وبلاگ

نیمکت‌های شهری | مهم‌ترین نکات در طراحی نیمکت‌ها به‌عنوان کاربردی‌ترین مبلمان شهری

نیمکت‌های شهری؛ المان‌هایی برای راحتی زندگی شهری

شهر خانه‌ای بزرگ است و این خانه بزرگ برای راحتی ساکنین خود لوازم و وسایل مختلفی دارد که نیمکت‌های شهری یکی از آن‌ها هستند. نیمکت‌ها و سایر وسایلی که در گوشه‌وکنار شهرها برای استفاده شهروندان یا زیبایی شهر استفاده می‌شوند در اصطلاح مبلمان شهری نامیده می‌شوند. مبلمان شهری انواع مختلفی دارند و در هر شهر بسته به بافت شهری و نیاز شهروندان نوع خاصی از آن‌ها استفاده می‌شود. نیمکت‌ها از پرکاربردترین انواع مبلمان شهری هستند که در تمام شهرهای کوچک و بزرگ وجود دارند و بسته به منطقه‌ای که در آن قرار دارند، کاربردی خاص و متفاوت دارند. در ادامه به معرفی این نوع از مبلمان و المان‌های شهری و کاربرد آن‌ها می‌پردازیم.

نیمکت شهری چیست؟

یکی از مهم‌ترین اصول در صنعت شهرسازی درنظرگرفتن راحتی شهروندان است و یکی از اقداماتی که به‌منظور ایجاد محیط راحت برای زندگی شهروندان انجام می‌شود، استفاده از مبلمان شهری در گوشه‌وکنار شهرها است. تجهیزاتی که با نام مبلمان شهری شناخته می‌شوند انواع مختلفی دارند که از جمله آن‌ها می‌توان به نیمکت‌های شهری، ایستگاه اتوبوس، لوازم ورزشی، وسایل تفریحی موجود در پارک‌ها و… اشاره کرد.

نیمکت‌های شهری را می‌توان در گوشه‌وکنار شهرها مشاهده کرد. این نوع از مبلمان شهری برای دقایقی استراحت مردم در شهرها استفاده می‌شود و با نصب آن‌ها می‌توان فضای شهری را زیبا کرد. به‌علاوه نیمکت‌های شهری انواع مختلفی دارند که در فضاسازی شهری می‌توان هرکدام از آن‌ها را استفاده کرد و این تنوع را می‌توان برای ایجاد شهری جذاب استفاده کرد.

نیمکت‌های شهری در کجا نصب می‌شوند؟

تقریباً در هر نقطه از شهر که فضای کافی وجود داشته باشد، نیمکت‌های شهری قابل‌استفاده هستند. البته هرکدام از انواع نیمکت‌های شهری مناسب بخشی از شهر است. برای مثال نیمکت‌هایی که در پارک‌ها نصب می‌شوند مناسب غذاخوردن، نشستن، درازکشیدن و رفع خستگی و نیمکت‌های سطح شهر مناسب اندکی استراحت یا منتظر ماندن برای تاکسی یا اتوبوس هستند. نیمکت‌های شهری بیشتر در مناطقی که رفت‌وآمد در آن‌ها زیاد است استفاده می‌شوند تا شهروندان در طول روز و بعد از خستگی روزانه، زمانی برای استراحت‌کردن داشته باشند.

نیمکت‌های پارک‌ها

یکی از فضاهای شهری که نیمکت‌ها در آن کاربرد زیادی دارند، پارک‌ها هستند. محال است به پارکی در سطح شهر سر بزنید و در گوشه‌وکنار آن نیمکت‌ها را مشاهده نکنید. پارک‌ها محل تفریح و استراحت هستند، بنابراین اولین کاربرد نیمکت‌های شهری در آن‌ها استراحت و سپری‌کردن اوقات فراغت است. انواع مختلف نیمکت‌ها مانند نیمکت‌های چوبی همچنین برای زیبایی پارک‌ها هم مورداستفاده قرار می‌گیرند. تأثیر نیمکت‌ها در زیبایی شهری و فضاسازی پارک‌ها بسیار زیاد است و با استفاده از آن‌ها می‌توان طرح‌هایی خلاقانه و قابل‌توجه در پارک‌ها ایجاد کرد.

نیمکت‌های مدارس یا اداره‌ها

نیمکت‌های شهری در مدارس و اداره‌های دولتی هم نصب می‌شوند. نیمکت‌ها در محوطه مدارس و اداره‌ها علاوه بر فضایی برای استراحت، این محیط‌ها را از یکنواختی خارج کرده و محیط کسل‌کننده کار یا مدرسه را به محیطی آرامش‌بخش تبدیل می‌کنند. نیمکت‌های مدارس را نیز می‌توان به شکلی خلاقانه و جذاب مورد اجرا کرد و زیبایی محوطه را چندین برابر کرد.

سایر فضاهایی که نیمکت شهری در آن‌ها قابل‌نصب است

  • حیاط و باغ‌های شخصی
  • ایستگاه اتوبوس یا مترو
  • پیاده‌روها
  • باجه‌های تلفن
  • محوطه و بخش داخلی مجتمع‌های تجاری
  • مساجد، جاذبه‌های گردشگری و بناهای تاریخی و….

انواع نیمکت‌های شهری

نیمکت‌های شهری که در بخش‌های مختلف شهر قابل‌استفاده هستند، انواع مختلفی دارند. عامل اصلی تفاوت در نیمکت‌های شهری، جنس و متریالی است این نیمکت‌ها با آن ساخته می‌شوند. جنس نیمکت‌ها در ظاهر و زیبایی آن‌ها تأثیر زیادی دارد، به‌علاوه کیفیت و مقاومت نیمکت‌ها هم به جنسی که از آن ساخته می‌شوند، بستگی دارد. البته نیمکت‌های شهری می‌توانند به‌صورت ترکیبی هم ساخته و اجرا شوند. به این صورت که در ساخت و اجرای آن‌ها از چند ماده اولیه متفاوت استفاده شود. رایج‌ترین موادی که در ساخت نیمکت‌ها استفاده می‌شوند، موارد زیر هستند.

نیمکت‌های آلومینیومی

آلومینیوم یکی از کاربردی‌ترین مواد در ساخت نیمکت‌های شهری است. نیمکت‌های آلومینیومی مقاومت و کیفیت بالایی دارند. این نوع از نیمکت‌ها در برابر رطوبت، تابش نور خورشید و ضربه مقاوم هستند، بنابراین استفاده از آن‌ها در فضاهای باز و مکان‌های عمومی مانند ورزشگاه‌ها، فضای باز و… رایج‌تر است. ویژگی اصلی نیمکت‌های آلومینیومی سبک بودن و امکان جابه‌جایی راحت و ارزان آن‌ها است.

نیمکت‌های بتنی

جنس دیگری که در تولید نیمکت‌های شهری از آن استفاده می‌شود، بتن است. نیمکت‌های بتنی قابلیت جابه‌جایی ندارند و بعد از نصب تا زمان خرابی در جای خود باقی می‌مانند. بتن از مقاومت بالایی برخوردار است و ماندگاری و طول عمر آن بسیار مناسب است.

نیمکت‌های فایبرگلاس

از دیگر انواع نیمکت‌های شهری می‌توان به نیمکت‌های فایبرگلاس اشاره کرد. ویژگی نیمکت‌های فایبرگلاس که نوعی پلاستیک فشرده هستند، تنوع رنگ بالای آن‌ها است. فایبرگلاس و تولیدات آن طول عمر بالایی دارند و وزن سبکی که دارند، جابه‌جایی آن‌ها را به کاری راحت تبدیل می‌کند؛ اما مقاومت این نیمکت‌ها به نسبت طول عمر پایین است و در صورت احتیاط در استفاده ماندگار خواهند بود.

نیمکت‌های چوبی

یکی از بهترین انواع نیمکت‌های شهری از نظر زیبایی، مقاومت و کاربرد، نیمکت‌های چوبی هستند. کاربرد نیمکت‌های چوبی نسبت به دیگر انواع نیمکت‌ها بیشتر است. این نیمکت‌ها علاوه بر کاربرد و مقاومت بالایی که دارند، ظاهر بسیار زیبایی نیز داشته و امکان ساخت شکل‌های متنوع با استفاده از آن‌ها بسیار زیاد است. نیمکت‌های چوبی از چوب، کاج، بلوط و… تولید می‌شوند.

استفاده از نیمکت‌های شهری راهی ساده برای ایجاد شهری ایده‌آل

برای داشتن شهری ایده‌آل که محیطی زیبا و راحت برای زندگی ساکنین آن داشته باشد، ساده‌ترین راه استفاده از مبلمان مناسب شهری است و یکی از انواع مبلمان شهری که به این منظور کاربرد زیادی دارد، نیمکت‌های شهری است. نیمکت شهری را می‌توان در بیشتر نقاط شهر استفاده کرد و با توزیع مناسب آن، امکانی فراهم کرد که همه شهروندان فرصت زندگی راحت در شهر را  داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X