وبلاگ

نیمکت‌های فضای باز و مبلمان شهری | طراحی و ساخت این المان‌ها

نیمکت‌های فضای باز؛ بازتابی از هنر دکوراسیون در زندگی روزمره

نیمکت‌های فضای باز درست به‌مانند آیتم‌های طراحی دکوراسیون داخلی در منازل، می‌توانند شهرها را به محیطی دلپذیر برای زندگی تبدیل کنند. دراین‌بین شاهد استفاده بسیاری از نیمکت‌های چوبی و فلزی در ساختمان‌ها و محل زندگی افراد هستیم. طراحی انواع نیمکت در فضای باز این امکان را به مردم می‌دهد که در زمان نیاز و دلخواه، استراحت کرده و برای لحظاتی از شلوغی اطراف خود رها شوند.

از سویی دیگر شهروندان می‌توانند با استفاده از این المان مهم طراحی مبلمان شهری با سایر افراد ارتباط کلامی برقرار کنند و ارتباطات اجتماعی خود را گسترش دهند. شهری که نیمکت‌های فضای باز زیبایی داشته باشد، نشان از توجه و احترام مسئولان شهر، نسبت به مردم است. در نتیجه طراحی نیمکت‌های شهری یکی از دغدغه‌های اصلی فکری بسیاری از طراحان و هنرمندان این حوزه است.

دلایل اهمیت نیمکت‌های فضای باز

آخرین تحقیقات صورت‌گرفته در این زمینه نشان داده است که نیمکت‌های فضای باز در واقع عاملی برای پویایی و تحرک جوامع به شمار می‌آیند. نیمکت‌های فضای باز نه‌تنها شما را برای بیرون رفتن تشویق می‌کنند، بلکه با سادگی که دارند باعث می‌شوند تا نهایت لذت را از محیط اطراف خود ببرید. روان‌شناسان بر این باورند که سپری کردن روزانه حداقل نیم ساعت بر روی این نیمکت‌ها می‌تواند در کاهش استرس نقش مؤثری داشته باشد.

شما حتی می‌توانید یک وعده ناهار بر روی نیمکت‌های فضای باز صرف کنید. از سویی دیگر وجود صندلی در فضای باز می‌تواند در سلامت روحی سالمندان نیز تأثیرگذار باشد. آمارها نشان می‌دهد که ۲۰ درصد از زنانی که بالای ۶۵ سال سن دارند، درگیر بیماری افسردگی هستند. افراد مسن می‌توانند با نشستن بر روی این نیمکت‌ها با همسالان خود ارتباط برقرار کنند.

نکاتی مهم در زمینه طراحی نیمکت‌های فضای باز

در طراحی دکوراسیون مبلمان شهری و به‌خصوص نیمکت‌های فضای باز، توجه به چند نکته، ضرورت دارد. به‌صورت کلی سطوح نشیمن باید راحت و به لحاظ بصری نیز زیبا باشند. در مقابل تغییرات آب‌وهوایی دوام بالایی داشته باشند و در برابر تخریب نیز مقاوم باشد. به همین جهت بهتر است نیمکت‌ها از متریالی ساخته شوند که نیازی به مراقبت و رسیدگی دائمی نداشته باشد. دراین‌بین، طراحان و هنرمندان با استفاده از ایده‌های خلاقانه خود، در تلاش هستند تا محیط شهری را برای ساکنان و رهگذران دلچسب کنند.

طراحی نیمکت باتوجه‌به موقعیت آن‌ها

نیمکت‌های فضای باز می‌توانند در قسمت‌های مختلف شهر مورداستفاده قرار بگیرند و باتوجه‌به محلی که در آن قرار می‌گیرند، کاربردهای متنوعی داشته باشند. به‌عنوان‌مثال طراحی نیمکت پارکی می‌تواند محلی برای صرف غذا و یا اینکه برخی از مبلمان شهری مدرن می‌تواند محلی برای استراحت مردم باشد. به‌صورت کلی نیمکت‌های شهری در کنار مراکز خاصی مانند ایستگاه‌ها، باجه‌های تلفن، کیوسک‌ها، ظروف زباله و همچنین شیرهای آب قرار می‌گیرند.

نمونه‌ای جهانی از نقش عنصر خلاقیت در طراحی نیمکت فضای باز

به‌تازگی دو مهندس آمریکایی که مؤسس یک گروه طراحی مشهور نیز هستند، نیمکت‌هایی را طراحی کرده‌اند که مانند واگن‌های قطار هستند. این واگن‌ها می‌توانند به‌راحتی از هم جدا بشوند و سپس دوباره به یکدیگر متصل شوند. از چنین نیمکت‌هایی عمدتاً در فضاهای بسته و فضاهای بازی مانند پارک‌ها و شهربازی‌ها استفاده می‌کنند. این نیمکت‌ها محلی برای قراردادن گلدان‌ها زیبا نیز دارند.

متریال مورداستفاده در طراحی و ساخت نیمکت فضای باز

به‌صورت کلی نیمکت‌های فضای باز با مواد مختلفی ساخته می‌شوند که هرکدام از آن‌ها نقش مؤثری هم بر کیفیت و هم بر مقاومت این آیتم‌های مبلمان شهری دارد. در کنار متریال، استانداردهای تعریف شده در ساخت این نیمکت‌ها نیز اهمیت فراوانی دارند.

آلومینیوم و بتن

یکی از متریال کاربردی در ساخت نیمکت‌های فضای باز، آلومینیوم است که باعث سبکی نیمکت‌ها می‌شود. آلومینیوم جابه‌جایی را راحت می‌کند و از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون‌به‌صرفه است. بتن از دیگر متریال‌ها است. آن دسته از نیمکت‌های فضای باز که با این متریال ساخته می‌شوند، در هر شرایط آب‌وهوایی از خود مقاومت نشان می‌دهند.

متریال فایبرگلاس و نیمکت‌ ترموپلاستیک

فایبرگلاس نیز نوعی دیگر از نیمکت فضای باز است که علاوه بر ماندگاری بالا، طیف وسیعی از رنگ‌های مختلف را نیز دارد. نیمکت‌های ترموپلاستیک نوعی نیمکت فضای باز با روکشی سازگار با محیط‌زیست است. از نیمکت‌های ترموپلاسیتک عمدتاً در مدارس، پارک‌ها، ساختمان‌های اداری و فضاهای تفریحی استفاده می‌کنند. این متریال بر خلاف دیگر روکش‌های فلزی قابلیت ترمیم و تعمیر شدن را دارد. نیمکت‌های چوبی فضای باز نیز از متداول‌ترین این موارد هستند که به‌منظور نگهداری از آن‌ها، باید حشرات را با استفاده از مواد ضدعفونی از آن‌ها دور کرد.

طراحی نیمکت نوری در فضای باز

امروزه استفاده کردن از نورپردازی‌های قوی و جذاب در طراحی المان‌های شهری مانند نیمکت‌های فضای باز، طرف‌داران زیادی را به خود جلب کرده است. اگر سری به شهرهای اروپایی بزنید می‌توانید تعداد زیادی از این نیمکت‌ها را ببینید. می‌توان با به‌کارگیری نورهای رنگی در طراحی نیمکت‌های شهری، طرح‌هایی خارق‌العاده ایجاد کرد. به‌عنوان‌مثال شهرهایی مانند لندن نمونه زیبایی از پیاده‌سازی چنین طرح‌هایی است. زیرا این شهر دارای یکی از بهترین منظره‌ها در شب است که باعث شده توریست‌های بسیاری به این شهر سفر کنند.

نیمکت‌های فضای باز؛ جذابیت بصری شهرها و رفاه حال شهروندان

مبلمان شهری به مبلمان موجود در محیط‌های شهری یا فضاهای عمومی گفته می‌شود. نیمکت‌های فضای باز به‌عنوان یکی از آیتم‌های اساسی مبلمان شهری در جای خود ثابت یا نیمه ثابت هستند. از سویی دیگر انتخاب درست در طراحی نیمکت‌های فضای باز به فرهنگ و اصالت شهرها نیز تا حد زیادی بستگی دارد. با درنظرگرفتن تمامی مطالبی که تا به این جا درباره آن صحبت کردیم، به دلیل اهمیت بالای این نیمکت‌ها بهتر است از متریالی استفاده شود که بتوانیم از نیمکت‌های فضای باز در تمام فصول استفاده کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X