجرای آلاچیق‌های شهری شده است. چوب‌های فراوری شده؛ مانند ترموود متریال اصلی تولید بسیاری از آلاچیق‌های شهری در کشورهای صنعتی و پیشرفته هستند که استقبال از آن‌ها نیز روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

پارس آرای کوهستان به‌عنوان یکی از معتبرترین مراجع تولید سازه‌های چوبی، باکیفیت‌ترین آلاچیق‌های چوبی را برای کاربردهای شهری تولید می‌کند. مجموعه ما برای تولیدات خود از چوب باکیفیت ترموود فنلاندی استفاده می‌کند که مقاومت بالا و زیبایی منحصربه‌فردی دارد. شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره با کارشناسان ما در این مجموعه تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X